12v ljusdioder, hur koppla?

D_Xarz
3 augusti 2005 · 157 Inlägg

Har just handlat några extra ljusdioder, det står att de skall koplas till 12v. och jag tänkte koppla de med en brytare så att jag kan stänga av dem när jag vill. så jag undrar, är det bara att dra en strömkabel som man säkrar av 30cm från batteriet, till brytaren, och sen vidare till ljusdioderna? tänkte ett batteri kan ju vara mycket mera än 12v, de ligger väl på 13,3v redan ifall motorn är igång? så klarar dioderna av det då eller måste man koppla strömkablen via någon omvandlare? Tacksam för svar!

Janken Driver
3 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

Undrar jag med.Dock hade jag tänkt knycka ström inuti bilen tongue. Så  ge oss ett svar du som vet! smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
D_Xarz
3 augusti 2005 · 157 Inlägg

okej, hittade själv svar nu på min fråga, så till alla er som undrar nu då:

http://forum.zatzy.com/showthread.php?s … did=188201

loudness
3 augusti 2005 · 4 554 Inlägg

nja det stämmer delvis d_xarz.. skillnaden mellan ett par neonrör som exemplet var och lysdioder är att dioderna är polariserade.. så du drar en kabel från batteriet med säkring och allt de där sen lägger du ett motstånd som är lämpligt till dioden och sen till kollektorbenet på dioden och sen anodbenet  till jorden.. diodens ben är olika långa för att markera vilken som e  anod och katod..lycka till

D_Xarz
3 augusti 2005 · 157 Inlägg

loudness skrev:
nja det stämmer delvis d_xarz.. skillnaden mellan ett par neonrör som exemplet var och lysdioder är att dioderna är polariserade.. så du drar en kabel från batteriet med säkring och allt de där sen lägger du ett motstånd som är lämpligt till dioden och sen till kollektorbenet på dioden och sen anodbenet  till jorden.. diodens ben är olika långa för att markera vilken som e  anod och katod..lycka till

okej, märker nu att jag använt fel benämning, är tydligen "LED" lampor jag har, kort sagt dessa:

http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1219369030

bör man göra allt det som du skrev med dessa också?

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
4 augusti 2005 · 605 Inlägg

led & diod e väl samma sak? fast i ditt fall e dom ju redan kopplade så det med benen behöver du nog inte tänka på. men hör med loudness han verkar ju kunna detta.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Sharky
4 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Led och diod är inte samma sak. LED betyder Light Emitting Diode och en diod är bara en beteckning på en tingest som (i princip) bara leder ström åt ett håll.

Benens längd kan man inte alltid gå på. Men om LED:en har en avfasning så är den alltid Katod på unipolära LED. (Det finns även bipolära leddar som tex ger grön åt ett håll, röd åt det andra).

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
4 augusti 2005 · 605 Inlägg

Det är ju tur att jag medgav att jag var osäker, ledsen för mitt felaktiga inlägg/

Christoffer

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Sharky
4 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Det finns ingen anledning för dig att vara ledsen och det var inget fel på ditt inlägg.
Jag har fördelen att jag har jobbat med elektronik i 25år+ . Men jag är tex usel på en massa annat så det jämnar ut sig.

Mvh
Göran

spunk_totte skrev:
Det är ju tur att jag medgav att jag var osäker, ledsen för mitt felaktiga inlägg/

Christoffer

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
4 augusti 2005 · 605 Inlägg

Sharky skrev:
Det finns ingen anledning för dig att vara ledsen och det var inget fel på ditt inlägg.
Jag har fördelen att jag har jobbat med elektronik i 25år+ . Men jag är tex usel på en massa annat så det jämnar ut sig.

Mvh
Göran

spunk_totte skrev:
Det är ju tur att jag medgav att jag var osäker, ledsen för mitt felaktiga inlägg/

Christoffer

Det var god hjärtat av dig! big_smile

Du verkar väldigt kunnig inom många områden tycker jag.

Senast redigerat av spunk_totte (4 augusti 2005)

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
Germax
4 augusti 2005 · 12 086 Inlägg

Dioder i sig brukar ju ligga på 3.6 volt då måste det kopplas motstånd. Men dom ljusen du har är färdiga "kit" där motstånd redan är kopplat i sladden. Troligen ser du en liten utbukning på sladden nära dioden. Och skla därför kopplas till vanliga 12v. Det du sa om att batteriet ligger på 12v+ är en intressant sak, jag undarr oxå! Voltregulatorn på en bil ligger väl på 14.4 volt om jag inte har fel? Det finns ju voltregulatorer för 12v som går att köpa om dte skulle va så.

