Delain skrev:
Hejsan, har en liten fråga. Nu är det som så att bilen min har ett par skador i lacken som jag har tänkt fixa.
Har inhandlat original lackfärg på sprayburk, men har lärt mig sen tidigare att spraya direkt på lacken inte är en bra idé. Nån som har några bra förslag på hur man lägger på lacken bäst?
Har även hört att man ska lägga på ett lack så att det blir som en skorpa som man sedan slipar ner med våtslipper för att sedan jämna ut det med rubbing, är detta ett bra tillvägagångssätt? Blir det inte en flammig yta?
Tack på förhand!
/Kalle
Hej!
Det jag brukar göra är att jag ruggar upp ytan lite med ett fint sandpapper, helst P600- uppåt.
Detta för att få ett bra fäste. sedan om jag råkat har kommit igenom lacken, lägger jag lite rostskydd.
Sedan slipar jag lite lätt och tvättar av det från fett osv.
När jag sedan skall lägga på själva lacken (fast jag brukar köra med lackerings spruta eftersom jag är lackerare) så lägger du först ett snabbt tunt lager.....väntar och sedan bygger du upp lager efter lager.
Detta bara för att du inte skall få rinningar.
Kom ihåg att aldrig under iallafall dom första 2 veckorna.....poler eller vaxa ytan.
Detta bara för att färgen skall få härda ordentligt.
Efter ca 2 veckor kan du rubba och polera upp ytan.
Kan sammtidigt ochså tipsa dig om mitt Lackerings Forum,
http://lackering.forum24.se/.
Där finns det mesta inom lackering

Lycka till

MVH
Morgan