Vilken laddare till Optima yt?

Herr_Talladega V.I.P
20 april 2007 · 286 Inlägg

A6 steget kommer inte att drivas i 1ohm utan 2ohm, hur stor skillnad i ström kan det bli? Står att den kan dra 140A som mest så de lär vara där den körs i 1ohm.

A3 stegen kommer inte belastas lika hårt eftersom de ska driva framsystemet.

Drönirettab
20 april 2007 · 21 761 Inlägg

Gissningsvis runt 100A borde A6 dra när det ger sina 870WRMS vid 2 Ohm. Nu kör du knappast så hårt, men man ser ändå att strömförbrukningen rusar iväg om du krämar på en del.

För att ge lite exempel på bilens strömförbrukning så använder jag som vanligt min 240-86 med B230E som referens. Den drar ca 23A när motorn är på och endast halvljuset är igång, slår jag på fläkten i läge 2 så ökar strömmen till ca 29A.

Om vi säger att din Saab har liknande förbrukning, då betyder det att när motorn går på tomgång så ger en 90A generator kanske 40A innan laddspänningen börjar att sjunka en del. Om inte fläkten är igång så blir det kvar runt 15-20A att driva stereoanläggningen med.

Detta är ju en grov gissning eftersom jag dels inte vet om du verkligen har 90A generator och dels inte kan säga säkert hur många Ampere den ger på tomgång. Men det är bara att prova med befintlig generator fast ändå vara beredd på en uppgradering senare.

En sak som aldrig är fel är att se över och eventuellt byta ut originalströmkablar till grövre dimensioner, speciellt om man uppgraderar generator+batteri. Jordkabeln/flätan från batteri-kaross och batteri-motor kan vara lite klen som original, laddkabeln från generatorn kan behöva bytas ut om en större generator sätts dit.

Att sätta en extra jordkabel/fläta mellan generatorchassie och motorblock kan också vara bra, det är inte säkert att generatorn får perfekt jord via sina fästen.

Herr_Talladega V.I.P
21 april 2007 · 286 Inlägg

Nu är det dags för inkoppling av optimat i bilen...

Hade tänkt använda automatsäkringar i varje andå av kabeln mellan batterierna eller får man mkt spänningsfall med dessa? Har för mig att jag läst de någonstans.

Behöver det sitta en säkring efter relät? Tänkte på denna bild:
http://img461.imageshack.us/img461/6671 … ng27nh.jpg

Senast redigerat av Sanny (21 april 2007)

Drönirettab
21 april 2007 · 21 761 Inlägg

Har inte provat automatsäkringar, men jag har också sett på olika ställen att de inte är bra. Om det blir en del spänningsfall vet jag inte, det får andra svara på.

Den där säkringen skyddar kabeln om det skulle bli kortslutning nära relät. Eftersom kabeln kommer att dras igenom karossplåt på flera ställen så bör kabeln skyddas i båda ändar.

Herr_Talladega V.I.P
21 april 2007 · 286 Inlägg

Ok ok, så den behöver inte säkras i båda ändarna mellan relä och batteri.

Edit: Kom på att relät kommer att sitta så pass nära batteriet så en säkring räcker där.

Senast redigerat av Sanny (21 april 2007)

Herr_Talladega V.I.P
21 april 2007 · 286 Inlägg

Men som sagt, automatsäkringar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang