Tjutande ljud i Saab 900 Turbo-95

carlsson_saab
9 april 2007 · 13 Inlägg

Jag har som trådens namn avslöjar en 900 turbo.  På senare tid har det kommit ett väsande, tjutande ljud i vissa hastigheter och vid vissa varvtal.

Är det någon som känner igen problemet?

RonnieH Ford är min grej!
9 april 2007 · 582 Inlägg

Ja det är nog så att : antingen sjunger turbon på sista versen eller så har du nå spök i insuget! (nån vass kant i filtret eller linknande)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
carlsson_saab
10 april 2007 · 13 Inlägg

Okej, mindre kul om turbon skulle gå åt helvete!
Men iofs, då är det ett perfekt tillfälle att sätta in en större:P

Tackar för svaret!

Eighty-six
10 april 2007 · 21 Inlägg

Om ditt tjutande ljud kommer när du står still å gasar så kan det också vara generatorn lagrerna där. Du kan lätt se om det är turbon som är på väg att gå. Kolla efter blå rök när du har bilen igång.!!

Saab 9-5 (2006)
Saab 900 (1998)
BERNI
10 april 2007 · 252 Inlägg

min började vina och tjuta vid vissa hastigheter/varvtal sen gick lådan och la sig för gott....

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
carlsson_saab
11 april 2007 · 13 Inlägg

okej, kan ju vara det!
Vad fick du ge för din nya låda?

flash_turbo Racer
14 april 2007 · 233 Inlägg

carlsson_saab skrev:
Jag har som trådens namn avslöjar en 900 turbo.  På senare tid har det kommit ett väsande, tjutande ljud i vissa hastigheter och vid vissa varvtal.

Är det någon som känner igen problemet?

jag har haft et sådan problem men det va på min 9000. men tjuter den när du står still? tjuter det när den e varm också???

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
carlsson_saab
14 april 2007 · 13 Inlägg

Har hittat problemet, slangen som går mellan bypass ventilen och turbon var kass, så den ska bytas ut mot en ny.

Tackar för tippsen grabbs!

gunde_and
15 april 2007 · 9 Inlägg

kan vara som på min s2a att det är slut med turbon, en av impellerna hade vikt sej för mej, den tjutade när jag drog på, riv på kallsidan till turbon så ser du sen

Robin1990
1 mars 2010 · 4 Inlägg

Har likande problem, min 9-3 2.0t tjuter, men dock hela tiden. oavsett om den står på tomgång eller om jag kör. Hur kommer man lättast åt slagen mellan turbon och bypass ventilen? över ifrån eller måste jag lyfa upp bilen?

mvh /Robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang