Vad är felet? Det låter bättre då bilen är avslagen

Smoke
29 juli 2005 · 692 Inlägg

När jag "basar" då bilen är avstängd låter det bättre och mer bas, men när jag slår på bilen låter det sämre.

Vad är felet?
Inbillar jag mig eller kan det vara nåt felkopplat?


Svara den som vet tack smile

MalZonCossie
30 juli 2005 · 121 Inlägg

Kan vara att du inbillar dig eftersom bilens motorljud kommer runt omkring dig när du sitter i bilen. Men sen kan det kanske vara nåt jordfel, eller nån signalkabel som ligger i nån zon i bilen som det kan bli störningar i..

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
sleepless Hård skalle
31 juli 2005 · 229 Inlägg

Möjliga fel:

Taskig lågnivåkabel...
Ligger strömkabeln till steget nära lågnivån.

Testa med att pausa CDn, dra på lite volym och gasa. Då hör du ganska
snart om det viner i högtalarna... När motorn är igång och du t.ex gasar
så går det åt lite mer kräm... ett nytt starkare batteri kan vara svaret på det.

finns många orsaker så det är bara o testa... lycka till!

All on... ...full out!
Smoke
31 juli 2005 · 692 Inlägg

Okej, grejen är att för tillfället har jag inget slutsteg eller basar i bilen, dom sålde jag iväg.

Så nu kör jag bara på 6´9or och framsystem då.
Polarn min har samma "problem" men nja inbillning tror jag fan inte det är, för aah nae men ska testa det där smile tack så mycket

PeppeVectra Peppe Vectra
31 juli 2005 · 1 076 Inlägg

har du 6*9 så har du svaret där.
Dom är sånna har alltid brus å screen i sig.
Därför man aldrig ska använda sånna om man vill ha ett rent ljud i bilen.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Smoke
31 juli 2005 · 692 Inlägg

Det är inget brus eller någonting, alltså det låter inte illa, eler dåligt eller någonting.

Utan det blir mindre bas då bilen är igång, och mer då bilen är avstängd

apoteket00 trucken
31 juli 2005 · 563 Inlägg

det är så att ljud handlar om ljudvågor en motors vibrationer kan likna de som en bas sänder ut och när 2 vågor möts så klyvs de och ljudet halveras

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Smoke
1 augusti 2005 · 692 Inlägg

aha okej, där har jag svaret smile med andra ord så är det bara att gilla läget? ta sats och stänga av bilen och njuta av basen wink

Sharky
1 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Njaaa....

I princip kan det vara så att motorns ljud maskerar (så pass klen) bas.

Men att ljudvågorna "klyvs och halveras" ställer väldigt strikta krav på amplitud och fasläge som funktion av tid och plats i rummet.

/Göran
"tjänstgörande besserwisser"...:-)



apoteket00 skrev:
det är så att ljud handlar om ljudvågor en motors vibrationer kan likna de som en bas sänder ut och när 2 vågor möts så klyvs de och ljudet halveras

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
farskost
1 augusti 2005 · 32 Inlägg

apoteket00 skrev:
det är så att ljud handlar om ljudvågor en motors vibrationer kan likna de som en bas sänder ut och när 2 vågor möts så klyvs de och ljudet halveras

Om 2 likadana ljudvågor möts o motsatta faser halveras inte ljudet utan det dör ut helt på den punkten. men bara på den punkten, så är det andrta ljudvågor som stör så ska det finnas ställen med bra/obefintlig bas. tror jag iaf, inte helt säker..

andreasl
1 augusti 2005 · 391 Inlägg

Lucifer84 skrev:
har du 6*9 så har du svaret där.
Dom är sånna har alltid brus å screen i sig.
Därför man aldrig ska använda sånna om man vill ha ett rent ljud i bilen.

shit vad är det för påstående,
ganska logist att basen "hörs" sämre när du har bilen igång,
men kolla med en fasvändning på dem.


rätt läcker med faser eg,
ex på flygplan spelar man i kuppen in oljudet från motorer och spelar upp det realtid fast fasvänt på så sätt uppfattar det mänskliga örat inget ljud alls iomed att dem tar ut varandra

Smoke
2 augusti 2005 · 692 Inlägg

okej okej, ja jag blev lite fundersam på vad det var, och skadar ju inte att fråga vad som är "felet" eller ifall det bara är som det är

Sharky
3 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Att fasa ut ljud (tex för passagerare i flygplan) är tyvärr i princip helt tekniskt omöjligt.
Som jag skrev tidigare, det är beroende på amplitud och fasläge relativt frekvens som funktion av tid och plats i rummet.

För att klara av att fasa bort motorljud för varje passagerare i ett flygplan skulle det krävas att man realtidsmäter amplitud, fasläge relativt frekvens för den exakta signal varje öra (i en widebody: 2x400 = 800 öron, dvs 800 mätmikrofoner i öronen på folk).
Sedan måste nyttosignal reduceras bort från störsignal vilket i sig är omöjligt då mätutrustningen inte kan veta hur nyttosignalen der ut när den når respektive öra. Även om man skulle lösa detta så återstår att processa 800 mätsignaler i realtid och mata tillräckligt många högtalare med en signalmatris som måste ta hänsyn till ett lass med parametrar som ändras i realtid.

Sedan om en person vrider på skallen så måste matrisen räknas om för honom och alla som påverkas runt omkring, etc etc.

När nu inte flygbolagen har råd att köra med nato-soppa som inte brinner som JP5 - tror någon att dom skulle installera datorkraft för gud vet hur många miljoner i varje plan.

/Göran
Som sagt var, tjänstgörande Besserwisser och civ.ing mätteknik.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Smoke
3 augusti 2005 · 692 Inlägg

haha okej...

ja tack för hjälpen alla smile

Izual
9 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

kan det inta vara nått enkelt fel som att batteriet kanske inte är det bästa. och med lysen och all annan elektronik på, så kanske inte stereon får nog me ström?

bara en gissning, är inte så insatt

andreasl
9 augusti 2005 · 391 Inlägg

Sharky skrev:
Att fasa ut ljud (tex för passagerare i flygplan) är tyvärr i princip helt tekniskt omöjligt.
Som jag skrev tidigare, det är beroende på amplitud och fasläge relativt frekvens som funktion av tid och plats i rummet.

För att klara av att fasa bort motorljud för varje passagerare i ett flygplan skulle det krävas att man realtidsmäter amplitud, fasläge relativt frekvens för den exakta signal varje öra (i en widebody: 2x400 = 800 öron, dvs 800 mätmikrofoner i öronen på folk).
Sedan måste nyttosignal reduceras bort från störsignal vilket i sig är omöjligt då mätutrustningen inte kan veta hur nyttosignalen der ut när den når respektive öra. Även om man skulle lösa detta så återstår att processa 800 mätsignaler i realtid och mata tillräckligt många högtalare med en signalmatris som måste ta hänsyn till ett lass med parametrar som ändras i realtid.

Sedan om en person vrider på skallen så måste matrisen räknas om för honom och alla som påverkas runt omkring, etc etc.

När nu inte flygbolagen har råd att köra med nato-soppa som inte brinner som JP5 - tror någon att dom skulle installera datorkraft för gud vet hur många miljoner i varje plan.

/Göran
Som sagt var, tjänstgörande Besserwisser och civ.ing mätteknik.

med din förklaring låter de omöjligt, 
men det fick jag lära mig på min ljudteknik utbildning, men viserligen var min lärare lite tokig, =P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang