Vilken laddare till Optima yt?

Herr_Talladega V.I.P
18 april 2007 · 286 Inlägg

Vilken laddare är bäst lämpad till ett Optima yellowtop?

m00neye
18 april 2007 · 28 Inlägg

Dessa laddare har jag bara goda erfarenheter av, jag har iofs inte ett Optima utan ett Maxxima som är ett liknande batteri och för mig funkar det klockrent, det står alltid på laddning och jag har alltid tillräckligt med ström för att starta min v8 med 10:75 i komp.

http://www.ctek.com/SE/storlek_laddare.asp

Herr_Talladega V.I.P
18 april 2007 · 286 Inlägg

Jo CTEK verkar vara ganska givet, men tänkte mer på en specifik modell. Tänkte ifall 3600 räcker eller att man kanske borde satsa på 7000 eller bättre?

TT-Avant
19 april 2007 · 6 851 Inlägg

Sanny skrev:
Jo CTEK verkar vara ganska givet, men tänkte mer på en specifik modell. Tänkte ifall 3600 räcker eller att man kanske borde satsa på 7000 eller bättre?

Det beror ju på hur länge du kan tänka dej att ladda batteriet. Med en 7000 går det ju dubbelt så fort (nästan iaf.)
Kör själv med en 7000 och tycker det funkar bra.

Senast redigerat av TT-Avant (19 april 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Tror att det blir en 7000. Vart finns dessa att köpa till bra pris, eller kanske någon som har en liggandes och vill bli av med?

Drönirettab
19 april 2007 · 21 761 Inlägg

En 3600 går bra om man inte ska ha laddaren inkopplad när man spelar, tex vid tävling eller så. För att ladda upp batteriet på vanligt sätt så duger den laddaren alldeles utmärkt, mer behövs egentligen inte.

Även 3600 har det så kallade "vinter" läget, dvs att den kan ladda med 14,7V. Det läget passar väldigt bra till AGM batterier, men även vanliga batterier också.

Väljer du 7000 så är den förstås kraftigare och den har ytterligare två laddningslägen, dels 13,8V konstant spänning och dels 16V. 13,8V läget gör att den kan användas som ett spänningsaggregat, 16V läget används när man ska rekonditionera ett batteri som exempelvis har varit djupt urladdat.

Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2007)

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Så 7000 kan man ha inkopplad när man spelar eller ska jag satsa på en värre modell då? Kommer förmodligen att börja tävla lite senare.

Drönirettab
19 april 2007 · 21 761 Inlägg

Jag tävlar inte så att det är jag lite osäker på. En del använder 7000 vid tävling, men då kan man förstås inte kräma på så mycket. Laddaren används väl egentligen mest för att hinna trycka i lite ström mellan burparna tror jag, men om man väljer 25000 så kan det nog fungera ganska bra att använda laddaren även vid spelandet.

Här får de som tävlar skriva hur det stämmer i verkligheten, jag vet inte.

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Idag så fick jag tag på ett Optima yt, var ett 75ah till min stora förvåning när jag kom fram.
Är det märkbar skillnad på YT S 5.5 och YT S 4.2? Nån som kan länka till något företag som säljer dessa, kan vara intressant att se nypriset på dessa.

Senast redigerat av Sanny (19 april 2007)

viccoA
19 april 2007 · 3 111 Inlägg

www.optima-batteries.com

Skillanden mellan modellerna är runt 500kr.

Drönirettab
19 april 2007 · 21 761 Inlägg

YT 5.5 är betydligt kraftigare, och större naturligtvis. Det är gjort för att kunna användas i tex diverse entreprenadmaskiner, typ traktorer och sådant.

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

viccoA skrev:
www.optima-batteries.com

Skillanden mellan modellerna är runt 500kr.

Finns inga priser på optimas hemsida, tänkte mer på en återförsäljare i Sverige.

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Köpte även ett sklijerelä till, 180A vilket borde duga bra.

Visst fungerar det att ha mitt startbatteri kvar, Bosch Silver, eftersom jag använder ett sklijerelå så spelar de väl ingen roll att det är olika märken och skick?

Räcker generatorn till som sitter i, har hört att det sitter en 90A? Självklart beror det på hur mkt man drar ut batteriena men vid normalt användande...

Drönirettab
19 april 2007 · 21 761 Inlägg

Ungefär hur menar du med normalt användande?

Det går mycket bra att ha kvar ditt Bosch Silver, med ett skiljerelä så kan du i princip ha nästan vilket batteri som helst.

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Spelandes med bilen igång och nån enstaka avstängd (nån minut). Inga längre stunder på högre volymer.

Drönirettab
19 april 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom du har skiljerelä så kommer bara det bakre batteriet att dras ur, om du inte drar ur det så mycket så blir nog inte generatorn överbelastad heller. Det borde fungera.

Men sedan beror det ju på vilka andra saker som du har igång samtidigt med stereoanläggningen, har du fläkt+andra elprylar påslagna så får ju generatorn jobba en del också. I övrigt så trycker jag att det ska fungera.

Har du en stor anläggning?

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Är ganska bra på att snåla på den övriga elen, defroster, sätesvärmare osv... tongue Men man får ha lite sunt förnuft och inte spela fullt och inte ha högsta läget på fläkten, stänga av lysena mm.

DLS A6 som ska driva en Alpine type X 12:a.

Förmodligen dubbla DLS A3, inte 100:a vad de blir ännu.

Senast redigerat av Sanny (19 april 2007)

Herr_Talladega V.I.P
19 april 2007 · 286 Inlägg

Vet du hur stor generator det sitter i min?

TT-Avant
20 april 2007 · 6 851 Inlägg

Sanny skrev:
Vet du hur stor generator det sitter i min?

90A skulle jag gissa på. Det är vad Saabar brukar ha org. iaf.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
20 april 2007 · 21 761 Inlägg

Sanny skrev:
Är ganska bra på att snåla på den övriga elen, defroster, sätesvärmare osv... tongue Men man får ha lite sunt förnuft och inte spela fullt och inte ha högsta läget på fläkten, stänga av lysena mm.

DLS A6 som ska driva en Alpine type X 12:a.

Förmodligen dubbla DLS A3, inte 100:a vad de blir ännu.

Ja, med den anläggningen så blir det jobbigt för en 90A generator om du spelar högt. Men om du spelar med måtta så ska det nog gå bra. Man får ju inte heller glömma att generatorn ger lite mindre än halva märkesströmmen när motorn går på tomgång.

Har för mig att Martin 9-3 här på forumet har 120A generator i sin Saab 9-3 och en hyffsad anläggning+andra elprylar också, tror att två extra batterier sitter i skuffen dessutom. Enligt vad han har skrivit så fungerar det bra iaf.

Senast redigerat av Drönirettab (20 april 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang