6860
Sök

Störningar i JBL T-595 6X9" högtalare

2 123 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jaha, nu har jag nog slut på ideer iaf. Men det är säkert någon liten detalj kvar som inte är kollad, skulle inte förvåna mig. Det gäller bara att komma på vilka fler saker som ska kollas.

De där kabelskofästena på 6x9" är precis som du skriver, dvs high och low. Högtalarna är gjorda för att kunna "bi-ampas", då är högtalarna elektriskt separerade från varandra så att man driver basen för sig och mellan/diskant för sig. På det sättet kan man reglera ljudvolymen individuellt på basen och mellan/diskant. Det sitter två separata filter, ett filter sköter om basen och det andra filtret sköter om mellan/diskant.

Bi-amping innebär att sätta två förstärkare eller två separata kanaler på en förstärkare som driver en högtalare med flera element.

Men om man inte vill bi-ampa så är det bara att koppla ihop LF och HF kontakterna med varandra så att det bara behöver anslutas två högtalarkablar, precis som på vilken annan högtalare som helst alltså.

Okej, jag såg att jinxs hade en rätt så bra felsökningstabell på sitt gallery så jag ska följa den på onsdag när jag fått hem lite nya grejor att fortsätta felsökningen med.
Känns ju så jälva hopplöst bara att jag inte hittar felet : /
Får prova jorda batteriet till generatorn sen och kolla om det slutar, eventuellt kolla dioderna i diodbrygga men jag tror jag börjar med ett störningsfilter.
Är väl ett helvete att resistans mäta alla dioderna i diodbryggan.
Är det nån som vet om det är en Gaertz brygga i generatorn ?
Ska väl eventuellt dra in till autosound och kolla om dom kan hjälpa mig.
MVH Fredrik

2 123 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
200kr fattigare eftersom störnings filtret inte hjälpte men nu har jag löst problemet.
Lågnivå kablarna låg vid "fel" tröskel.
Kom på det igår när jag gick in på www.6gc.net och lästa vad dom gjort i sina celicor och då stog det att man skulle dra RCA kabeln på passagerarsidan istället för förarsidan som jag har gjort.
Var nu ute och provade och drag RCA kabeln rakt igenom kupén och tror ni det vart störningar då ?
Nej inte var det så.
Men det roliga är ju att slutsteget jag hade innan hade precis samma kabeldragning som dom 2 nya men det funkade utan störningar. Dom nya stegen är ju JBL och klassas som bra grejor jämfört med sunk steget Diplomat. Men Diplomat steget fick ju inte störningar : /
Jaja, är iaf glad att det var ett så lätt fel iaf så jag hade sluppit byta dioder i diodbryggan eller nåt sånt.
Nu till det jobbiga. Genomgången på torped vägen är på passagerarsidan och störmkablarna ska ju dra på förarsidan : / Ska klura på det imorn, finns ju förmodligen andra genomgångar på förarsidan också : )
Nu är jag iaf lycklig, tack för all hjälp : )

21 761 Inlägg
15 maj 2007
Hehe, då var ju felet egentligen ett "lätt" fel som man inte tänkte på. Kul att det ordnade sig iaf.

2 123 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hehe, då var ju felet egentligen ett "lätt" fel som man inte tänkte på. Kul att det ordnade sig iaf.

Ja det var ett lätt fel kan man säga men man tycker att det är konstigt att genomförningen till kupén är på den sidan. Men det är ju inte bara till för billjud utan även för kupévärmare och andra saker.
Fan att jag inte läste på www.6gc.net direkt så jag hade sluppit att dra om alla sladdar : /
Iofs går det på 20 min eftersom bilen iaf är ner monterad men.
Hade ju sluppit all felsökning iaf.

Sök