Norrläning i Malmö (Skåningar kan ej köra i snö & halka )

Merca-Hakan
4 mars 2007 · 183 Inlägg

Ja jag vet ju inte hur allt är där neröver men de bör ju kunna jämföras med de klimat vi har innan vi får "vinter" här oppe i Norrland, lixom.. snö, slask bla bla osv.

Sen kan man ju disskutera vett och etikett, hur man bör köra i såna lägen.. såg på ett inslag på nyheterna ang. kaoset där i söder, dom filmade nån E4 eller nå sånt.. bilarna låg väldans nära varandra tex.
Förstår inte riktigt vittsen med att ligga sådär tätt inpå varandra, uvva vad jag skulle känna mig pressad.

Aja.. har väll inte så mkt mer å säga egentligen, men att jämföra en vinter med den här oppe å i söder är ju att ta i.
Man märker ju redan stor skillnad på inland och kustland och dess väglag här i Norrland tycker jag.

Senast redigerat av Merca-Hakan (4 mars 2007)

endorfinslaven
19 mars 2007 · 671 Inlägg

Kul o se lite pajkastning !

Kommer in med min vinkling av det
Vad för rally skulle de flesta här föredra att själv köra
Svenska rallyt eller Monte Carlo rallyt..
Killar som S.Loeb tycker det är en störrre fjäder i hatten att vinna det senare..
Vad kan det bero på....

Jag själv hatar när det ligger runt 0-strecket det är alltid lättare att åka fort på uppställ desto kallare det är..
Salt förstör snön och gör den j-vlig att åka på när du kommer upp mot -5 och varmare.. Rena vintervägar utan salt är lättare att åka fort på så är det bara,,,,,,
Du kan alltid bedöma väggrepp för broms o sidogrepp mkt lättare på kall snö..

Bor själv i saltrika mälardalen och flyr mot södra dalarna för att åka bil under vinterhalvåret.
1 det är färre med folk på vägarna och oftare vinterväglag utan salt...
M a o ren lekstuga..
Att försöka sig på samma framfart i mälardalen går bara nattetid direkt efter snöfall sedan så bir det mer svåråkt när det blivit ombytligt väglag. Med ombytligt menar jag att skuggade partier sänkor öppna solbelysta håller alla olika typer av väglag från blankis till kallsnö.. F-bannat svåråkt..
Heter man Svensson o är ointresserad av bilkörning så gasar man på i staden på saltad asfalt (för det är lättkört) när den är framme, med följd att dubbarna är bortslitna efter en vecka...
Veckan därpå kommer snön o då har ingen dubbar kvar och dagarna därefter blir det 0 gradigt med snömodd kontra gnistrande asfalt på slitna dubbdäck..
Klart det blir olyckor...

Själv har jag 2 till 3 uppsättningar dubbdäck som jag byter efter omständigheterna..
De bästa åker på när jag ska upp till Dalarna för o leka eller när fullvintern är här i mälardalen. Vilket den bara är några timmar innan vägarna blivit uppåkta o söndersaltade.
Därefter åker klass 2 däcken på bilen som har halvhyfsade dubb men det går mestadels lugnt med dem. När det blir över noll åker klass 3 däcken med utpetade dubb på nu är det mars o april o ofta blöt asfalt då blir det mkt uppställ o lek varav det inte är jättebehov av dubb hela tiden..

Omständigheter och intresse skapar en bra bilförare..
Vid ett tillfälle körde jag om en kille i en moddad golf 1:a på Nurburgring vid Schwedenkreutz han höll samma fart fast han gick åt sidan för mig vilket resulterade i att bilen släppte... Som tur var kom ingen till skada men det gav mig en liten funderare.
När jag passerat honom såg jag i backspegeln hur han började snurra me hjulen ståendes raktfram... Det hade inte hänt någon bondläpp med A-traktor från Avesta han hade instinktivt parerat uppstället med ett annat resultat som följd.. 
Kan väl säga att en dag på nurburgring med Golf/AudiA3/A4/Focus Tdi bilar på 100hk känner man sig som kung i körskicklighet. Va fan man har bränt ifrån många Porsches o bågar i kurvor
Men en dag på isen i "Dalarna med omnejd" ger dig ett mkt hårdare motstånd vad det beträffar körkunskaper. Så att döma ut folk o fä som urusla bilförare blir lite fel..
Omständigheter som miljö o intresse förändrar kunskapsnivån...

Jag har ett gammalt bilintresse och i mina trakter så har det alltid setts som kufiskt att åk på uppställ , det gör bara efterblivna Surahammarsbor med 240:n. Men sedan Driftingen har växt så har begreppet fordonskontroll blivit på modet. Jag har alltid haft detta intresse av skäl som självbevarelsedrift som den mest drivande faktorn inte "show and go".

Så goda dåliga förare finns överallt man får lov och köra åt dem..

Ps i Strausbourg området där Mr Loeb härstammar ifrån kör man mkt fort på stadens gator varför vet jag ej men det går fortare än i andra delar av Frankrike...
Älskar bilkörning på franska landsbygden där vågar man minsann rejsa på de kurviga vägarna inte som i sverige.....
Fy för totallamma billister(svensson) som skriker säkerhet o nollvision..
Att tillägga så har fransoserna superfin asfalt totalslät och inte snorhal vid regn som våran asfalt blir,, äh det gäller väl överallt snart våra vägar o beläggningar är ju urusla..


E...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang