Har ni upplevt några olyckor?

Saabo
9 maj 2007 · 224 Inlägg

Dom säjer ju i filmer att när man slår runt i en bil eller är med om någon anna olycka så går allt i slowmotion. När jag skulle ute och provköra en liten blå bonntrimmad renault, Så skulle jag göra en handbromsvänding i lite för hög fart, så lättade bilen lite och kasstades runt ett var på taket och upp på tassarna igen (allt gick bra, hadde bälte). Men just i den stunden som bilen lämnade marken så såg jag allt som i en film.. i slowmotin, såg små glasbitar flyga omkring mig, skogen i strålkastarljuset (det var på natten), det kändes som allt stannade till och jag nästan kunde plocka ner glasbitarna från luften som var påväg mot mitt ansikte. Men så fort bilen stötte i marken så gick allt skit fort igen. bilen dog och det var beck svart ute.. Förvirrad och schokad skulle jag ta mig hela vägen hem.. viste inte åt vilket håll jag skulle gå eller om jag var upp eller ner (helsnurrig) men allt gick bra till slut. Enda skada jag fick var ett sår på handen och mitt intresse för bilar och bilsport:P.

Har du någonsin varigt med om någon olycka och hur känndes det?

(massa felstav:P)

Snurrigt...
bilstylarn Avstängd
9 maj 2007 · 329 Inlägg

låter helt underbart

Flash Modo-fan från början till slut
9 maj 2007 · 330 Inlägg

Saabo skrev:
Dom säjer ju i filmer att när man slår runt i en bil eller är med om någon anna olycka så går allt i slowmotion. När jag skulle ute och provköra en liten blå bonntrimmad renault, Så skulle jag göra en handbromsvänding i lite för hög fart, så lättade bilen lite och kasstades runt ett var på taket och upp på tassarna igen (allt gick bra, hadde bälte). Men just i den stunden som bilen lämnade marken så såg jag allt som i en film.. i slowmotin, såg små glasbitar flyga omkring mig, skogen i strålkastarljuset (det var på natten), det kändes som allt stannade till och jag nästan kunde plocka ner glasbitarna från luften som var påväg mot mitt ansikte. Men så fort bilen stötte i marken så gick allt skit fort igen. bilen dog och det var beck svart ute.. Förvirrad och schokad skulle jag ta mig hela vägen hem.. viste inte åt vilket håll jag skulle gå eller om jag var upp eller ner (helsnurrig) men allt gick bra till slut. Enda skada jag fick var ett sår på handen och mitt intresse för bilar och bilsport:P.

Har du någonsin varigt med om någon olycka och hur känndes det?

(massa felstav:P)

Japp,varit med om samma sak...åkte i en polares 200SX rätt in i sidan på en Passat.Hon som körde de körde ut rakt framför oss,hade inte en chans att väja.Men från och med att vi såg henne tills dess att vi hade stannat på en refug mitt i E4:an så gick allt i slowmotion...eller som att det gick ruta för ruta i en film..det "hackade" eller va man kan säga.I vilket fall som helst så var det rätt fränt,men inget jag vill göra om igen.
Edit:ingen skadade sig allvarligt,bara några blåmärken och allmänt ömma bara.

Senast redigerat av Flash (9 maj 2007)

Stolt far till Freddy 18/12-08
Norde fotointresserad
9 maj 2007 · 2 307 Inlägg

Känner igen det där med slowmotionkänslan.. Åkte med en kompis i hans 200sx och han fick upp den i ett ställ i ca. 70 genom en rondell och var inte beredd på returen när vi gick ur och från att den kom kändes det som att det gick väldigt sakta när man skickades mot dikeskanten och såg hur en lyktstolpe passerade strax brevid innan vi gick ner i diket som var en lång slänt så hoppade/studsade ut för slänten och såg hur en björk kom allt närmare.. Bara väntade på smällen men kändes som det tog lång tid. träffade ist en sten brevid trädet och studsade runt trädet och blev ståndens en dec ifrån det.. Och när man stog still kom allt ikapp en och bara rusade till igen.. Klarade oss dock från skador..

Likadant när ag låg bakom en annan kompis som fick sladd och voltade ut på en åker, man riktigt såg hur sakta bilen rörde sig genom luften..

Konstigt hur det kan kännas så fastän det bara rör sig om korta sekunder..

Senast redigerat av Norde (9 maj 2007)

AeroMalm BMW fantast
9 maj 2007 · 1 172 Inlägg

ja det är ingen härlig känsla ... precis som ovanstående fick jag ställ när jag körde polarens 200sx... han och jaa var på väg hem från stockholm, och det hade snöat som fan hela dan.,. när vi körde hem hade allt töat, så vi låg i 130 dom fösta 12 milen utan problem, sen körde vi över en bro och då bara släppte allt...  ställ över båda filerna.. som tur var där ingen annan bil inärheten..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
beemern .......
9 maj 2007 · 2 655 Inlägg

va me farsan i frankrike då han jobbade och påväg hem till hotellet så åkte man igenom en liten by och då kom vi till en 4vägskorsning (pendlarbilen va nån liten peguot 106 eller så)
och åker i 60km/h (huvudled) och husen går ända intill vägen nästan och då vi kommer in i korsningen så kommer en golf2 i full fart och körde fullfart rätt in i oss, och ja såg allt o slowmotion, och hinner tänka hela livet på nåra sekunder typ och hann å tänka "nu jävlar smäller de" för även då bilen kom så såg ja den hela tiden komma mot oss sen höll ja i mej som satan, den träffade oss mitt över framhjulet och nån cm på dörren och så som bilen såg ut så hade vi tur att den inte träffade oss i sidan för då hade jag o farsan i bästa fall varit rullstolsbunden idag, bilen rasade sönder när dom lyfte upp den me bärgarn, helt sne och bucklig överallt,

Senast redigerat av beemern (9 maj 2007)

carnageman Rallyförare
9 maj 2007 · 1 075 Inlägg

Det går i slowmotion...
Kommer ihåg en incident på väg till svenska rallyt 2000...
Framför mig ligger en gul bil. hans bakljus är helt döda (ingen blinkers eller bromsljus) mitt på dan. Han bromsar kraftigt och svänger vänster. Det är ishalt och jag hade sommardäck (dubbfria vinterdäck m+s) Jag ser allt i slow motion, hinner beräkna att jag hinner kasta mig ut på vänstersida om den gula bilen samt dra handbromsen för att få bilen bort från kollisionskurs mot mötande trafik. När jag precis kastat mig ut i mötande körbana ser jag hur en grå camry kommer upp parallelt med mig på min högra sida och tar arslet på den gula bilen i hög fart med låsta hjul. Samtidigt som jag drar handbromsen och dyker in framför den kvaddade gula bilen som förövrigt blev vållande till olyckan pga lagtexten att "vänstersvängande alltid skall se till att inte vara en fara för bakomvarande trafik"
smile Inte många som känner till den regeln. Även fast man ligger max till vänster så att bakomvarande kommer förbi på högersida samt användt blinker i god tid så torskar man om man blir påkörd. smile

Senast redigerat av carnageman (9 maj 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Daaze Rent A Retard !
9 maj 2007 · 674 Inlägg

kan säga att det gick jävligt sakta(min upplevelse) när jag föll från taket på jobbet.. i själva verket gick det säkert fort satan men ändå.. man såg hela livet i en revy passerandes förbi ögonen.. det va det värsta jag vart med dom.. upplever fortfarande samma situation i sömnen. skit äckligt sad

har även voltat med en toyota suv(vet inte vilken modell) föraren fick sladd i kurva sladdar runt ett varv tar en stor gatlyckta och voltar in en gammal farbrors trädgård tongue det va samma där.. allt gick i slow motion smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Mäki Långsam Perfektionist
9 maj 2007 · 4 800 Inlägg

När ja bröt armen och krockade när ja körde moped gick allt i slow motion i alla fall, jag har hört något om det, att adrenalinet (tror jag det var) gör att allting känns långsammare än det är.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Daaze Rent A Retard !
9 maj 2007 · 674 Inlägg

Mäki skrev:
När ja bröt armen och krockade när ja körde moped gick allt i slow motion i alla fall, jag har hört något om det, att adrenalinet (tror jag det var) gör att allting känns långsammare än det är.

ja, det låter bekant här med.. tror stenhårt att det kan vara så tongue

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
pzymon egen företagare
9 maj 2007 · 630 Inlägg

i vintras så skulle jag köra om en lastbil, det hade precis varit en uppförsbacke han låg i 70 därefter och jag går om, när jag sen svänger in framför honom, så får jag sladd...
Jag tar det kallt och sladdar upp mig åt andra hållet får möte med en annan lastbil, slickar HELA hans sida får yttligare en retursladd som tyvärr blev lite för kraftig, så jag sladdar runt i en 180 graders sväng, glider ner i diket där förarsidan slår i dikeskanten bilen lägger sig på taket. Jag tyckte inte att det var som i slowmotion, jag tänkte mest bara på min dotter, men som tur var så låg det en ambulans efter mig INNAN jag körde om så 20 sekunder efter vurpan så stod där en ambulans och väntade, dom trodde jag hade dött, eftersom själva smällen gick i ca 80 km/h, dom sa att endast 10% brukar överleva i den hastigheten...

Madhouse
9 maj 2007 · 1 079 Inlägg

Det där med slowmotion har jag råkat ut för en gång, när en bil jag mötte stod och blinkade vänster, helt plötsligt svängde framför mig. Stod på bromsen, däcken skrek och jag väjde till vänster och jag tittade åt höger och såg min backspegel snudda den andra bilens bakljus. Och ja det kändes som en matrix bullettime slowmotion. Kanske är kroppens sätt att hantera en krissituation då man måste göra rätt val i en paniksituation för överlevnad. Vad vet jag.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
ironhead volvoraggare
9 maj 2007 · 4 776 Inlägg

när jag har vart med om












när man läser allt så får man en tankeställare asså jag har inte råkat ut för nått själv fast när jag var med kompisen och han körde typ 80 på en grusväg  fästet släppte och jag kände hur hjärtat satt i halsgropen men det kändes inte som en slowmotion

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Saabo
10 maj 2007 · 224 Inlägg

pzymon skrev:
i vintras så skulle jag köra om en lastbil, det hade precis varit en uppförsbacke han låg i 70 därefter och jag går om, när jag sen svänger in framför honom, så får jag sladd...
Jag tar det kallt och sladdar upp mig åt andra hållet får möte med en annan lastbil, slickar HELA hans sida får yttligare en retursladd som tyvärr blev lite för kraftig, så jag sladdar runt i en 180 graders sväng, glider ner i diket där förarsidan slår i dikeskanten bilen lägger sig på taket. Jag tyckte inte att det var som i slowmotion, jag tänkte mest bara på min dotter, men som tur var så låg det en ambulans efter mig INNAN jag körde om så 20 sekunder efter vurpan så stod där en ambulans och väntade, dom trodde jag hade dött, eftersom själva smällen gick i ca 80 km/h, dom sa att endast 10% brukar överleva i den hastigheten...

Grattis till att vara innom dom 10% big_smile

Snurrigt...
Saabo
10 maj 2007 · 224 Inlägg

Jag har hört och tror är att hjärnan är så mycket snabbar än vad vi lärt oss att använda. Så i en sådan "stress" sitivation när hjärnan får arbeta på minst ?% av kappasiteten så märker vi av vad snabbt den tänker. men det är vad jag tror smile

Senast redigerat av Saabo (1 juni 2007)

Snurrigt...
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
10 maj 2007 · 5 753 Inlägg

voltade en sierran kombi en gång... kom i ställ på en smal skogsbilsväg när rattlåset går i och bilen slungas upp i en slänt och i slänten står en stubbe som bilen går in i och då blir det ju tvärstopp mot stubben så då slungas bilen voltandes ut mot vägen igen... och jaa då gick allt i slowmotion och bilen vart väll inte så fin hehe tongue


hehe om det bara är 10% som överlever i en olycka av 80km/h så hade en polare tur när han voltade en epa på sista april då.. han kom i 130km/h i en kurva så går det från asfalt till grus mitt i kurvan så då kan ni ju räkna ut hur det går i den farten... jaa precis han voltade i 130km/h och han och 2 till kliver ur eller lättare sagt sparkar ut en ruta och kryper ur epan helt oskadda och enligt polisen så borde dom ha varit död med tanke på hur epan hade sett ut

Senast redigerat av _Glenne_ (10 maj 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Saabo
1 juni 2007 · 224 Inlägg

tur att de inte är så många som råkat ut för någon olycka tongue hehe

Snurrigt...
Saabo
1 juni 2007 · 224 Inlägg

hehe om det bara är 10% som överlever i en olycka av 80km/h så hade en polare tur när han voltade en epa på sista april då.. han kom i 130km/h i en kurva så går det från asfalt till grus mitt i kurvan så då kan ni ju räkna ut hur det går i den farten... jaa precis han voltade i 130km/h och han och 2 till kliver ur eller lättare sagt sparkar ut en ruta och kryper ur epan helt oskadda och enligt polisen så borde dom ha varit död med tanke på hur epan hade sett ut

Hehe inge törlig epa de tongue

Snurrigt...
JPalm
1 juni 2007 · 338 Inlägg

Saabo skrev:

pzymon skrev:
i vintras så skulle jag köra om en lastbil, det hade precis varit en uppförsbacke han låg i 70 därefter och jag går om, när jag sen svänger in framför honom, så får jag sladd...
Jag tar det kallt och sladdar upp mig åt andra hållet får möte med en annan lastbil, slickar HELA hans sida får yttligare en retursladd som tyvärr blev lite för kraftig, så jag sladdar runt i en 180 graders sväng, glider ner i diket där förarsidan slår i dikeskanten bilen lägger sig på taket. Jag tyckte inte att det var som i slowmotion, jag tänkte mest bara på min dotter, men som tur var så låg det en ambulans efter mig INNAN jag körde om så 20 sekunder efter vurpan så stod där en ambulans och väntade, dom trodde jag hade dött, eftersom själva smällen gick i ca 80 km/h, dom sa att endast 10% brukar överleva i den hastigheten...

Grattis till att vara innom dom 10% big_smile

Ska jag också beräkna mig innom dom 10%:erna ?

(I februari så gått om halka var det.) Var ute och körde lite kompisar som festa och alla tre jag hade med mig satt och klaga över att jag inte åkte tillräckligt brett, och lätt trissad som man är går man lätt över gränsen. Speciellt när ena kompisens brud klappar mig på axeln och tycker jag ska köra fortare! Jahaa, tänker jag och tar till med övermod i en lång vänster sväng. Fegar lite på gasen och får en retur på den som heter duga.. Där kommer jag i 70 - 80 blås på tvären i en vänter kurva. Satt och stirrade läänge på punkten vi skulle gå över dikeskanten. Trodde aldrig vi skulle komma fram nån gång. Men till slut skrammlade till och det var snö rök överallt! En knölig fram skärm, front spoilern gick av och sido kjolen mosades på mitten. Annars gick allt bra som tur var !

Nissan 200sx S13
Reichte86
1 juni 2007 · 509 Inlägg

smällde med en älg för en månad sen<! bilen blev skrot

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang