Tv licens vad kan man få för böter om man inte betalar

evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Saxat från www.radiotjanst.se...

Vad räknas som tv-mottagare?
Som tv-mottagare räknas exempelvis

- Tv
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
- Digital tv-mottagare

Vad händer om jag inte anmäler mitt tv-innehav?

Den som inte anmäler sitt tv-innehav riskerar polisanmälan med böter som påföljd, enligt 22 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

evilmaster skrev:
Saxat från www.radiotjanst.se...

Vad räknas som tv-mottagare?
Som tv-mottagare räknas exempelvis

- Tv
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
- Digital tv-mottagare

Vad händer om jag inte anmäler mitt tv-innehav?

Den som inte anmäler sitt tv-innehav riskerar polisanmälan med böter som påföljd, enligt 22 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

då är det ju bara att amäla att man har teve men sen skita i och betala

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
loffe007
28 maj 2007 · 905 Inlägg

och om man nu råkar få ett sånt där flådigt inbetlnings kort är det bara betlaa det sen ringa till dom och säga upp sitt tv innehav och säga som det är, det är för dyrt så jag slängde ut tv:n.

att inte betala en avi som man fått lär juh säkert gå till kronofogden, men bar ringa och säga upp.

Böter får man först om man är ärlig politiker och säger att jag inte betalat för tvn på flera år. om dom kommer och ser tv:n är det bara säga att du just köpt den och sen efter en månad ringer man och säger upp. varfrö ska man betla för något som man inte använder? men som jag fattade så är det väl på tal om att baka in avgiften i skatten?

ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

loffe007 skrev:
och om man nu råkar få ett sånt där flådigt inbetlnings kort är det bara betlaa det sen ringa till dom och säga upp sitt tv innehav och säga som det är, det är för dyrt så jag slängde ut tv:n.

att inte betala en avi som man fått lär juh säkert gå till kronofogden, men bar ringa och säga upp.

Böter får man först om man är ärlig politiker och säger att jag inte betalat för tvn på flera år. om dom kommer och ser tv:n är det bara säga att du just köpt den och sen efter en månad ringer man och säger upp. varfrö ska man betla för något som man inte använder? men som jag fattade så är det väl på tal om att baka in avgiften i skatten?

om dom nu bakar in avgiften i skatten så blir det ju ännu mer skatt. djävla gangsterfasoner asså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Skulle inte förvåna mig om de började dra in pengar för mobiltelefoner också, eftersom man kan se tv i dom. För tillfället så omfattas inte streaming, men som sagt, det skulle inte förvåna mig...

Man kan ju se mååååånga kanaler bara genom att ha en dator med bredband.

Själv så har jag funderat på att montera bort mottagardelen på tv:n eftersom jag bara ser på serier/filmer via datorn och nätet tongue

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

evilmaster skrev:
Skulle inte förvåna mig om de började dra in pengar för mobiltelefoner också, eftersom man kan se tv i dom. För tillfället så omfattas inte streaming, men som sagt, det skulle inte förvåna mig...

Man kan ju se mååååånga kanaler bara genom att ha en dator med bredband.

Själv så har jag funderat på att montera bort mottagardelen på tv:n eftersom jag bara ser på serier/filmer via datorn och nätet tongue

vi är snart där dom är ju så  himla sugna på att sno åt sig stålar hehe så det lär ju bli avgift på mobiler också vara sig man vill eller inte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

ironhead skrev:

evilmaster skrev:
Skulle inte förvåna mig om de började dra in pengar för mobiltelefoner också, eftersom man kan se tv i dom. För tillfället så omfattas inte streaming, men som sagt, det skulle inte förvåna mig...

Man kan ju se mååååånga kanaler bara genom att ha en dator med bredband.

