2749
Sök

Nån här som är Lokförare?

165 Inlägg
9 augusti 2007
Smorgas skrev:
Har också haft tankarna på att bli lokförare, men jag skulle nog sitta och vara rädd hela tiden för att det skulle stå någon på spåret helt plötsligt, det lär ju inträffa för en del...

Läste nånstans att varje lokförare under hela sitt arbetsliv kör ihjäl i genomsnitt 1½ människa och 80 människor årligen dödas av tåg. De flesta är självmord.
Man ser människor rätt nära spåret ibland, vilket gör att man får hjärtat i halsgropen, men de står kvar bredvid och ser dumma ut eller vinkar, som tur är. Många älgar har lunkat över spåren när man kommit, men precis hunnit undan smile Kört över en hare eller två. Och ett antal fåglar.

171 Inlägg
9 augusti 2007
Bara lite nyfiken, men varför vill man bli lokförare? Vad är det som lockar?

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

165 Inlägg
10 augusti 2007
MissMotor skrev:
Bara lite nyfiken, men varför vill man bli lokförare? Vad är det som lockar?

Lönen tongue Bra tider, aldrig något som är regelbundet, om man nu tycker om det vill säga. tongue Man vet aldrig vad som händer innan varje skift. Skulle aldrig palla ett kontorsjobb 8-17 eller dylikt, man vet varje morgon vad man ska göra. Iofs så vet man ju att man ska köra tåg som lokförare tongue Men mycket som kan hända på spåret. Man jobbar inne men ändå ute. Man slipper kolla på klockan hela tiden för att man vill gå hem. Den använder man till att kolla om man är tidig eller sen. Nackdelen är förstås att man är ensam mycket, men det är det enda enligt mig.

8 Inlägg
19 augusti 2007
Ska själv börja i Mjölby den 27:e. smile Du som hade gått där, tyckte du att det var en bra utbildning? trevliga lärare osv? Hur var upplägget, mycket praktik?

97 Inlägg
19 augusti 2007
vad krävs det för att komma in på den utbildningen?

8 Inlägg
19 augusti 2007
Från Ams;

Behörighet 
Vem kan antas till utbildningen?
Den som har grundläggande behörighet för högskolestudier eller motsvarande (validerade) kunskaper. Dessutom finns möjlighet att antas om man saknar formell behörighet, men har erfarenheter av yrkesområdet och i övrigt bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen. De sökande rangordnas efter meriter inom resp kvotgrupp. De bästa uttas till förtest och bland de sökande som klarar detta och uppfyller hälsokraven görs ett urval av de mest lämpliga för tester och intervjuer av psykologkonsult. Den samlade bedömningen är avgörande för vem som antas. Vid lika bedömning prioriteras för närvarande kvinnor före män, eftersom det fortfarande finns alldeles för få kvinnor inom yrket.

Urvalstestet
De psykologbedömda testerna bekostas av Banskolan, men den sökande får själv svara för sina resor och eventuella boende. Urvalstesterna äger vanligen rum i Ängelholm, Stockholm, Göteborg och på någon ort i Norrland, men även andra orter kan förekomma. Först genomförs ett förtest. Om man klarar detta, så deltar man även i det slutliga testet. Urvalstestet kan ta 1/2 - 1 dag beroende på antalet sökande.

Hälsoundersökningen
Undersökningen, som den sökande själv får bekosta*, genomför man på någon av de mottagningar ute i landet där Previa tillhandahåller denna tjänst. (Den sökande får en rekvisition vid urvalstestet och faktureras senare av Banskolan.) Frågeformulär och läkarintyg finns att ladda ned från länken här. Frågeformuläret ska fyllas i före läkarbesöket. Läkarundersökning på annat sätt godtas endast om den inte är äldre än 6 månader, att den genomförts av läkare som genomgått Järnvägsstyrelsens utbildning samt att fastställda blanketter använts. Läkarundersökningen ska även omfatta ett drogtest. I samband med urvalsprocessen kommer skolan att ge ytterligare information om läkarundersökningen.

* Pris idag omkring 2.200 kr.

Här från Mjölby Kommuns hemsida;

Tågförare
Förare av tåg 40 poäng, är en utbildning som motsvarar de krav som kommer att ställas inom modern järnvägstransport. Utbildningens innehåll och kurssammansättning har utarbetats i nära samarbete med branschföretagen och Linköpings Universitet.

Omkring en tredjedel av utbildningstiden är förlagd till företag. Lärande i arbetet sker i samverkan med sju branschföretag.

Utbildningen vänder sig till de studenter som har grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkända betyg i kurserna Svenska A och B, Matematik A och Engelska A eller motsvarande kunskaper. Inför den slutgiltiga intagningen sker urvalstest med hänsyn bland annat till de säkerhetskrav som gäller för yrket. 

Ansökan sänds till:
Mjölby Vuxenutbildning, 595 80 Mjölby
Sista ansökningsdag 15 oktober 2007

Nästa kursstart 11 februari 2008

8 Inlägg
21 augusti 2007
Ingen annan som ska gå i Mjölby nu till hösten? Vore kul att känna nån smile

VAG entusiast
277 Inlägg
21 augusti 2007
min kusin är lokförare cool

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

165 Inlägg
23 augusti 2007
gurra_87 skrev:
Ska själv börja i Mjölby den 27:e. smile Du som hade gått där, tyckte du att det var en bra utbildning? trevliga lärare osv? Hur var upplägget, mycket praktik?

Jag gick nere i Mjölby, men då var det Banverket som höll i utbildningen. De hade mycket annat krafs som de håller på med i spåren, som inte har något att göra med lokföreriet i sig. Den tiden hade gott kunna tas till att läsa i Säon, den roliga boken man aldrig slipper undan wink Förhoppningsvis är det lite bättre nu. Vi hade egna spår så vi kunde gå ut och kika på vagnar och lok. De som håller i utbildningen nu kanske lånar sådant. Tror det även är tillagt praktik på bangården, det hade inte vi. Väldigt nyttigt är det iaf. Jag jobbade på bangården 9 månader innan jag behövdes som lokförare, man får mer förståelse när man sett hur det går till från backen först.

8 Inlägg
23 augusti 2007
Jag gick nere i Mjölby, men då var det Banverket som höll i utbildningen. De hade mycket annat krafs som de håller på med i spåren, som inte har något att göra med lokföreriet i sig. Den tiden hade gott kunna tas till att läsa i Säon, den roliga boken man aldrig slipper undan  Förhoppningsvis är det lite bättre nu. Vi hade egna spår så vi kunde gå ut och kika på vagnar och lok. De som håller i utbildningen nu kanske lånar sådant. Tror det även är tillagt praktik på bangården, det hade inte vi. Väldigt nyttigt är det iaf. Jag jobbade på bangården 9 månader innan jag behövdes som lokförare, man får mer förståelse när man sett hur det går till från backen först.

Stämmer att det är bangårdspraktik numera. I övrigt så har vi fått en preliminär planering. Så som det ser ut så ligger den första veckan praktik nån gång i mitten på hösten, och resten i slutet. smile 5 eller 6 veckor med tågtjänst i slutet är ju inte fel. big_smile

679 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Jag slutade jobbet i fredags för att börja plugga om 2 veckor.

Fick då en tårta med ett tåg på och en övningskörningskylt, haha
Har packat ner anslutningsgrejerna till mobilen så ni kan inte få se hur den såg ut för tillfället.

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
24 augusti 2007
Nu så har man vart iväg på de sista testerna o e godkänd, nu e de läkarundersökning som väntar, men de ska inte vara några problem me de hehe tongue

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

679 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Grattis!

275 Inlägg
24 augusti 2007
orkar inte läsa hela tråden, så det här kanske nån redan tagit upp...
men tänk på synkravet om ni har dålig syn, innan ni söker till kursen...
kan va bra att veta, så slipper ni göra som jag gjorde.
gick en kurs i 5 veckor, och först då fick jag veta att jag inte klarade synkraven smile
(visserligen skulle jag ta lastbilskort, men jag vet att det är samma krav som lokförare...)
ändå har jag bättre syn än många jag känner( med båda ögonen iofs)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

8 Inlägg
25 augusti 2007
mo_tattoo, jag hade för starka glasögon, men jag fick dispens från Järnvägsstyrelsen. Kravet är dock att jag använder linser när jag jobbar. Slim_kim, var ska du gå? smile

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
25 augusti 2007
De blir hallsberg för min del, e ju närmast tongue. Tar ju bara 20 minuter me bil, om ja tar de lungt tongue

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

679 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Så där ja, då har man snart gått sin andra dag på utbildningen.
Av introduktionen att döma tror jag det kommer att bli ett riktigt trevligt år.

8 Inlägg
8 september 2007
Själv börjar man vecka 3 med ett besök hos TL i Hallsberg. Ska bli måttligt intressant måste jag säga. big_smile Dock får vi ju åka hytt med TK AB upp, så det är ju värt det. smile
Senast redigerat av gurra_87 (8 september 2007)

Lokförare
126 Inlägg
8 september 2007
jag funderar på att söka till lokförarutbildningen i mjölby då jag inte klarar av mitt nuvarande yrkesval.

Gurra_87: Hur gjorde du för att söka? lätta tester o så vidare?
Senast redigerat av robert_87 (8 september 2007)

Saab 900 Aero -96

8 Inlägg
8 september 2007
robert_87 skrev:
jag funderar på att söka till lokförarutbildningen i mjölby då jag inte klarar av mitt nuvarande yrkesval.

Gurra_87: Hur gjorde du för att söka? lätta tester o så vidare?

Ansökningsblankett finns på utbildningens hemsida;
http://www.mjolby.se/index.asp?sida=511 … ysida=4767

Nja, lätta och lätta. En del tester var lite knepiga. Bland annat ska man sitta och följa en liten prick som hoppar ett steg per sekund i 33 minuter. Ibland hoppar den två steg på en gång, och då ska man trycka på en knapp. De flesta i min klass tyckte det var det jobbigaste/värsta testet. smile

Sök