ludde__mannen skrev:
Calibra_extreme skrev:
ludde__mannen skrev:
Att kabeln ska brinna av låter ganska otroligt! Krävs MYCKET kräm för det.. (tänk på startmotonskabel)
Jag kan inte heller se vitsen med att säkra efter förgreningen? Det skulle isåfall vara för att du kör en tunnare kabel mellan förgreningen och steget?
Vet ej därför jag frågade om det gick koppla s¨här så att det kommer funka. Blir lite rädd det där med kabeln att den skulle börja brinna.
Du vet inte hur tjock kabeln är?
Antar att du har en säkring som sitter framme vid batteriet på den gamla ström kabeln?
Du behöver ingen ny säkring till det andra steget. Du ska ha en säkring som sitter så nära pluspolen att den osäkrade sidan närmast batteriet inte kan komma i kontakt med jord.
Kolla hur många ampere det är på säkringarna till stegen och summera dem, hur grov kabel du behöver beror sedan också på längden. Kolla att du har lika grov kabel hela vägen runt. Jorda väl både vid batteriet, generator och steg.
Du kan aldrig ha för grov kabel mer än i den meningen att det är svårt att få plats att dra den genom bilen och att det kostar mer pengar.
Senast redigerat av dbjanoz (28 februari 2007)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?