11584
Sök

Byta avbruten antenn

7 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Biltvätten bröt av min antenn för ett tag sedan och nu börjar jag bli trött på att inte ha någon vidare mottagning på radion.

Hur ersätter man enklast en avbruten antenn på en Nissan Sunny? Bilskrotarna verkar tömda på dem. (Sitter på a-stolpen...)

7 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Är det dumt/fult/svårt att byta mot en billig biltema-antenn?

Biltokig
870 Inlägg
24 maj 2007
dlx skrev:
Är det dumt/fult/svårt att byta mot en billig biltema-antenn?

Inget svårt alls - bara att skruva loss hela fästet (du måste nog hålla fast det från instidan!) och skruva fast det nya - 10min jobb smile och biltemas antenner funkar prima!! hade asbra mottagning med den ja satte på en 740 jag haft...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

7 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Skruvade loss antennen för att kolla lite hur det såg ut. Själva antennen satt ganska fast med sladden som verkar "oskarvad" direkt till stereon. Vet inte om det är så men jag kunde bara lyfta den lite lätt. Antar att jag måste byta hela sladden också då och på nåt sätt hitta hur den når fram till radion...

Biltokig
870 Inlägg
25 maj 2007
dlx skrev:
Skruvade loss antennen för att kolla lite hur det såg ut. Själva antennen satt ganska fast med sladden som verkar "oskarvad" direkt till stereon. Vet inte om det är så men jag kunde bara lyfta den lite lätt. Antar att jag måste byta hela sladden också då och på nåt sätt hitta hur den når fram till radion...

Sladd sitter med på antenn med fäste som du köper på biltema för 69kr....
Antingen drar du bort den gamla och använder den som istter på antennen du köper eller så skarvar du den helt enkelt - inte lika bra men du lär antagligen inte märka nån skillnad

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

7 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Det var inte riktigt så enkelt. Sladden sitter fast nånstans under instrumentpanelen. Måste man kanske ta bort alla paneler för att komma åt?

Sök