För tidigt att byta till sommardäck?

micke777
11 mars 2007 · 185 Inlägg

Idag blir det göra bilen sommar fin, byta däck, tvätta och städa...

TSQ
11 mars 2007 ·

ska man göra d?

kohler
11 mars 2007 · 671 Inlägg

kan tillägga att jag bytte till sommardäcken sen igår... garaget var ju nere så vad skulle man göra? smile

lätt värt det

Second is the first loser
båge montör och hobby mekaniker
11 mars 2007 · 2 672 Inlägg

ja idag blir det nog en tvätt till och på med sommardäcken!! så får dom sitta på tills man har råd med nya fälgar å däck!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
11 mars 2007 · 285 Inlägg

Jag har kört med sommardäck i en månad nu tongue inga problem, lite snö en dag bara men då får man ta det lite lugnare...

twin_cam Smålänning
11 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Jag beställde sommardäck igår.

Hade gärna lagt på dom, men jag har bara fälgarna tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TSQ
11 mars 2007 ·

fan däckfirman hade stängt.. grrr får bli ett tidigt  besök imorgn då

myran Foto/Bilnörd
11 mars 2007 · 1 541 Inlägg

dumt att chansa att byta nu.. jag väntar tills värmen hållt i sig någon vecka iaf.. jag byter endå inte fråns vinterdäcken är släta wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Smajly
11 mars 2007 · 3 059 Inlägg

båge skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Det är ju lag på vinterdäck till den 31 mars. Sätter nån på sommarhjulen nu får de skylla sig själva om de får böter.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

du FÅR köra med sommar däck på nu, OM vinterväglag ICKE råder.. det vill säga om temperaturen är ÖVER 4 PLUS grader..  sjunker tempen under 4 plus får du INTE köra med sommardäck, då vinterväglag råder.. så jag kommer nog byta mina snart! då det inte vart under 4 plus på en vecka här, å 7 plus var det nu för en halvtimme sen när ja åkte hem! DVS 02.00!

Skulle vilja höra vem som "sagt" det till dig?
Tror ingen hört nått om 4 grader.. Låter ju lite dumt för det behöver inte vara vinterväglag även om det är under 4.

D2-Jonsson
11 mars 2007 · 93 Inlägg

jag byter inte heller förrän i april. vädret är för osäkert! men jag längtar skarpt!

TURBO -forever!
good_year
11 mars 2007 · 755 Inlägg

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

kör med sommar däck sliter inte så mycket på dubben nu när man har fått sommar känslor..
men jag bytte inte däcken jag byte bil i stället.. har stått med sommar däck hela vintern..

båge montör och hobby mekaniker
11 mars 2007 · 2 672 Inlägg

Smajly skrev:

båge skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Det är ju lag på vinterdäck till den 31 mars. Sätter nån på sommarhjulen nu får de skylla sig själva om de får böter.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

du FÅR köra med sommar däck på nu, OM vinterväglag ICKE råder.. det vill säga om temperaturen är ÖVER 4 PLUS grader..  sjunker tempen under 4 plus får du INTE köra med sommardäck, då vinterväglag råder.. så jag kommer nog byta mina snart! då det inte vart under 4 plus på en vecka här, å 7 plus var det nu för en halvtimme sen när ja åkte hem! DVS 02.00!

Skulle vilja höra vem som "sagt" det till dig?
Tror ingen hört nått om 4 grader.. Låter ju lite dumt för det behöver inte vara vinterväglag även om det är under 4.

har pratat med trafik skolan när ja tog körkortet, och polisen i stan! har även hört flera som sagt det.. och tycker det e en ganska bra riktpunkt när man ska byta också! så slipper man massa olyckor å skit, så jag kommer iaf köra på att om det håller sig över fyra plus så slänger jag på sommar sulorna

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
the-one
11 mars 2007 · 182 Inlägg

håll i er grabbar.....det är inte så långt kvar smile vf riskera??
fan jag blivit så sugern att jag påställer min celica snart big_smile sen har jag en fråga
har ej besiktat bilen den skulle besiktas senast februari...kan jag köra den till besiktningen när jag har påställt den?? elle e det körfbud....mvh big_smile

good_year
11 mars 2007 · 755 Inlägg

det märker du om du blir stoppad..

BBR
11 mars 2007 · 348 Inlägg

I skaraborg så händer det att det kan krypa enr till nollan på nätterna, så säkrast att ha kvar.

Brukar la va fint att dra på sommarsulorna till Elmia? smile

Kristian_L
11 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Hmmmffprrr...
Lat som man är har jag inte bytt till vinterdäcken över huvud taget. big_smile Inte vinterväglag så ofta här i Göteborg. Åkte buss någon vecka när det var som värst.
Problemet med vad som klassas som vinterväglag, är att det är en bedömnings fråga och polisens ord väger per automatik lite tyngre än en vanlig svenssons ord.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
11 mars 2007 · 2 258 Inlägg

.... big_smile Eller så kan man göra som vi.

Kommer lägga på sommardäcken på nyinköpta V40 2,0 Turbon som vi tog hem igår, samtidigt som vi byter bromsskivor. Vid bra väder blir det i veckan. Blir det vinterväglag får vi helt enkelt använda någon av de andra bilarna som står på gården... Gamla V40 dieseln som ännu inte är såld eller Proben.

Men då krävs det att man har flera bilar att välja på... smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
tompa i 16v Chaufför
11 mars 2007 · 6 Inlägg

Jag satte också på sommardäcken idag, man kan ju inte åka och nöta ut dubbdäcken i onödan.

Senast redigerat av tompa i 16v (11 mars 2007)

Varför ha mer effekt än man behöver?
Saab 900 GL 5speed "Mäster" (1984)
Saab 900 i 16v GPI paket "Gubben 10år på Garaget.org" (1990)
Saab 900c "Lennart" (1987)
VoS
11 mars 2007 · 76 Inlägg

Vi satt på dom idag big_smile

JeyKay Allvetande uppfinnare
11 mars 2007 · 377 Inlägg

tja, när sommardäcken e bättre än vinterdäcken så å är de lämpligt:P

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang