6860
Sök

Störningar i JBL T-595 6X9" högtalare

2 123 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Hello.
Har precis provmonterat högtalarna i bilen och får störningar i 6x9"s högtalarna men inte i basen som drivs av samma slutsteg.
Om jag ställer in låg/högpass filtrer kan jag minska störningarna men dom hörs fortfarande.
Har 2 st slutsteg på samma jordpunkt och det andra funkar bra utan störningar och basen fungerar också korrekt men jag får inte direkt det här grova basljudet man vill ha.
Men det är förmodligen för att den inte är monterad i en låda än.
6x9"arna och basen har jag bara lagt i baksätet för att testa så dom fungerar innan jag börjar bygga färdigt lådan för högtalarna.
Grejorna som används är följande:
Clarion Huvudenhet Bytes mot Pioneer DEH-7900UB
Framsystem: Mac Audio 6.5", delningsfilter och diskant
Baksystem: Mac Audio 5.25" Koaxial
Bas: JBL GTO 1202D 12"
Hatthylla: JBL T-595 6X9"
Slutsteg: JBL GTO 4060 4ch Framsystem och 5.25" coaxialer, JBL GTO 75.4 4ch (Bas och 6x9")
Självklart är + och lågniva dragna vid varsin tröskel.
Är det någon som kan svara på varför jag får störningar och varför jag inte får något kraftigt basljud ? Är det pga av att den ligger löst ?
Så vart ligger felen ?
Är det dålig jord ?

21 761 Inlägg
10 maj 2007
Prova att byta plats på de båda stegens lågnivåkablar och lyssna om störningarna flyttas till basen istället.

2 123 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Prova att byta plats på de båda stegens lågnivåkablar och lyssna om störningarna flyttas till basen istället.

Okej, Jag har ju bara ett par lågniva utgångar från stereon så jag har ju delat signalerna där också och sedan är dom delade vid stegen igen. Ska fortsätta felsöka imorgon.
En annan sak jag kom på var att jag har 21mm2 + kabel men bara 16mm2 jord men det har inget med störningarna att göra antar jag ?
En annan sak jag provade nu var att starta bilen och då kom det generatorvin ur alla högtalare och då menare jag alla  : (
Så det är väl uteslutande dålig jordpunkt jag har.

Kan du Drönirettab svara på varför jag inte får det där basljudet jag vill ha ? Är det stereons fel eftersom den är så gammal och oduglig ?
Och självklart ska den bytas när jag får lön : )

21 761 Inlägg
10 maj 2007
Att det inte blir en bra bas beror helt och hållet på att basen ligger löst i baksätet och inte sitter i en låda. Det som händer är att luften från konens baksida kommer i kontakt med konens framsida, då uppstår akustisk kortslutning vilket gör att de låga frekvenserna inte hörs.

Eftersom att det viner ur alla högtalare när motorn är igång så kan det vara tex dålig jord eller att lågnivåkablarna ligger nära strömkablarna eller korsar dem på något sätt. Det blir inte för dålig jord om du har dragit en kort 16mm2 kabel från vardera steg ner till karossen, inte rent area-mässigt iaf.

Har du satt jordkablarna på en helt plåtren kraftig yta ?

2 123 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Att det inte blir en bra bas beror helt och hållet på att basen ligger löst i baksätet och inte sitter i en låda. Det som händer är att luften från konens baksida kommer i kontakt med konens framsida, då uppstår akustisk kortslutning vilket gör att de låga frekvenserna inte hörs.

Eftersom att det viner ur alla högtalare när motorn är igång så kan det vara tex dålig jord eller att lågnivåkablarna ligger nära strömkablarna eller korsar dem på något sätt. Det blir inte för dålig jord om du har dragit en kort 16mm2 kabel från vardera steg ner till karossen, inte rent area-mässigt iaf.

Har du satt jordkablarna på en helt plåtren kraftig yta ?

Okej det var alltså precis som jag trodde gällande basen.
Nej jag har inte satt jordkablarna så än eftersom han som hade byggt ljud innan mig har slipat en yta och jag använde den, dock är den väldigt rostig så jag ska byta imorgon.
Och eftersom allt ligger lite huller om buller därbak är det mkt möjligt att lågnivå korsar strömkabeln : /
Ska fortsätta imorn och bygga en låda i helgen.
Tack så mkt för all hjälp : )
skickar ett PM om jag inte löser det imorn.