Ang kabeldragning.. sno ström från ljuskabeln, ta nån instrumentbelysning o följ sladden tills den blir lite tjockare o sen kopplar du på strömmen där. Ända nackdelen är att du inte kan tända dioderna utan lyset igång men där har du en säker o snabb lösning. Annars är det ju bara att koppla mot strömkabeln till tändningslåset!

loudness
4 augusti 2005 · 4 554 Inlägg

hehe läst massa ellära nyss (fick mvg) så de sitter än så länge hehe tur att de finns fler som kan komplettera med sina erfarenheter.. presis som sharky säger så finns de antingen ett långt och ett kort ben eller en avfasning på dioden.. själv har jag aldrig träffat på en diod med lika långa ben..(har iof inte 25 års erfarenhet men 4-5 iaf:P)

andreas_gbg_
5 augusti 2005 · 1 634 Inlägg

Jag kopplade mina neonrör vid fötterna via cigguttaget. Skruvade loss ciggutaget, klippte av + och - kabeln som gick till uttaget, satte ny kabelsko på kablarna och la då även in de nya kablarna i samma skor. Satte förståss en strömbrytare  med lite längre kablar på en utav kablarna. Superlätt.

Enda nackdelen var förståss att jag alltid fick en jobbig stöt varje gång jag gick ur bilen och tog i plåten på dörren (om jag tänt neonet). haha, kom på att jag inte isolerat kabelskorna, en massa eltejp på alla öppna kontakter så var problemet löst.

Men som ett djur som lärt sig nånting utav elstötar så tvekade jag varje gång jag skulle ta i bildörren när jag steg ur bilen TROTS att jag inte fått en stöt de senaste 100gångerna. Så var det i ca 2 månader!!

Nu fattar jag varför vissa vill lära djur att saker är förbjudet med hjälp utav elstötar. haha, fy va obehagligt, men effektivt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Janken Driver
5 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Jag kopplade mina neonrör vid fötterna via cigguttaget. Skruvade loss ciggutaget, klippte av + och - kabeln som gick till uttaget, satte ny kabelsko på kablarna och la då även in de nya kablarna i samma skor. Satte förståss en strömbrytare  med lite längre kablar på en utav kablarna. Superlätt.

Enda nackdelen var förståss att jag alltid fick en jobbig stöt varje gång jag gick ur bilen och tog i plåten på dörren (om jag tänt neonet). haha, kom på att jag inte isolerat kabelskorna, en massa eltejp på alla öppna kontakter så var problemet löst.

Men som ett djur som lärt sig nånting utav elstötar så tvekade jag varje gång jag skulle ta i bildörren när jag steg ur bilen TROTS att jag inte fått en stöt de senaste 100gångerna. Så var det i ca 2 månader!!

Nu fattar jag varför vissa vill lära djur att saker är förbjudet med hjälp utav elstötar. haha, fy va obehagligt, men effektivt.

Var något i den stilen jag tänkt göra.brode ju funka till 12volts LED lampor också smile. samt rör tongue. hehe...blir en jävla massa sladdar dehär...big_smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
loudness
5 augusti 2005 · 4 554 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Enda nackdelen var förståss att jag alltid fick en jobbig stöt varje gång jag gick ur bilen och tog i plåten på dörren (om jag tänt neonet). haha, kom på att jag inte isolerat kabelskorna, en massa eltejp på alla öppna kontakter så var problemet löst.

Men som ett djur som lärt sig nånting utav elstötar så tvekade jag varje gång jag skulle ta i bildörren när jag steg ur bilen TROTS att jag inte fått en stöt de senaste 100gångerna. Så var det i ca 2 månader!!

Nu fattar jag varför vissa vill lära djur att saker är förbjudet med hjälp utav elstötar. haha, fy va obehagligt, men effektivt.

låter som ett helskysst stöldskydd:P(hade faktisk tänkt och göra nått liknande:P

sleepless Hård skalle
6 augusti 2005 · 229 Inlägg

Mina 12V dioder som sitter lite här och var i skuffen nallade jag ström
från remoten till! Funkar svinbra plus att jag inte behöver ha någon brytare
då dom endast lyser när stereon är igång! Kan vara en möjlighet det också!

All on... ...full out!
Janken Driver
6 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

remoten..på min finns det två + som går till stereon.den ena används ju såklart.men inte den andra..funderar på o nalla där...tongue...heheom de nu går.ska ner o testa nu. smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
sleepless Hård skalle
6 augusti 2005 · 229 Inlägg

Har du två remotekablar så är det ju bara att tuta och köra !

All on... ...full out!
Sharky
6 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Passa er för att nalla från remoten. Om remoten på headuniten kortsluts så kan ni knäcka den.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang