slippa försäljare?

ronne
18 maj 2007 · 796 Inlägg

Finns det nåt sätt man kan slippa telefonförsäljare som ringer på mobilen. fruktansvärt irriterande när man inte vill köpa nåt över telefon, och dom ringer o vill pracka på en massa grejer.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
evilmaster
18 maj 2007 · 385 Inlägg

Man kan ju anmäla sig till Nix-registret för fasta telefoner, vet dock inte om det fungerar på mobiler..

Kolla här: www.nix.nu

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
evilmaster
18 maj 2007 · 385 Inlägg

Nix.nu skrev:
Nummer som inte kan spärras

Alla telefonnummer kan inte spärras. Till att börja med kan ännu endast telefonnummer till privata abonnemang i det fasta nätet spärras i NIX-Telefon. Detta innebär att ett mobiltelefonnummer inte kan spärras i NIX-Telefon.

Ett system för spärr av mobiltelefoner har utvecklats och kommer att tas i drift när försäljningssamtal som inte beställts blivit mer vanliga till mobiltelefoner.

Ah.. Ne, det där var visst ett dött lopp. >_<

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ronne
18 maj 2007 · 796 Inlägg

fasen så synd, då måste jag leva med dom jäklarna.sad

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Kristian_L
18 maj 2007 · 1 893 Inlägg

ronne skrev:
Finns det nåt sätt man kan slippa telefonförsäljare som ringer på mobilen. fruktansvärt irriterande när man inte vill köpa nåt över telefon, och dom ringer o vill pracka på en massa grejer.

Har du abonemang, eller kontantkort?
I fallet abonemang, kan du ringa bolaget och säga att du skall ha telefon gratis, eftersom de ju sålt ditt nummer för reklam.
Skämt åsido....
Jag bytte själv till kontantkort för ett par år sedan, blev jäkligt trött på försäljarna.
Har också spärrat hemtelefon via "NIX", fungerar si så där, företag man haft med att göra, slinker igenom.

Du får skaffa dig lite skin på näsan och bli otrevlig.
Så fort jag misstänker att det är en säljare i andra änden, så frågar jag "Vad säljer du?"
Är det en säljare, så säger jag "Inte intresserad!" och lägger på.

Med kontant kortet har jag varit förskonad. (Inte registrerat kort givetvis.)

INGEN jobbar gratis. Ringer de från "billiga försäkringar" så kan du ringa runt till alla bolagen själv när du köper bilen, och komma billigare undan. osv...

Ett tag ringde de från olika tele bolag flera ggr i veckan, den ena med bätre erbjudande än den andra. Men när man började fingranska deras regler, visade det sig att det bara var billigast om man ringde som i säljarens exempel. Så idag lägger jag bara på luren, och ringer NIX igen. Och igen. Och igen...

Vad du än handlar. En TV på OnOff, en video på SIBA, Kostym på Ströms Herr ekipering...
Uppge INTE ditt nummer. ÖVer allt försöker de tjäna så myckedt som möjligt. Ditt telefon nummer (Om du anger det.) är pengar för dem. Det är hårdvaluta numera. Jag säger inte att ovanstående bolag gör det, de var bara exempel. De kan alltså sälja listor med nummer till telemarketing företag.

När jag handlar nått idag och de frågar om namn adress m.m., så säger jag att jag är hemlös och saknar mobil. (De behöver INTE alla uppgifter för garantin! Du har med kvittot om du nytjar garantin. Säljer du prylen har nya ägaren kvittot med sig. Ditt namn/adress behöver inte stå där.) Du får köpa saken ändå. Utan att uppge hela ditt liv för dem. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Angelicque
18 maj 2007 · 222 Inlägg

Det lättaste för att slippa nasare via telefon är att säga att man inte är intresserad.
Skulle du märka att de ringer från samma nummer, så spara numret på telefon med ett bra namn, typ nasare - så slipper du svara nästa gång.
För de får inte ringa från nummerskyddat.

Hellre chips än sex på festival!!!!
evilmaster
18 maj 2007 · 385 Inlägg

Kristian_V skrev:
Vad du än handlar. En TV på OnOff, en video på SIBA, Kostym på Ströms Herr ekipering...
Uppge INTE ditt nummer. ÖVer allt försöker de tjäna så myckedt som möjligt. Ditt telefon nummer (Om du anger det.) är pengar för dem. Det är hårdvaluta numera. Jag säger inte att ovanstående bolag gör det, de var bara exempel. De kan alltså sälja listor med nummer till telemarketing företag.

När jag handlar nått idag och de frågar om namn adress m.m., så säger jag att jag är hemlös och saknar mobil. (De behöver INTE alla uppgifter för garantin! Du har med kvittot om du nytjar garantin. Säljer du prylen har nya ägaren kvittot med sig. Ditt namn/adress behöver inte stå där.) Du får köpa saken ändå. Utan att uppge hela ditt liv för dem. wink

Detsamma gäller uppgifter på internet vill jag tillägga. E-post, telefonnummer, adress - allt kan/kommer att användas för reklam!
Vet inte hur många gånger som jag har blivit erbjuden gratis kalsonger, så kommer det fram att man ändå måste betala porto. Dom ger sig inte heller!

Spray skulle sälja "gratis internet" till mig för många år sen oxå, men tillslut så kom det fram att man ändå måste betala kostnaden för samtalet till modempoolen (före bredband kom alltså).

Dom jävlarna ljuger och tjänar pengar på det.

Extra suspekt blir jag då en sajt skriver "vi kommer inte använda eller sälja vidare dina uppgifter i reklamsyfte". Det väcker minsann tankar, skulle inte förvåna mig om även det är en lögn i 70% av fallen.. mad

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Andreas 940 -utan 940
18 maj 2007 · 1 728 Inlägg

Säg "ett ögonblick bara!" och lägg ifrån dig telefonen tills de tröttnar och lägger på.
Då har du slösat deras tid precis som de hade tänkt göra med din. smile

dusty Living in the fastlane
18 maj 2007 · 2 616 Inlägg

jag har själv vart säljare dock ej telefonförsäljare. men jag tycker inte man ska vara otrevlig dom försöker bara göra sitt jobb. bara för man inte är intresserad så behöver man inte vara otrevlig.

mebben Troligen galen...
18 maj 2007 · 567 Inlägg
ghost_boy83 CREW
18 maj 2007 · 2 594 Inlägg

man kan begära hemligt nr och be sitt företaag att spärra telemarketing från dom

jonesono Personal- och beteendevetare
18 maj 2007 · 1 082 Inlägg

Kristian_V skrev:

ronne skrev:
Finns det nåt sätt man kan slippa telefonförsäljare som ringer på mobilen. fruktansvärt irriterande när man inte vill köpa nåt över telefon, och dom ringer o vill pracka på en massa grejer.

Har du abonemang, eller kontantkort?
I fallet abonemang, kan du ringa bolaget och säga att du skall ha telefon gratis, eftersom de ju sålt ditt nummer för reklam.
Skämt åsido....
Jag bytte själv till kontantkort för ett par år sedan, blev jäkligt trött på försäljarna.
Har också spärrat hemtelefon via "NIX", fungerar si så där, företag man haft med att göra, slinker igenom.

Du får skaffa dig lite skin på näsan och bli otrevlig.
Så fort jag misstänker att det är en säljare i andra änden, så frågar jag "Vad säljer du?"
Är det en säljare, så säger jag "Inte intresserad!" och lägger på.

Med kontant kortet har jag varit förskonad. (Inte registrerat kort givetvis.)

INGEN jobbar gratis. Ringer de från "billiga försäkringar" så kan du ringa runt till alla bolagen själv när du köper bilen, och komma billigare undan. osv...

Ett tag ringde de från olika tele bolag flera ggr i veckan, den ena med bätre erbjudande än den andra. Men när man började fingranska deras regler, visade det sig att det bara var billigast om man ringde som i säljarens exempel. Så idag lägger jag bara på luren, och ringer NIX igen. Och igen. Och igen...

Vad du än handlar. En TV på OnOff, en video på SIBA, Kostym på Ströms Herr ekipering...
Uppge INTE ditt nummer. ÖVer allt försöker de tjäna så myckedt som möjligt. Ditt telefon nummer (Om du anger det.) är pengar för dem. Det är hårdvaluta numera. Jag säger inte att ovanstående bolag gör det, de var bara exempel. De kan alltså sälja listor med nummer till telemarketing företag.

När jag handlar nått idag och de frågar om namn adress m.m., så säger jag att jag är hemlös och saknar mobil. (De behöver INTE alla uppgifter för garantin! Du har med kvittot om du nytjar garantin. Säljer du prylen har nya ägaren kvittot med sig. Ditt namn/adress behöver inte stå där.) Du får köpa saken ändå. Utan att uppge hela ditt liv för dem. wink

Funkar kanonbra om man handlar grejerna kontant ja, men i och med att halva sveriges befolkning tar lån/avbetalning för precis allt de ska köpa.. så kravstår problemet. wink
Ska jag ha något själv, blir det alltid kontant dock.. så jag har sluppit onda säljare i mobilen (har abonnemang just nu).

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
AttackMedic
18 maj 2007 · 379 Inlägg

Svara - får reda på att det är en försäljare - lägg på... Funkar det också

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Kristian_L
18 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Säg "ett ögonblick bara!" och lägg ifrån dig telefonen tills de tröttnar och lägger på.
Då har du slösat deras tid precis som de hade tänkt göra med din. smile

Klockren! big_smile big_smile big_smile

dusty skrev:
jag har själv vart säljare dock ej telefonförsäljare. men jag tycker inte man ska vara otrevlig dom försöker bara göra sitt jobb. bara för man inte är intresserad så behöver man inte vara otrevlig.

Jag har också jobbat som säljare. Man måste ha lite skin på näsan för det yrket. Har man inte det, så får man göra nått annat.
Vist kan man vara lite otrevlig. De får väl byta jobb! Så slipper vi ju bli störda på våran fritid.
Svårt att tycka synd om folk som tar ett arbete där man prackar sig på folk på deras fritid.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
18 maj 2007 · 355 Inlägg

jag brukar köra den där "vänta lite det ringer på andra linjen" sen lägger man på. för dem märker inte att man lägger på eftersom det bara blir tyst tongue så då kan dem sitta där och vänta om dem vill det smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
FireTraXX DFFL
18 maj 2007 · 9 020 Inlägg

Bara säg nej tack, jag är inte intresserad.
De ringer inte för att störa, utan för att tjäna pengar.

Klart att det är störigt som inget annat, men man behöver inte vara otrevlig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Andreas 940 -utan 940
18 maj 2007 · 1 728 Inlägg

dusty skrev:
jag har själv vart säljare dock ej telefonförsäljare. men jag tycker inte man ska vara otrevlig dom försöker bara göra sitt jobb. bara för man inte är intresserad så behöver man inte vara otrevlig.

Folk i allmänhet är otrevliga mot varandra hela tiden och man får ta emot skit vad man än jobbar med, varför ska telefonförsäljare vara förskonade? smile

Aerodynamik ...
18 maj 2007 · 7 120 Inlägg

Svarar aldrig med mitt namn när jag ser att ett "secret" nummer ringer.
När dem frågar efter mig säger jag bara att han(jag då) är inte hemma big_smile

Inte otrevlig och slipper dem cool

Senast redigerat av Aerodynamik (18 maj 2007)

ironhead volvoraggare
18 maj 2007 · 4 776 Inlägg

jag brukar köra på och låtsas intresserad ända till slutet då jag säger tyvärr jag vill inte ha nått men tack för pratstunden då brukar dom sluta ringa sen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Batta
18 maj 2007 · 1 353 Inlägg

Jag har själv jobbat som telefonförsäljare (döda mig inte nu) tröttnade dock efter en månad.

och jag måste säga att man tjänar inte särskilt mycket på att vara otrevlig mot dem / lägga på.  Oftast så sätter dom bara upp en på återuppringning så att en annan säljare ringer om några dagar igen.

sitt och lyssna igenom erbjudandet, sen säg att ni inte är intresserade. Då kan jag nästan garantera att ni slipper fler telefonsamtal därifrån igen smile

off topic.

kommer ihåg en som körde det där med att lägga ifrån luren och låta den ligga bara.
tror jag väntade typ 20 mintuer, sen kom han till luren igen, och hade nog räknat med att jag skulle lagt på för länge sen.  Men jag satt kvar där, och han vart nog rätt förvånad då smile
jag sålde till han också smile

Senast redigerat av Batta (18 maj 2007)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang