2783
Sök

rycker blått! lagret i turbon kast?

1 813 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
hej.. när jag trycker på så rycker det blått säger alla till mig.. kan inte se det själv..
men gissar på att det e lagret i turbon.
men gör det mkt att det e som det är?
dricker lite mer olja men det spelar ju ingen roll smörjer ju bara bättre:P
annars vad kostar en turbo idag? jag e ny inom turbo alltid kört med sugmotorer:P
det handlar om en s40 t4 98a 21 tusen mil.. dom sista 2000 milen e den ganska hårt pressat med höjt ladd tryck nytt avgasystem dump å lite små grejer;)
turbon e nog aldrig bytt så det kanske e dax nu efter mil talen?

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
29 mars 2007
topplocket gissar jag på olja blandar sig med vattnet

169 Inlägg
29 mars 2007
dusty skrev:
topplocket gissar jag på olja blandar sig med vattnet

Lite väl mycket gissande på det här forumet ibland. Kan du förklara hur man får blå rykande avgaser om man har olja i kylvattnet?

@dj_padde: Ditt problem kan bero på att tätningarna i turbon börjar bli dåliga och oljan läcker ut i såväl turbinhuset som i kompressorhuset. Att ha oljdimma i laddluften är inte alls bra då det gör att motorn knackar lättare. Redan 1% oljedimma i laddluften kan sänka oktantalet från 98 till 95. Läcker den mycket kan du natuligtvis få högre %-andel oljedimma och en motor som knackar är givetvis inte bra.

Olja i avgaserna är inte heller bra då det kan skada katalysatorn.

Slitna ventiltätningar kan också vara en orsak till hög oljeförbrukning men inte särskillt troligt i ditt fall.

En utbytes turbo kostar 4960:- på GIKturbo exkl moms.
http://www.gikturbo.se/productDetails.asp?id=1259

Mvh Mattias

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 mars 2007
ta loss slangen som går mellan luftfilter och turbon. känn på axeln i turbon om den glappar, den får glappa LITE upp och ned, men inte in och ut, glappar den mycket så är det bara å byta.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Kapten
65 Inlägg
29 mars 2007
Kolla också alla slangar från turbo, så de är hela, men blå rök, olja, svart rök, då blev det luftläckage på min... men olja i turbon är ganska vanligt.

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

474 Inlägg
29 mars 2007
Hallå padde!!

Ja hade samma problem som dig med min saab 9-5:a Min turbo va dålig & bytte bilen går som en klocka nu..Som Mattias_M sa så kan det vara ventiltätningarna oxå men vill du vara helt säker på din sak så gör ett komprisions test oxå..

Du kan även kolla på www.turbocenter.se eller www.turbotech.se

Lycka Till

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 mars 2007
antingen turbon som läcker eller ventilhuset, va det på min...

Go For It!!

1 813 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
okay då får vi kolla upp detta.. min granne i bilmekaniker på bmw & saab och han sa att det inte var någon fara alls bara att den dricker lite ölja.. det var inte skadligt det var bara att det smörjer bättre det var allt han sa.. verkar som han kanske skulle ta och byta jobb:P
ska försöka få tag på en turbo då;) ska man sattsa på en störe turbo lr man ska sattsa på orginal igen.. bilen ska snart chippas och jag kör med orginal grejer nu och laddar 1,5bar och det slår inte ifrån:S  därför turbon e som den e kanske:P

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 mars 2007
Varvat ur den för mycket..hehe

Go For It!!

Kettunen
29 mars 2007
AJAJAJ! Rejjsa då fan inte med den turbon mer

Skogs Arbetare
413 Inlägg
29 mars 2007
ja, men roligt var det när jag blåste köparen, hade inte märkt det, och han ringde polarn som är saab-mek, inga problem, fyll på och kom till mej bara, sen ringde han omatt han ville ha pengarna tillbaka, han skulle vara tvungen att lägga ut över 20.000, bara i rep och då var dessuton växellådan tvungen att repareras "dyrt" då det ej finns några hela på skroten i HELA SVERIGE...

Go For It!!

198 Inlägg
29 mars 2007
Tompa_Vax skrev:
ja, men roligt var det när jag blåste köparen, hade inte märkt det, och han ringde polarn som är saab-mek, inga problem, fyll på och kom till mej bara, sen ringde han omatt han ville ha pengarna tillbaka, han skulle vara tvungen att lägga ut över 20.000, bara i rep och då var dessuton växellådan tvungen att repareras "dyrt" då det ej finns några hela på skroten i HELA SVERIGE...

Förklara de roliga? skulle de va lika roligt om någon "blåste" dig??

Låter mest troligt att turbon e gången då du laddar en aningen mer än orginal på en gammal turbo.
Om du köper en större turbo så kanske inte turbon passar på grenröret mm så håll koll på de innan du köper någon större...

med lem
1 925 Inlägg
29 mars 2007
Tompa_Vax skrev:
Varvat ur den för mycket..hehe

vafan ska man me turbo till om man inte varvar något då ? :Phaha

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 813 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
denna månaden får det bli bränsle pump å lite sånt för den har lagt av..
så motorn har inte fått bensin som den ska innan då man får banka på den ibland för att den ska gå på fullt ös... jobbigt men så e det.. så den nya pumpen e på bilen imon om den nu kommer som det e sagt:P  e det så farligt å dra bilen fullt nu då?? vad kan hända mer än att turbon skär i hop? kan det bli ett motor ras? :S  får nog ut å sänka laddet då igen:S!!

474 Inlägg
29 mars 2007
Har du otur så åker all olja ut via turbon & då skär motorn helt..Och det går fort...

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

1 813 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
aj då.. kanske bäst å byta den snarast:S
någon som vet vart man kan få tag på en större turbo till en s40 t4 98a??
ska man ändå byta turbon e det fan lika bra å ta en riktigt turbo ist för en liten skit turbo;)
någon som vet vart man kan få tag en bra till rimliga priser??

testade ladda 1,6 med min orginal turbo som den e nu.. det går fan å bilen e inte chippad vad jag vet:S haha .. det ända som händer e att det inte får riktigt med bränsle alltid annars går det:P fast har sänkt till ca 1,3 nu det e lagom tror jag:P

som sagt en turbo..
helst turning
men orginal kan duga med;)

1 813 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
men det är inga missljud i turbon å den verkar ladda som den ska...
jag har inte märkt några problem.. å jag kan inte märka att den drar någon olja.. isf skulle den dra olja så e det inte alls mkt olja den drar för det märks inte på stickan iaf:S
jag märker inget som verkar vara något fel.. det e bara att min granne kom å sa att den rycker blått din bil.. men tar den ingen olja hur fan kan den då rycka blått?

då när det rök blått så hade jag ladd på 1,5-1,6bar
nu e jag nere i 1,3bar
e det för mkt kan det vara därför den rycker som han säger? sj märker jag inget som verkar vara något fel:S

den luktar lite konstigt fick jag höra i går när vi var å kolla på race "jag race inte" men när vi körde hem tog jag å en kompis på motorvägen å tryckte plattan i mattan för skoj skull å då sa han att den lukta apa men han nämde inget om blå rök...

dette e lite krångligt alla säger olika grejer till en när man inte har märkt nått själv:S
kör till det rasar säger jag snart när alla säger olika;)

268 Inlägg
14 april 2007
original turbo pallar ju inte ladda hur mycket som helst heller för de är den ju inte konsturerad för. så att du laddar mer sliter ju på den till viss del. sen har du inte chippat den så får den ju inte soppa som den ska så kan vara därför den luktar apa tongue.. hade jag varit du så hade ja kollat över turbon o sen fårr den chippad o ja optimerad för dom opsen du har!! wink

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
14 april 2007
Toppen tror jag med.. topp packningen håller nog på att ryka

Team Insane Racing

1 813 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
toppen då borde bilen börja rycka vit..
och vattet borde lukta bensin..

finns det något ställe som renoverar turbo ??
tänkte om det kanske  e billigare än en helt ny.. bilen e inte ny så det e inte lönt å lägga i nya grejer:P

Sök