6295
Sök

200sx s13, Byta till större turbo eller ej?!

727 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Nu när jag ändå har grenröret nerplockat så undrar jag om det är värt att byta turbon med mina modds, har ju fortfarande orginal botten-del hmm

dessa modds sitter på bilen nu när den ska startas upp inför säsongen:

Extraktor grenrör
3"från turbo med delat catback till dubbla 2.5" och dubbla japsdämpare
Turbo aggregat TD04-16T
Dubbla avgaskammar
Walbro soppa pump
Stort Frontmonterat IC kit
Greddy type S dump
Chip steg 2
Apexi öppet filter
Apexi S-afc II
16 raders Oljekylare med termoblock
Dubbla elfläktar
Laddtryck på 1.3-1-5

Själv tror jag att turbon pallar med att ge effekt till dessa mods, då jag inte vill komma över 300hk denna säsong med tanke på orginal botten-del.

kommer riva ner botten-delen NÄSTA säsong och byta til smidda kolvar och stakar, samt större lmm och spridare.

Men kom gärna med förslag ni som kan turbo och s-13 big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

2 117 Inlägg
15 mars 2007
Du kan ju alltid uppgradera till något större men vänta med att utnyttja effekten tills du bytt botten. Stakarna klarar bortåt 400 hästar. Det du absolut bör undvika är spikningar, viktigt att tändning mm är korrekt injusterat och att du inte laddar på för mycket. Soppan ska också flöda rätt.
Det är ju trots allt en relativt ok turbo du har idag. Lite högt ladd kanske men går motorn rent och laddet inte bara bygger värme så är det lugnt. En större snurra gör ju att du kan sänka laddet och ändå pumpa större mängd luft genom systemet.
Finns en formel som kallas Kombinerade gaslagen:
(P1V1) / T1 = (P2V2) / T2

P tryck
V volym
T temperatur

Litet exempel utan att bry oss om några enheter:
Säg att du har en liten turbo (1) och vill montera en som är dubbelt så stor i volym (2)
Säg också att lufttemperaturen i turbon inte ändras utan hålls likadan för både liten som stor turbo:

P1=1
V1=1
T1=1

Då blir det följande:
(1*1) / 1 = (P2*2) / 1
Löser man ut P2 som är trycket i den stora turbon så blir resultatet:
P2=0,5

I grova drag kan man säga att en turbo som pumpar dubbelt så stor volym luft behöver ladda hälften så mycket som den lilla för att den totala luftmassan in i motorn ska vara oförändrad.

727 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Trevligt med ett vettigt svar! tackar så mycket tongue vet du var man får en apexi S-afc" rätt injusterad för rimlig peng kanske? och jag lär väl inte behöva byta chip om jag byter till större lmm och spridare då jag har apexin?!

mvh

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

2 117 Inlägg
15 mars 2007
Frayze skrev:
Trevligt med ett vettigt svar! tackar så mycket tongue vet du var man får en apexi S-afc" rätt injusterad för rimlig peng kanske? och jag lär väl inte behöva byta chip om jag byter till större lmm och spridare då jag har apexin?!

mvh

Japtuning kanske kan hjälpa dig med programmering av piggybacken. http://www.japtuning.se/index.php
Burken modifierar ju signalerna till styrenheten men den kan troligtvis inte ta bort varvtalsgränser, laddtrycksspärrar etc...men ... eftersom jag inte har egen erfarenhet av just den boxen så överlåter jag åt någon annan som kan den fullt ut att svara på frågan.

I vilket fall som helst tycker jag att det är kul att du börjar göra en del seriösa uppgraderingar. big_smile

727 Inlägg
16 mars 2007
Trådstartare
ja jag vill inte börja pilla med apexin själv precis, kan bli för dyrt då hmm

jo har läst lite på japtuning och även snackat chip med stefan där..

klart det är roligt med seriösare uppgraderingar, har haft 2 s13 nu med vanligt bpu trim, så vill ha lite mer farrtt, har ju lärt mig bilen och hur man skruvar med den så man börjar bli mogen för mer kunskap.

Hivade dit IC´n idag, men hade ingen bra borrmaskin til hålsågen för upptagandet av hålet till ic röret, den brann upp!! big_smile lär införskaffa en ny sådan.

NissanMotorsport
8 februari 2010
Vet att det är en gammal tråd, så ni behöver inte påminna mig om det och det är fullt okej att väcka upp tråden ändå.

Fråga till trådskaparen, antar att du inte har dn nissan kvar? men hur blev det med din apexi/piggybacken? fick du nån reda på hur den fungerar och så vidare?

mvh

Sök