Biltokig
870 Inlägg
10 maj 2007
Antingen är det fel på dina lågnivå/de störs av strömkabeln eller så har jordningen inne i stereon brunnit av...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

2 123 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Mr_Gear skrev:
Antingen är det fel på dina lågnivå/de störs av strömkabeln eller så har jordningen inne i stereon brunnit av...

Stereon fungerar prima och om jag bara använder ett slutsteg fungerar allt klockrent förutom små små störningar i diskanten men dom hörs bara om man sätter örat intill.
Stereon är av modell gammal så den kanske skickar ut fel signaler av något slag ?
Högtalarna har 4 st kabelsko fästen och på 2 st stor det LF (low frequence ?) och dom andra står det HF(High Frequence ?)
Har bytt jordpunkt idag till en plåtren men det funkar iaf inte och börjar bli otålig.
På nardiks hemsida står det att man ska dra en extra tjock jordkabel från batteri till karossen för att den kanske är för klen ?
Kan det vara felet kanske ?
Behöver all hjälp jag kan få så alla tips uppskattas : )
MVH Fredrik

2 123 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Mr_Gear skrev:

Stereon fungerar prima och om jag bara använder ett slutsteg fungerar allt klockrent förutom små små störningar i diskanten men dom hörs bara om man sätter örat intill.
Stereon är av modell gammal så den kanske skickar ut fel signaler av något slag ?
Högtalarna har 4 st kabelsko fästen och på 2 st stor det LF (low frequence ?) och dom andra står det HF(High Frequence ?)
Har bytt jordpunkt idag till en plåtren men det funkar iaf inte och börjar bli otålig.
På nardiks hemsida står det att man ska dra en extra tjock jordkabel från batteri till karossen för att den kanske är för klen ?
Kan det vara felet kanske ?
Behöver all hjälp jag kan få så alla tips uppskattas : )
MVH Fredrik

Kan tillägas idag att jag testat ännu en ny plåtren jordpunkt och det fungerar inte bättre för det.
Har jag bilen igång får jag generator vissel ur alla högtalare märkte jag igår : / Varför blir det så ?
Jag förstår verkligen inte vart felet ligger och är det ingen här som har några andra bra tips ? Tror ni också att det är CD spelaren som är utgången ? eller vart ligger felet ?
MVH Fredrik

2 123 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab vart är du när man behöver dig ? : )
Jag ska försöka prova med en annan stereo och kolla om problemet kvarstår men det förmodar jag att det kommer att göra.
Jag fattar inte varför jag får störningar och nu börjar jag bli riktigt jävla förbannad på allt som har med bilstereo att göra ! :@

Biltokig
870 Inlägg
12 maj 2007
Jag tror ändå det är jordningsfolien inne i stereon som brunnit av, då lågnivån signaljordar via den - låna en stereo och testa... låter det som det ska då så har du hittat felet! Om du har jordat steg & stereo ordentligt och det inte är biltemalkågnivåkablar eller att lågnivån ligger bredvid strömkabeln så kan jag sätta en peng på att det är signaljorden i stereon som brunnit av, om slutsteget är ok... (Observera att om signaljorden brinner av måste det inte påverka ljudutgångarna på stereon utan endast lågnivån)

2 123 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Mr_Gear skrev:
Jag tror ändå det är jordningsfolien inne i stereon som brunnit av, då lågnivån signaljordar via den - låna en stereo och testa... låter det som det ska då så har du hittat felet! Om du har jordat steg & stereo ordentligt och det inte är biltemalkågnivåkablar eller att lågnivån ligger bredvid strömkabeln så kan jag sätta en peng på att det är signaljorden i stereon som brunnit av, om slutsteget är ok... (Observera att om signaljorden brinner av måste det inte påverka ljudutgångarna på stereon utan endast lågnivån)

Tack för alla tips.
Har provat en Pioneer stereon nu också som jag vet fungerar och det var fortfarande generator sus i högtalarna.
Lågnivå kablarna är köpta på brl och är av deras märke GAS, dom har dubbelavskärmning och det är verkligen inget fel på den. Jag har provat med annan Lågnivå kabel också av okänt märke men samma fel upprepas.
Har läst och sökt lite och börjar tro att det är en diod i diodbryggan som gått sönder kanske ?
Eventuelt kan det vara dålig jord från batteri till motor men det ska jag kolla på måndag då jag kan handla ny jordkabel och kabelskor.
Slutsteget är i prima skick, har förövrigt 3 st så jag har provat alla och felet kvarstår.
Börjar kännas meningslöst att fortsätta nu !
Tips uppskattas verkligen : )

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 maj 2007
prova med att mäta på batteriet när du har motorn i gång om den laddar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 123 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
ironhead skrev:
prova med att mäta på batteriet när du har motorn i gång om den laddar

Att den laddar vet jag att den gör men tack för tipset.
Ska felsöka uta bara fan näste vecka när jag fått hem mer kabel/kabelskor och sånt för att hitta felet.
Börjar bli less på det nu eftersom jag snart måste börja bygga glasfiberlådan : )

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 maj 2007
är du säker på att den laddar för om en diod i diodbryggan är trasig så brukar den inte ladda fast än inte lampan som talar om att den inte laddar lyser har nämligen råkat ut för det än gång förr

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 123 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
ironhead skrev:
är du säker på att den laddar för om en diod i diodbryggan är trasig så brukar den inte ladda fast än inte lampan som talar om att den inte laddar lyser har nämligen råkat ut för det än gång förr

Jorå jag är säker på att den laddar men det är inte hela diodbryggan som är trasig utan möjligtvis 1 diod.
Andra tips ?

Biltokig
870 Inlägg
12 maj 2007
Jadu det är väl en rätt långsökt gissning detta men som du sa så kan det ju vara jordhärvan till motorn... Inget är ju omöjligt

2 123 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Mr_Gear skrev:
Jadu det är väl en rätt långsökt gissning detta men som du sa så kan det ju vara jordhärvan till motorn... Inget är ju omöjligt

Har idag dragit en ny jordkabel från batteri till chassi för att kolla om det var det, men inte fan blev det bättre, skrapade även plåtrent på jordpunkten för att verkligen få bort det men inte det hjälpte heller.
När jag får hem mer kabel ska jag jorda stereon med en grövre kabel samt dra ny jordsladd till motorn och generatorn och kolla så det försvinner.
Blir det inte bättre då så kollar jag diodbryggan efter trasiga dioder eller eventuellt köper ett störningsfilter för att testa.
Och ja jag vet att det är det sista man ska göra men jag börjar bli hjälplös nu.

21 761 Inlägg
13 maj 2007
Har du provat att koppla ur 6x9" så att du bara kör basen med GTO 75.4 steget?

Prova det och lyssna om störningarna finns kvar när motorn är på. Prova också att koppla ur basen så att bara 6x9" spelar.

2 123 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du provat att koppla ur 6x9" så att du bara kör basen med GTO 75.4 steget?

Prova det och lyssna om störningarna finns kvar när motorn är på. Prova också att koppla ur basen så att bara 6x9" spelar.

Japp det har jag gjort och störningar finns kvar i mitt 6.5" framsystem och i mina 5.25" coaxialer som drivs av ett JBL GTO 4060.
Varför finns det 4 st kabelsko fästen på 6x9" högtalarna, 2 st LF och 2 st HF
Antar att det är High och Low frequence ?

21 761 Inlägg
13 maj 2007
Jaha, nu har jag nog slut på ideer iaf. Men det är säkert någon liten detalj kvar som inte är kollad, skulle inte förvåna mig. Det gäller bara att komma på vilka fler saker som ska kollas.

De där kabelskofästena på 6x9" är precis som du skriver, dvs high och low. Högtalarna är gjorda för att kunna "bi-ampas", då är högtalarna elektriskt separerade från varandra så att man driver basen för sig och mellan/diskant för sig. På det sättet kan man reglera ljudvolymen individuellt på basen och mellan/diskant. Det sitter två separata filter, ett filter sköter om basen och det andra filtret sköter om mellan/diskant.

Bi-amping innebär att sätta två förstärkare eller två separata kanaler på en förstärkare som driver en högtalare med flera element.

Men om man inte vill bi-ampa så är det bara att koppla ihop LF och HF kontakterna med varandra så att det bara behöver anslutas två högtalarkablar, precis som på vilken annan högtalare som helst alltså.

Sök