9070
Sök

Går det att koppla såhär?

Dann3
28 februari 2007
Trådstartare
Har ett slutsteg som funkar skall bara kolla om jag kan koppla in det nya slutstet såhär:

Nya slutsteget sätter jag jämte det gamla som redan inkopplat och funkar.

Jordning: Samma som innan
Lågnivå: Från gamla steget "OUT" till nya steget "IN"
Remote: Från gamla steget rakt över till nya stegets "Remote" uttag
Högtalar kabalar: kopplar Ut på nya steget till högtalarna "plus och "minus"

Pluskabeln: ???? Måste man dra den från batteriet? Kan man inte bara dra den från plus på gamla slutsteget och från det till det nya med en säkring imellan såklart?
Senast redigerat av Calibra_extreme (28 februari 2007)

592 Inlägg
28 februari 2007
Det där låter helt bra. Köp ett strömfördelningsblock från t.ex. Biltema och dela upp strömkabeln till 2 finare. Vilka slutsteg är det frågan om?

2much.fi
Accessories for your DSLR

864 Inlägg
28 februari 2007
Beror ju på hur grov strömkabeln till det första steget är samt vilka två steg det rör sig om. Är stegen för kraftiga-kabeln för tunn så kan kabeln brinna av.

Dann3
28 februari 2007
Trådstartare
Tuffhaggman skrev:
Beror ju på hur grov strömkabeln till det första steget är samt vilka två steg det rör sig om. Är stegen för kraftiga-kabeln för tunn så kan kabeln brinna av.

Ett heter Toxic 2*750w och ett annat voodo på 2*500w.

Strömkabeln är inte så tjock.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
28 februari 2007
Att kabeln ska brinna av låter ganska otroligt! Krävs MYCKET kräm för det.. (tänk på startmotonskabel)
Jag kan inte heller se vitsen med att säkra efter förgreningen? Det skulle isåfall vara för att du kör en tunnare kabel mellan förgreningen och steget?

Dann3
28 februari 2007
Trådstartare
ludde__mannen skrev:
Att kabeln ska brinna av låter ganska otroligt! Krävs MYCKET kräm för det.. (tänk på startmotonskabel)
Jag kan inte heller se vitsen med att säkra efter förgreningen? Det skulle isåfall vara för att du kör en tunnare kabel mellan förgreningen och steget?

Vet ej därför jag frågade om det gick koppla s¨här så att det kommer funka. Blir lite rädd det där med kabeln att den skulle börja brinna.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
28 februari 2007
Calibra_extreme skrev:
ludde__mannen skrev:

Vet ej därför jag frågade om det gick koppla s¨här så att det kommer funka. Blir lite rädd det där med kabeln att den skulle börja brinna.

Du vet inte hur tjock kabeln är?
Antar att du har en säkring som sitter framme vid batteriet på den gamla ström kabeln?

296 Inlägg
28 februari 2007
ström kabeln är viktig och rätt diameter/längd på  om du vill ha ut max från dina steg,  om du säger hur lång & grov kabel du har så är det säkert nån som kan säga om det duger eller inte.     vad är det för bil du har?        fördelningsblock är att rekomendera.   Lycka till

1 785 Inlägg
28 februari 2007
ludde__mannen skrev:
Calibra_extreme skrev:
ludde__mannen skrev:

Antar att du har en säkring som sitter framme vid batteriet på den gamla ström kabeln?

Du behöver ingen ny säkring till det andra steget. Du ska ha en säkring som sitter så nära pluspolen att den osäkrade sidan närmast batteriet inte kan komma i kontakt med jord.

Kolla hur många ampere det är på säkringarna till stegen och summera dem, hur grov kabel du behöver beror sedan också på längden. Kolla att du har lika grov kabel hela vägen runt. Jorda väl både vid batteriet, generator och steg.

Du kan aldrig ha för grov kabel mer än i den meningen att det är svårt att få plats att dra den genom bilen och att det kostar mer pengar.
Senast redigerat av dbjanoz (28 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Dann3
28 februari 2007
Trådstartare
dbjanoz skrev:
ludde__mannen skrev:
Calibra_extreme skrev:

Du behöver ingen ny säkring till det andra steget. Du ska ha en säkring som sitter så nära pluspolen att den osäkrade sidan närmast batteriet inte kan komma i kontakt med jord.

Kolla hur många ampere det är på säkringarna till stegen och summera dem, hur grov kabel du behöver beror sedan också på längden. Kolla att du har lika grov kabel hela vägen runt. Jorda väl både vid batteriet, generator och steg.

Du kan aldrig ha för grov kabel mer än i den meningen att det är svårt att få plats att dra den genom bilen och att det kostar mer pengar.

40 ampere säkring sitter i gamla steget och jag tror det va 60 ampere i nya steget eller så va det 40något av det iallfall. Jag har säkring och hållare ca 20 cm från batteriet med. strömkabeln från batteriet är 8 mm² och så tror jag jag fick med 10 mm² strömkabel som jag skall sätta mellan nya och gamla steget. Blir detta bra?

296 Inlägg
28 februari 2007
Calibra_extreme skrev:
dbjanoz skrev:
ludde__mannen skrev:

40 ampere säkring sitter i gamla steget och jag tror det va 60 ampere i nya steget eller så va det 40något av det iallfall. Jag har säkring och hållare ca 20 cm från batteriet med. strömkabeln från batteriet är 8 mm² och så tror jag jag fick med 10 mm² strömkabel som jag skall sätta mellan nya och gamla steget. Blir detta bra?

8mm2   kabel är alldeles för tunt  speciellt om du har batteriet fram.  du kommer inte få ut mycket effekt ur stegen hmm    och säkring till stegen så måste du ha  100amp   

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=242296      där kan du se hur grov kabel du helst ska ha.    lycka till

914 Inlägg
28 februari 2007
personligen hade jag kört med minst 30mm kabel framifrån och bak sen använt ett strömblock därbak och delat upp strömmen till bägge stegen.

Bjustarzan
28 februari 2007
Trådstartare
jag skulle rekomendera att dra en ny ström kabel på minst 21mm2 och sedan andvända ett förgrenings block och ha 8 till 16mm2 från det till stegen du vet väl att huvud säkringen måste sitta högst 30cm från batteriet för att brand försäkringen ska gälla bra att tänka på fins ju fina automat säkringar att köpa för vanliga säkringar blir dyrt i längden om man råkar kräma på lite för mycket när ölen har tagit över förståndet på lördag kvällarna

Bjustarzan
28 februari 2007
Trådstartare
tarzan håller med ronnie.l

Bjustarzan
28 februari 2007
Trådstartare
för tunn kabel och man mister efekt i värme förlust i kabeln och den kann faktiskt bli så varm att den smälter höljet och då blir det vrål kortis om man inte har en huvud säkring man vil ju inte få en glöd tråd under mattan det fick en kompis till mig inte roligt

Dann3
28 februari 2007
Trådstartare
Går väl dra en ny kabel från battreiet med samma omkrets och sedan ny säkring från batteriet och sedan in i det nya steget precis som jag gjort innan också.

/danne

Bjustarzan
28 februari 2007
Trådstartare
jo men 8mm2 är för lite för dina steg det fins något som heter ohms lag p=efekt u=strömm i=spänning räknas så här p=u*i det var ett tag sedan jag räknade med den formeln men jag vet att dina kablar blir för klena till de stegen även om de skulle få en egen kabel det är den hemska sannaingen tyvär

mvh tarzan

Dann3
28 februari 2007
Trådstartare
Bjustarzan skrev:
jo men 8mm2 är för lite för dina steg det fins något som heter ohms lag p=efekt u=strömm i=spänning räknas så här p=u*i det var ett tag sedan jag räknade med den formeln men jag vet att dina kablar blir för klena till de stegen även om de skulle få en egen kabel det är den hemska sannaingen tyvär

mvh tarzan

Det blir 480? Det är ju om man skall räkna ut Watt?

Vad har det och göra med kabeln?

Blir det verkligen någon märkbar skillnad om man byter kabel i ljud eller vadå?

Like it German
378 Inlägg
28 februari 2007
ja eftersom du får ut mer kraft i stegena blir de juh mer pulver till högtalarna:)

Hur många skruvar fick du över?....

Bjustarzan
28 februari 2007
Trådstartare
ett steg måste ha ström för att kunna leverera efekt man måste skilja på ström och spänning du får 14 volt bak kanske men hur många ampere får du det är dem man vill åt
jag har hålit på och byggt bil ljud i tio år så jag vet att man måste ge ström til stegen för att det ska bli bra ljud och kraft i basen sen spelar det ingen roll hur många watt det är i stegen om de inte får tillräckligt med ström till exempel mitt gammla kicker steg på 2&60w
spelar ifrån steg på flera hundra watt det steget är väldigt ström starkt det märks på bilens lysen de blinkar kraftigt när man spelar max fast bilen går på tomgång och dubbla batterier det ser man inte så ofta med biliga märken

Sök