Själv så har jag funderat på att montera bort mottagardelen på tv:n eftersom jag bara ser på serier/filmer via datorn och nätet tongue

vi är snart där dom är ju så  himla sugna på att sno åt sig stålar hehe så det lär ju bli avgift på mobiler också vara sig man vill eller inte

Har många gånger funderat på hur dom ska göra med bilstereo.. Det finns ju tv-mottagare för bilen! Ska dom springa runt och snoka in i alla bilar som står parkerade? roll

Då ringer jag fan farbror blå! tongue

Senast redigerat av evilmaster (28 maj 2007)

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

_M_ skrev:

Andreas 940 skrev:

PushedRay skrev:
haha smile kommer inte betala förren dom masar sig hit iallafall tongue

Varför det? Säg bara att du inte har någon TV, det gjorde jag. De förstår att alla har en TV 2007 men de kan inte göra nånting så länge de inte ser (eller hör?) TV:n från dörren.

När jag var runt 3-4 år så ringde dem på dörren samtidigt som jag kollade på barnprogram på högsta volym morsan öppnade dörren och säger att hon inte har en tv, även fast dom måste ha hört den.

hehe morsan min gjorde samma sak en gång. mtv stod och bröla för full hals var på  asen kommer me sin  pejlutrustning och ser att morsan har teve. men  morsan säger -jag har ingen teve

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Kan man inte bygga nån special-mottagare som utesluter mottagning av SVT-kanalerna? Sen när inbetalning, kronofogden osv kommer och hotar en så drar man upp allt i rätten och kämpar för tittarnas frihet...

Yeah.. I wish tongue

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

ja det vore en bra idé  själv kommer jag ha en box hehe men jag ska nog ha boxen så den inte syns får nog  fixa med ett iröga eller nått sånt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Android
28 maj 2007 · 892 Inlägg

Alltså den där lagen om att man måste betala TV-licens känns lite förlegad. Många kommuner som gått över till digital-TV nu, och vad jag vet kan man inte se på nått utan en digital-TV-mottagare och ett sånt där kort? Om man nu skulle betala TV-licensen också, så blir det väl att betala dubbelt?

Kan man inte bygga nån special-mottagare som utesluter mottagning av SVT-kanalerna?

Det kan man antagligen, men det skiter kontroll gubbarna heligt i. Om du har en TV, videokamera eller TV-kort i datorn så kommer de stå där och kräva pröjs, oavsett ifall TV'n är stampad på och ett vrak eller ej... hmm

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Android skrev:

Kan man inte bygga nån special-mottagare som utesluter mottagning av SVT-kanalerna?

Det kan man antagligen, men det skiter kontroll gubbarna heligt i. Om du har en TV, videokamera eller TV-kort i datorn så kommer de stå där och kräva pröjs, oavsett ifall TV'n är stampad på och ett vrak eller ej... hmm

Anledningen till att jag funderade över det där var för att man skulle göra något som verkligen ifrågasätter lagarna. Tv-licensen betalar ju för de svenska public service kanalerna, och vill man inte ha dom men ändå kunna titta på annat så finns det inget alternativ än att vara glad och betala eller riskera böter!

Att man är tvungen att betala för något som man inte vill ha, då man tycker att reklamkanalerna duger, det är så jävla irriterande. Vi lever i ett fritt land så länge man betalar för sig tydligen...

Man kanske skulle ringt upp lite reklambaserade kanaler och bett dom stötta en i framtagandet av en sådan tv-mottagare som utesluter public service kanalerna... Haha roll Det ligger ju ändå i deras intresse kan man tycka.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
SooLo
28 maj 2007 · 110 Inlägg

om man inte betalar på 28 år får man 800kr i böter som hon cliché lr va hon hette som var kulturminister i en vecka.. 800kr kan man ju gambla med smile

Have a good time, all the time!
Akka
28 maj 2007 · 1 174 Inlägg

asså igentligen om man typ har en box (förutsatt att man bor där det bara är digital tv) å pejjar typ till boxxer (canal plus å sånt tjaffs) då borde ju tv licensen vara med där med lr hur? så med andra ord så kan man inte skippa tv licensen om man har digital tv? lr?

evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Från radiotjänstens hemsida...

Jag har kabel-tv/satellit/Boxer och betalar för ett utbud där SVT: s kanaler redan ingår, varför ska jag då betala tv-avgift?

Det du betalar i kabel-tv-avgift/satellit/Boxeravgift går inte till SVT utan direkt till företaget som levererar tjänsten. SVT betalas däremot av din tv-avgift. Kabel-tv, satellit/Boxer är något du själv väljer och betalar extra för.

Vilka kanaler du väljer att titta på har ingen betydelse, har du en tv-mottagare ska du betala tv-avgift.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Angelicque
28 maj 2007 · 222 Inlägg

"Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?

Om du inte betalar senast det angivna förfallodatumet skickar vi en påminnelse till dig och tar ut en påminnelseavgift på 75 kronor.

Om vi fortfarande inte fått några pengar av dig efter påminnelsebrevet debiteras en tilläggsavgift på 40% av tv-avgiften för perioden. Sker inte någon betalning trots dessa två påminnelser överlämnas fordran till kronofogdemyndigheten för indrivning."



"Tv-avgiftskontroll - hur går det till?

Radiotjänst genomför med jämna mellanrum tv-avgiftskontroller i olika områden över hela Sverige. Med hjälp av listor över de kunder som finns i vårt kundregister besöker kontrollanten de hushåll som inte finns med på listorna. I vissa fall kan även kunder få ett besök. Det kan ske om man nyligen bytt adress, postnummer, om tv-innehavet nyligen anmälts eller om det är ett sambohushåll. När det gäller sambohushåll har Radiotjänst endast en partners namn och personuppgift i sitt kundregister. En tv-avgiftskontrollant visar alltid upp ett intyg på att han eller hon arbetar för Radiotjänst. Om tv finns i hushållet och detta inte tidigare meddelats Radiotjänst, tar kontrollanten upp en anmälan om tv-innehav. En kontrollant begär aldrig pengar eller betalning i dörren. Anmälan skickas vidare till Radiotjänst för vidare behandling och efter 2-3 veckor kommer den första fakturan. Eftersom tv-avgiften betalas i förskott omfattar den första fakturan en längre tid än den normala betalningsperioden på tre månader."

Källa: www.radiotjanst.se

Hellre chips än sex på festival!!!!
ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

evilmaster skrev:
Från radiotjänstens hemsida...

Jag har kabel-tv/satellit/Boxer och betalar för ett utbud där SVT: s kanaler redan ingår, varför ska jag då betala tv-avgift?

Det du betalar i kabel-tv-avgift/satellit/Boxeravgift går inte till SVT utan direkt till företaget som levererar tjänsten. SVT betalas däremot av din tv-avgift. Kabel-tv, satellit/Boxer är något du själv väljer och betalar extra för.

Vilka kanaler du väljer att titta på har ingen betydelse, har du en tv-mottagare ska du betala tv-avgift.

gangsterfasoner är va det är hos mig har dom bara vart en gång haha men då var jag inte hemma

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
peegee Forummoderator
28 maj 2007 · 2 924 Inlägg

lonewolf-holm skrev:

PushedRay skrev:
Ok ja min tv har jag fått så den den är inte köpt i mitt namn smile fick ett brev av dom eftersom jag precis flyttat ... nån som vet om man kan få böter eller nått om man inte betalat?

Tja till slut hamnar lisens avgiften hos kronkalle för indrivning då är det TV agiften + 500kr pär avi från kronkalle....

//S

Nja du kan ju inte få "kronkalle" på dig om du inte anmält tv-innehav!
Men har du anmält tv-innehav och sen skiter i att betala går det ju dit efter ett tag.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
peegee Forummoderator
28 maj 2007 · 2 924 Inlägg

linusgrabo skrev:
vägrar betala fick en räkning nyss på 2000 slängde den.. så min polare ringde o lura mej att han var därifrån, jag blev ganska lurad.. ne dom f¨r allt masa sig hit om jag ska betala

Slängt en räkning? Ja då går det ju till inkasso > kronofogden snart å vips så är din skuld MYCKET större, dom e snabba på sånt, inte så smart..

Senast redigerat av peegee (28 maj 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
mr_jonsson V8 Twin Turbo
28 maj 2007 · 123 Inlägg

så patetiskt! fattar inte vad problemet är? betala o knip igen?

kom inte o säg att ni aldrig någonsin kollat på svt1 eller 2...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang