6x9or som rekommenderas till liten bil??

Crazyivan
15 maj 2007 · 712 Inlägg

Undrar vilka 6x9or högtalare som rekommenderas?
de kommer kopplas direkt te ett slutsteg men vill veta några bra, bra tryck i dom...

ska inte nu kosta 2-3000 men typ 1000-1300kr kanske borde räcka...


några förslag?? big_smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Puttson
15 maj 2007 · 296 Inlägg

ja skulle inte rekomendera 6*9    har du en baslåda i din bil ?  isånna fall satsa på ett bra framsystem har du inte satsa på bra dörrhögtalare    och ett bra steg i båda fallen.

Crazyivan
15 maj 2007 · 712 Inlägg

jag har baslåda ja...
men vad ska ja lägga steget fram då?

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Crazyivan
15 maj 2007 · 712 Inlägg

men blir de inte bra tryck om ja har bak oxå då?
tänkte ändå köpa nya 6.5 fram oxå

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Crazyivan
15 maj 2007 · 712 Inlägg

alltså det jag tänkte...
jag har framsystem, bas,mellan o diskant...
sen har jag högtalare på bakdörrarna också...

i bagaget har jag 2x10" GAS med ett 4kanal slutsteg... så jag tänkte såga ut hatthyllan o slänga in 2st 6x9"or där..... som jag därmed kopplar in i slutsteget...

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Crazyivan
15 maj 2007 · 712 Inlägg

så du skulle inte rekommendera 6x9?
vad ska jag satsa på om jag vill få lite renare bas???

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Självklart kan du ha 6x9" och en baslåda men jag råder dig att köpa ett separat steg till dom då ditt gas steg inte klarar att driva 2 st basar och 2 st 6x9"
Man brukar säga att man ska satsa på ett bra framsystem istället för 6x9".
Men du hade ju redan ett bra framsystem och antar att du har koaxial högtalare bak ?
Då är det enda du kan fylla ut med ett par 6x9" eller så köper du ett steg till framsystemet och koaxialerna för som jag förstog det drev du dom på stereon ?

Ett par bra 6x9" högtalare är JBL T-595, använder som själv eftersom jag blivit tipsad av mkt folk att dom är bra.
Har inte provlyssnat mina egna dock då jag haft störningar fram tills idag men nu ska jag bygga låda och sen spela på : )

Crazyivan
15 maj 2007 · 712 Inlägg

ok
men om jag lägger in ett nytt slutsteg bak måste ja dra mer kräm från batteriet ju... måste fixa det också på något sätt....

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Crazyivan skrev:
ok
men om jag lägger in ett nytt slutsteg bak måste ja dra mer kräm från batteriet ju... måste fixa det också på något sätt....

Ja det är inte så svårt, antar att det är på din MK5 vi pratar om ?
Hur svårt det är på den bilen har jag ingen aning om men nya bilar brukar det i regel vara svårare. Men du har ju gjort det en gång förut antar jag så det borde ju gå utan problem.
Lågnivåkabeln och remote kan du ju bara "skarva" utan problem, det är ju strömkabel och jord du måste dra nya, det enda svåra är ju egentligen strömkabeln.
Tänk på att sätta säkringen 30cm från batteriet max. Använd också rätt ampere på säkringen så ska allt funka fin fint tror jag : )

Kettunen
15 maj 2007 ·
Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

gurre2007 skrev:
Köp en splitt och fortsätt dra från den och bak. Varför jag inte rekommenderar 6*9 i hatthyllan är för man kan spela sönder dom helt enkelt. Men var person gör som den känner för. Men mitt bästa tips är om du vill ha 6*9 så bygg in dom i lådor, om du vill ha längre livstid på dom

Gurre

Om du pysslat med billjud sen du var 13 så borde du väl inte sitta och tipsa om att att använda en split för att dela kabeln.
Du får ju direkt sämre effekt ur alla högtalare om du inte har tillräckligt grovkabel.
Är själv nybörjare och det är inget jag själv skulle våga göra.
Hur blir det med säkringar ens vet du det ?
Nej satsa på att dra en ny kabel så du har 2 st strömkablar för att få ut mer effekt ur stegen.
Angående lådorna kan jag bara hålla med, livslängden har jag ingen aning om men högtalarna spelar betydligt bättre och du får mer bastryck.
Man brukar säga att 6x9" högtalare ska ha en låda på 10-20L st.

Puttson
15 maj 2007 · 296 Inlägg

fredrik  vill inte trampa på tårna  men en split funkar bra  du har ju spliten så nära det går så då behöver du inte ha lika grov kabel där.  för att räkna ut hur grov kabel du ska ha så  använder man matrialet,längden & arean     så  du behöver inte köra 50mm2 hela vägen utan du kan minska den på vägen.

till saken  om jag har förstått det rätt så har du ett framsystem koax bak och en bas, i sånna fall så förstår jag inte varför du ska ha ännu mer högtalare. vad är du inte nöjd med ?    det är ju inte  mest högtalare = bäst     lyssna  och lyssna tills du märker vad du inte är nöjd med

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Puttson skrev:
fredrik  vill inte trampa på tårna  men en split funkar bra  du har ju spliten så nära det går så då behöver du inte ha lika grov kabel där.  för att räkna ut hur grov kabel du ska ha så  använder man matrialet,längden & arean     så  du behöver inte köra 50mm2 hela vägen utan du kan minska den på vägen.

till saken  om jag har förstått det rätt så har du ett framsystem koax bak och en bas, i sånna fall så förstår jag inte varför du ska ha ännu mer högtalare. vad är du inte nöjd med ?    det är ju inte  mest högtalare = bäst     lyssna  och lyssna tills du märker vad du inte är nöjd med

Okej, men hur blir det med säkringen då ?

Puttson
15 maj 2007 · 296 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Puttson skrev:
fredrik  vill inte trampa på tårna  men en split funkar bra  du har ju spliten så nära det går så då behöver du inte ha lika grov kabel där.  för att räkna ut hur grov kabel du ska ha så  använder man matrialet,längden & arean     så  du behöver inte köra 50mm2 hela vägen utan du kan minska den på vägen.

till saken  om jag har förstått det rätt så har du ett framsystem koax bak och en bas, i sånna fall så förstår jag inte varför du ska ha ännu mer högtalare. vad är du inte nöjd med ?    det är ju inte  mest högtalare = bäst     lyssna  och lyssna tills du märker vad du inte är nöjd med

Okej, men hur blir det med säkringen då ?

det är hemskt simpelt  du säkrar av som vanligt alltså du plussar på båda stegens amp så då får du till huvudsäkringen.     när du har en split så är det som om du bara delar kabeln.
men nu ska du inte lyssna allt för noga på mig, jag har läst mig fram, har itne ekonomi till att testa mig fram   men det kommer nog  hoppas jag smile

Puttson
15 maj 2007 · 296 Inlägg

ja nu vart det jätte mycket of topic   och jag är en av bovarna    men alla har sin egen uppfattnign   och gör olika vissa smidigare än andra   men av det vi lär oss mest av är av våra misstag

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

gurre2007 skrev:
"Fredrik.Gustavsson: Om du pysslat med billjud sen du var 13 så borde du väl inte sitta och tipsa om att att använda en split för att dela kabeln"

Jag säger inte att jag är smidigast här i värden, men jag vet inte om du varigt på sasca eller nu mera Emma? jag har aldrig sett någon dra 1 ström kabel till varje steg från batteriet har du?. (skulle bli lite mycket kabel då kanske?) åter igen alla gör på sitt sätt och tar ansvar över sitt fordon. Själv kör jag 35mm2 kabel bak till kondingen, sen delar sig kablarna till stegen via en split. Men om killen vill dra kablar högt och lågt är det upp till honom. jag ger bara tips

/ Gurre

Själv har jag dragit dubbla kablar bak för att vara säker på att stegen får tillräckligt med effekt.
Eftersom han har ett Gas alpha X4 steg så tror jag inte han har större än 16mm2 på kabeln vilket inte räcker till 2 någorlunda steg.
Du som har 35mm2 behöver ju inte vara orolig men om man från början bara har ett slutsteg så har man inte så grov kabel. 
Vad du kör för bil vet jag inte men om du inte får plats med 2st 16mm2 kablar brevid varann blir jag lite orolig : /
Jag själv har dragit en 21mm2 till mitt JBL GTO 75.4 steg eftersom det står att man ska ha så stor på nardik.com om man räknar efter deras tabell.
Till mitt "lilla" steg JBL GTO 4060 har jag en 16mm2 enligt den tabellen.
Då är iaf jag säker på att det räcker för min del.
Så nu är frågan tror du att han har 35mm2 till sitt Gas steg ?

Puttson
15 maj 2007 · 296 Inlägg

alltid bra med stora kablar   jag har batteriet i bagaget  tackar vetja tyskarna.  och jag har 35mm2 3m lång    inga förluster här smile

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Puttson skrev:
alltid bra med stora kablar   jag har batteriet i bagaget  tackar vetja tyskarna.  och jag har 35mm2 3m lång    inga förluster här smile

Nej du förlorar verkligen ingen effekt på så kort kabel men som trådskaparen skrev så har han ett Gas alpha X4 steg och då tror jag inte han har mer än 16mm2 kabel så jag tror inte han ska köra på en split.
En split är ju att föredra om man vill ha kondning till 2 steg så man sätter den innan splitten.
Jag skulle inte heller göra så på grund av själva principen att jag hellre kör på 2 kondningar istället, enbart för att vara säker hela tiden att ha tillräckligt med effekt.
En annan anledning till att jag inte skulle använda split personligen är för att det finns större risker för fel. En bil är ju väldigt stötig och hoppar lite när man åker så det är inte omöjligt att kontakterna hoppar ur splitten och då blir det kortis och särkingen går.
Det är ju inget som händer om man har en ordentligt split och vet hur man pressar kabelskor. Jag ser det alltså som en till risk för ett eventuellt fel, men det är ju inte direkt så svårt att åtgärda och är heller inte så vanligt att något sånt händer men risken finns alltid ju mer fördelningar man gör på kabeln.
Det är mina personliga åsikter iaf.

Fredrik.Gustavsson
15 maj 2007 · 2 123 Inlägg

gurre2007 skrev:
Nej det behöver han inte, men som du själv säger "Eftersom han har ett Gas alpha X4 steg så tror jag inte han har större än 16mm2 på kabeln vilket inte räcker till 2 någorlunda steg"

"Vad du kör för bil vet jag inte men om du inte får plats med 2st 16mm2 kablar brevid varann blir jag lite orolig : /" varför skulle jag köra med 2kablar när det räcker med en grov??

jag vet återigen inte hur stor kabel han har och kan därför inte svara fullt ut på den frågan.

För att slippa en split och öka risken för eventuella fel ?
Sen har jag frågat hur det blir med säkringen när man splittar, vet du det ? Måste man ha en större eftersom kabellängden ökar ?

Puttson
15 maj 2007 · 296 Inlägg

nej du kör säkringen som vanligt om du har 2 steg på 50amp  så har du huvud säkringen på 100amp      sen det där med att det är en risk  nog fan är det en risk men inte större än att de skulle hoppa ur stegen.   men det är klart har man pengar så kan man vara noga grymt noga. men det är billigare alternativ som funkar mycket bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang