Feltankning, vad kan hända ? Dieselbil - 95 Oktanig Bensin

Aerocombi Xenoholic
9 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Bjornn skrev:
Prova att köra med bilen, låter det okej är det säkert ingen fara.
Fylla upp med diesel när tanken sjunker så blandas bensinen ut ännu mer.
Eller töm tanken och bränseledningarna och fyll med ny diesel.

Om du svarar TS så kan ja säga att tråden  skapades mer än ETT år INNAN du blev medlem på Garaget wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
dundersmurfen smurfidunder
9 januari 2010 · 327 Inlägg

Såg bara att någon skrivit om spikningar... det stämmer inte. Bensinen antänds inte av kompressionstrycket. Det behövs vara en viss del diesel i också som antänds, sen brinner bensinen så fint så... Finns inga tändstift i en diesel eller hur?tongue Tändningen styrs av insprutningstillfället dvs spikningar kan inte ske med korrekt tändinställning.

Vet att jag läst i en instruktionsbok att man kan blanda i 40% bensin om det inte finns diesel att tillgå.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
MT-Adam
9 januari 2010 · 272 Inlägg

i "Vi Bilägare" har jag läst att det kan vara katastrof att tanka bensin i diesel. har hört att i princip hela motorn kan gå sönder, tom. cylinderlopp och vevaxel men det är väl inte så troligt... big_smile

men eftersom Vi Bilägare skrev att man absolut inte skulle starta bilen så borde dom väl ha någon poäng med det? har för mig att dom nämnde allvarligare grejer än tex insprutningspump... men det kanske var "worst case scenario"?

Senast redigerat av MT-Adam (9 januari 2010)

Jimmy_N Makaronborrare
9 januari 2010 · 993 Inlägg

En på mitt jobb lyckades tanka bensin i våran redskapsbärare, med följden att motorn blev skrot. Jättekul på en maskin som gått drygt 90 timmar tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang