Opel Calibra som första bil, för/nak-delar?

zl0t
9 maj 2007 · 2 Inlägg

Hej!
Jag fyller 18 snart och börjat titta på lite olika bilar som ser bra ut och som verkar vara rätt vanliga...

Och nu har jag fastnat för att försöka fixa en Opel Calibra, men jag har inte så jätte stor erfarenhet av bilar som ni kanske förstår...
Så nu undrar jag vad det finns för fördelar med en Calibra och naturligtvis öven nakdelarna (vad man ska tänka på, vad som går sönder lätt mm).

Jag har tänkt mig en Calibra från 91-94 typ...

Är glad för alla typer av svar smile

PS.
Jag har kollat lite på http://calibrateamsweden.se/ redan...
DS.

//zl0t

DavidGoden
10 maj 2007 · 40 Inlägg

Hmm, rost. :S

Dessutom,. om du köper en fyrhjulsdriven bil så gäller det att se till att allt fungerar.
Kanske 65%? av alla calibra turbo har problem, och driver oftast bara på framhjulen..

Har du hittat någon kärra som du är intresserad av?

kolla även www.opelsportclub.com
Välkommen! smile

Jimmy_blyfot
10 maj 2007 · 68 Inlägg

Ja det är främst rosten som är nackdelen. Kolla noga vid trösklarna och golvet. Vi har snart haft vår Calibra 1år och den har gått väldigt bra. Enda som pajat har varit en tändkabel hitills. Det är en ganska rolig bil att köra. Visserligen är våran bara en 8 ventilare så den är ju ingen raket. 16 ventils motorn är betydligt rappare

Ecodriving är för kärringar :D
zl0t
12 maj 2007 · 2 Inlägg

Ok, tack!

Jag har tänkt mig:
http://www.blocket.se/vi/11745419.htm?ca=13_s

Eller liknande...

Hani
12 maj 2007 · 17 Inlägg

Föreslår hellre en 4x4 turbo men de beror på vad du är ute efter

Försöker komma på något att skriva....
Volkswagen 1300 "Fakesplit" (1960)
Volvo 945 "945 Turbo" (1991)
golf88
12 maj 2007 · 956 Inlägg

som sagt...rosten är ju en nackdel..Köper du turbon 4*4 kommer du säkert få problem med fyrhjulsdriften..
Har ju nästan blivit orginal på dom nu...
Satsa på 16 v...Å se efter så inte rosten tar över..Då har du en fin bil som inte krånglar så mkt

eldus veldus
Audi A6 (2017)
FordEsci Bilplåtslagare
12 maj 2007 · 324 Inlägg

Mkt ful bil dessutom, det är väl detr största "felet" Lång smal, små strålkastare. Kallas sportbil av somliga....

FordEsci Bilplåtslagare
12 maj 2007 · 324 Inlägg

Hade jag varit helt insnöad på Opel (vilket jag absolut inte är tack och lov) så hadejag hellre satsat på en Kadett Gsi 16v, inte lika brutalt ful som en Calibra och dessutom billigare att köpa.

Japs-Jens
12 maj 2007 · 1 503 Inlägg

Förstår inte hur man kan tycka att calibrorna är fula hmm Vacker form och sportig look wink Calibran jag har nu är min förstabil. Den har fungerat jättebra hela tiden! Är för tillfället till salu tongue

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Necrodamus
12 maj 2007 · 220 Inlägg

Även om fördelningslådan är kass på en 4x4 så går den ju att köra utan problem, då blir den som vilken vanlig calibra som helst, nämligen framhjulsdriven!smile

Satsa du på en Calle T..

Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang