Billigaste sättet att få mer snurr på min 360?

Sontan
17 april 2007 · 8 Inlägg

Tjena. Skulle vilja ha lite tips och ideer om hur jag skrämmer fart i min 360 GLS med en B200 K motor. Billigt är bra och roligt. Alla ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

MVH Sonny

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
Davidspeedboy
17 april 2007 · 50 Inlägg

Beror på vad som e billigt, ska de varat rim under 3000kr, så e de annat avgasystem/k-kam

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Sontan
17 april 2007 · 8 Inlägg

Ok, ja runt 3000 låter rimligt, över det börjar det bli löjligt med tanke på ändamålet (skrotbils racing). Tack för tipset

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
17 april 2007 · 586 Inlägg

Sontan skrev:
Tjena. Skulle vilja ha lite tips och ideer om hur jag skrämmer fart i min 360 GLS med en B200 K motor. Billigt är bra och roligt. Alla ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

MVH Sonny

haha, när jag läste rubriken trodde jag först att du ville få mer snurr på din ferrari 360 å inte volvo big_smile

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
baraka
17 april 2007 · 13 Inlägg

Sontan skrev:
Tjena. Skulle vilja ha lite tips och ideer om hur jag skrämmer fart i min 360 GLS med en B200 K motor. Billigt är bra och roligt. Alla ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

MVH Sonny

Läste att det gällde skrotbilsrally.
Det absolut enklaste och billigaste ingreppet måste ju vara att fulmontera en turbo på den.
Begagnade delar från äldre volvoturbos passar bolt on och kostar i princip ingenting.

BMW 330Xi (2001)
Sontan
19 april 2007 · 8 Inlägg

Så där ja, det är den typ av svar jag söker. Du menar att det bara är att banka dit skiten och tuta och köra alltså. Låter kanon. Tack

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
Sontan
19 april 2007 · 8 Inlägg

Om det ändå vore så tokyo-drift

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
Sharky
19 april 2007 · 10 287 Inlägg

Toklätta. Gratis och effektivt.

/Göran


Sontan skrev:
Tjena. Skulle vilja ha lite tips och ideer om hur jag skrämmer fart i min 360 GLS med en B200 K motor. Billigt är bra och roligt. Alla ideer och erfarenheter mottages tacksamt.

MVH Sonny

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sontan
19 april 2007 · 8 Inlägg

Jodå lättningen är given. Men man vill ju alltid ha mer

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
monkeyman
19 april 2007 · 66 Inlägg

Kolla in http://www.300power.com/forum, finns nog en del tips där.

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se
baraka
19 april 2007 · 13 Inlägg

Sontan skrev:
Så där ja, det är den typ av svar jag söker. Du menar att det bara är att banka dit skiten och tuta och köra alltså. Låter kanon. Tack

Yeep, mer eller mindre.

Grenrör med turboagg passar bolt on.
Turbons insug med spjällhus passar bolt on.
Gänga en nippel i oljetråget för oljereturen för turboagget vilket den normale bilmeken defenitivt klarar av. Bromsrör från biltema med nipplar kostar nada och passar utmärkt.
Elhärvan med tändboxar passar finfint i handskfacket, och i sprängkåpan finns det redan uttag för den extra tändlägesgivaren.
Spridarna borrar du med fördel fast i insuget. Ingen mod på toppen behöver således göras.

Det är nog det enklaste och billigaste sättet att få mest hk för pengarna som jag kan komma på.
Sen lär väl denna installation inte vara särskilt optimal eller driftsäker, men på skrotbilsrally spelar ju det knappast nån roll.

Alternativet är att köpa en komplett volvoturbomotor och dunka i. En sån gammal harv borde inte kosta många tusenlappar.

BMW 330Xi (2001)
Sontan
19 april 2007 · 8 Inlägg

låter ju överkomligt, får ta mig en funderare på det där

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
Gräsberg
19 april 2007 · 1 002 Inlägg

försöka hitta någon roligt FOLKRACE motor o plocka i. portad/planad/weber osv smile brukar finnas en hel de i dessa o sen få på en turbo.. dock går väl porta o plana på lite mer pengar än 3k.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Attenator
19 april 2007 · 404 Inlägg

Dra ingen oljeretur med bromsrör, då har du oljerök så de står härliga till och slut turbo på en kvart. Oljereturen ska MINST vara 14mm och mäste vara fritt fallande, dvs inga uppåtböjar eller långa plana sträckor.

BMW 2002 (1972)
baraka
20 april 2007 · 13 Inlägg

Attenator skrev:
Dra ingen oljeretur med bromsrör, då har du oljerök så de står härliga till och slut turbo på en kvart. Oljereturen ska MINST vara 14mm och mäste vara fritt fallande, dvs inga uppåtböjar eller långa plana sträckor.

Äsch... Det funkar hur fint som hellst att dra bromsledning.
Sitter ju ffs. liknande original på vissa bilar.

Dock, fritt fallande är en förutsättning för god cirkulering.

BMW 330Xi (2001)
FireTraXX DFFL
20 april 2007 · 9 020 Inlägg

Sätt den i en karusell, mer snurr än så kan du nog inte få tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
turbotompa fritidsprofessor
20 april 2007 · 1 197 Inlägg

FireTraXX skrev:
Sätt den i en karusell, mer snurr än så kan du nog inte få tongue

he he...

men som tidigare nämnts..  använd dig av delar från äldre volvo-turbos, eller transplantera en hel spis från en 240/740..  t.ex en b21et från 240turbo, då slipper du kludda med databoxar o såna grejor...

mvh// tompa

pv-rules kung
21 april 2007 · 52 Inlägg

finns en del åkare som bytar till en riktig volvo motor från sverige en trimmat sugis typ b23,, lite pyssel kanske men det går som attan, fast kanske dyrare än turbokonv, men håller längre   lycka tilll!!!!

Sontan
21 april 2007 · 8 Inlägg

Ok, loppen jag skall köra pågår i 5 timmar så det kan ju vara trevligt om bilen rullar en stund

http://esce-racing.blogspot.com/

eSCe Racing, Lite tuffare, lite snabbare
Attenator
21 april 2007 · 404 Inlägg

baraka skrev:

Attenator skrev:
Dra ingen oljeretur med bromsrör, då har du oljerök så de står härliga till och slut turbo på en kvart. Oljereturen ska MINST vara 14mm och mäste vara fritt fallande, dvs inga uppåtböjar eller långa plana sträckor.

Äsch... Det funkar hur fint som hellst att dra bromsledning.
Sitter ju ffs. liknande original på vissa bilar.

Dock, fritt fallande är en förutsättning för god cirkulering.

Har då aldrig sett en originalbil med oljeretur grov som en bromsledning, men vad vet jag. Har ju bara sett ett tiotal olika turbobilar.... det fungerar inte i praktiken kan jag då garantera, har sett på tok för mkt snikturbobyggen som snålat med returen och grillat turbos.

BMW 2002 (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang