Tv licens vad kan man få för böter om man inte betalar

evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

mr_jonsson skrev:
så patetiskt! fattar inte vad problemet är? betala o knip igen?

kom inte o säg att ni aldrig någonsin kollat på svt1 eller 2...

Det finns nog de som faktiskt skulle vilja kunna välja bort SVT-kanalerna för att slippa att betala... Så det är ganska patetiskt att man är tvungen att betala för det utan att få några andra alternativ till att få se på reklamfinansierad tv men samtidigt slippa tv-licensen.

Smaken är faktiskt delad, men tv-licensen tvingar oss att betala för sådant som vi kanske inte nödvändigtvis gillar. Ännu värre är att tv-licensen ska betalas så fort man har en mottagare, dvs. om du KAN ta emot SVT, du har ingen möjlighet att välja bort public service och sen behålla reklam-tv alltså.

Nu menar jag inte att jag uppmuntrar fusk med att skita i tv-licensen, jag saknar helt enkelt något annat alternativ för att kunna se TV4 och skippa SVTs kanaler. (Ungefär som kanalpaket).

(Fan vad förvirrat detta blev) big_smile

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

håller med evilmaster

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Sandman
28 maj 2007 · 873 Inlägg

evilmaster skrev:

mr_jonsson skrev:
så patetiskt! fattar inte vad problemet är? betala o knip igen?

kom inte o säg att ni aldrig någonsin kollat på svt1 eller 2...

Det finns nog de som faktiskt skulle vilja kunna välja bort SVT-kanalerna för att slippa att betala... Så det är ganska patetiskt att man är tvungen att betala för det utan att få några andra alternativ till att få se på reklamfinansierad tv men samtidigt slippa tv-licensen.

Smaken är faktiskt delad, men tv-licensen tvingar oss att betala för sådant som vi kanske inte nödvändigtvis gillar. Ännu värre är att tv-licensen ska betalas så fort man har en mottagare, dvs. om du KAN ta emot SVT, du har ingen möjlighet att välja bort public service och sen behålla reklam-tv alltså.
...

Precis.
Ganska stört att jag ska betala TV avgift bara för att jag äger en video med uhf motagare i...
Ännu värre då att jag använder en TV som monitor för att kolla på DVD filmer?

Kan ärligt talat säga att jag inte äger en TV som är uppkopplad som motagare mot varken det digitala eller analoga nätet.
Visst. Jag kollar på TV ibland, men i andras hem i så fall.

Egen motagare kommer inte hos mig förens jag kan välja precis vad jag vill kolla på och betala enbart för det.
Bland de "vanliga" kanalerna som brukar ingå i kanalpaket man blir erbjuden är det nog bara Discovery och BBC som är måttligt intressant.
Inte tänker jag betala för 10+ kanaler för 2st jag kollar på "ibland", slipper ju ändå inte reklamen och repriserna hur mycket jag än betalar (ToM reklam på Pay-per-view... fast du betalat för skiten).

Lägger riksdalerna på växande DVD samling istället wink

Don't get mad, get even.
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Sandman skrev:
Lägger riksdalerna på växande DVD samling istället wink

Är inte DVD retro snart? wink

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Sandman
28 maj 2007 · 873 Inlägg

evilmaster skrev:

Sandman skrev:
Lägger riksdalerna på växande DVD samling istället wink

Är inte DVD retro snart? wink

Nä, det måste ha varit ute ett tag först innan det kan bli retro.
D'uh tongue

Don't get mad, get even.
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Sandman skrev:

evilmaster skrev:

Sandman skrev:
Lägger riksdalerna på växande DVD samling istället wink

Är inte DVD retro snart? wink

Nä, det måste ha varit ute ett tag först innan det kan bli retro.
D'uh tongue

(Sorry för denna lilla off-topic..)
Ehm.. DVD är ju 12 år gammalt.. wink

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Calle bromsskiva
28 maj 2007 · 47 Inlägg

detta me tv licensen är som att betala bilskatten. tänk om man skulle få lov att betala bilskatten fast man ställt av bilen (ex under renovering/ombyggnad) kul grej. nää detta är en förlegad avgift som borde tas bort helt å ersättas av att man som canal digital mfl betalar för det man tittar på.

vägrar betala för nått som sammlar damm

Android
28 maj 2007 · 892 Inlägg

evilmaster skrev:

Android skrev:

Kan man inte bygga nån special-mottagare som utesluter mottagning av SVT-kanalerna?

Det kan man antagligen, men det skiter kontroll gubbarna heligt i. Om du har en TV, videokamera eller TV-kort i datorn så kommer de stå där och kräva pröjs, oavsett ifall TV'n är stampad på och ett vrak eller ej... hmm

Anledningen till att jag funderade över det där var för att man skulle göra något som verkligen ifrågasätter lagarna. Tv-licensen betalar ju för de svenska public service kanalerna, och vill man inte ha dom men ändå kunna titta på annat så finns det inget alternativ än att vara glad och betala eller riskera böter!

Att man är tvungen att betala för något som man inte vill ha, då man tycker att reklamkanalerna duger, det är så jävla irriterande. Vi lever i ett fritt land så länge man betalar för sig tydligen...

Man kanske skulle ringt upp lite reklambaserade kanaler och bett dom stötta en i framtagandet av en sådan tv-mottagare som utesluter public service kanalerna... Haha roll Det ligger ju ändå i deras intresse kan man tycka.

Hmm, det är iof sant...
Om man tar en dator ohc DigitalTV box och på något sätt (det är här bygget kommer in) kopplar den till datorn. Då borde det ju faktist gå att se, samt slippa betala licens. De säger ju att man måste betala ifall man har något som det går att ta emot tv signaler med, men det skulle ju faktist inte detta göra.
Tv är nog svårt att bevisa ifall man har byggt om, såvida man inte ger dem hela kretskortet för signalmottagning i dörren, men en datorskärm kan de ju inte gärna älta om. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Sandman
28 maj 2007 · 873 Inlägg

evilmaster skrev:
Ehm.. DVD är ju 12 år gammalt.. wink

Spelar väl ingen som helst roll?
Senaste skriket inom tekniken ändras varje minut.

Förändrar inte att DVD fortfarande är industristandard.
VHS hängde med ett väldigt bra tag men trots att det redan när det togs i bruk fanns bättre teknik blev inte  VHS "ute" förens fler hade DVD spelningsmöjlighet än VHS.

Du kan fortfarande hyra och köpa filmer på VHS (även om det mest är dödsryckningar vid det här laget), men det finns inget vida spritt media för hemma-film distribution utöver VHS förutom DVD ännu.

VHS håller på att bli retro men är fortfarande lite för vanligt och fortfarande mest "ute" innan det kan bli "inne" igen och därmed benämnas retro.
Min Super 8 spelare är retro, min kassetspelare är fortfarande mest "ute" tongue

Standarden som vi sänder via luften är äldre, och sämmre.
Digital TV har ju funnits tillgänglig för allmänheten i... vad är det, tio år nu?
Ändå många som tycker det är "senaste skriket" eftersom resten av sämhället och tillverkarna av hårdvara börjat anpassa sig först nu trots att jag har någon gammal tidning "Alla nya TV apparater bör vara förbereda för digital motagning vid försäljning nästa år." från millenieskiftet.


Äh. Tycker om att tjata men blev kanske lite väl mycket OT roll

Jag fattar, DVD gammalt harr harr cool

Don't get mad, get even.
evilmaster
28 maj 2007 · 385 Inlägg

Sandman: Jag tror du fattade ironin i det hela ändå.. wink Men jag måste ju påpeka att jag diggar min LaserDisc-spelare bra mycket mer.. big_smile

Android: Btw, det där angående signaler bör vara sant som du säger. De kan inte begära tv-licens på allt med de lagar som finns nu, streamad tv omfattas t.ex. inte av lagen. IPTV bör därför vara licensfritt, även om de sänder SVT, det är ju tv som sänds med multicast-servrar.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
F-likkan
28 maj 2007 · 23 Inlägg

Dom var hos oss förra året för å ta böter.. farsan körde me den där "vi är nyinflyttade har bara bott här i en månad".. hmm han klara sig! däremot har vi bott här mer än 30 år..  utan böter xD

civic Naturally Aspiranted
28 maj 2007 · 543 Inlägg

dom ringde mej för  6 månader sen:
"Har du tv?"
"nej jag har en datorskärm bara"
"Ser du på tv genom datorn?"
"nej...."
"ok, ring oss om du gör de.. hej"

Faktum är att datorskärmen är på 50 tum, MEN jag har inte ens antenn kabeln i för jag ser inte på tv på de viset, använder den ju som data skärm, fast ser ju på filmer och liknande ( å de är INTE svt's filmer eller program, dom står någon "anonymous" för tongue )

ironhead volvoraggare
28 maj 2007 · 4 776 Inlägg

svt.s utbud är för gamlingar larvigt att man ska tvingas betala för nått man inte vill se jag skulle  vilja välja  bort ettan och tvåan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Ena Colaberoende
28 maj 2007 · 1 219 Inlägg

Har precis flyttat och det analoga utbudet är avstängt nu så det är bara boxer som gäller för oss.
Har inte skaffat någon box ännu så just nu kan gärna radiotjänst ringa på..
Vi får ju inte in en enda kanal ändå.

/Ena

_Milli_
29 maj 2007 · 144 Inlägg

Står man i våran dörröppning så går det inte att missa våran 50tummare.. Tråkigt att betala 2000 för kanaler man aldrig ser på 1an och 2an, när man betalar 400varje månad för att kunna se på andra kanaler genom parabolen..

DJTOGGE
26 juni 2008 · 74 Inlägg

ironhead skrev:

_M_ skrev:

Andreas 940 skrev:

Varför det? Säg bara att du inte har någon TV, det gjorde jag. De förstår att alla har en TV 2007 men de kan inte göra nånting så länge de inte ser (eller hör?) TV:n från dörren.

När jag var runt 3-4 år så ringde dem på dörren samtidigt som jag kollade på barnprogram på högsta volym morsan öppnade dörren och säger att hon inte har en tv, även fast dom måste ha hört den.

hehe morsan min gjorde samma sak en gång. mtv stod och bröla för full hals var på  asen kommer me sin  pejlutrustning och ser att morsan har teve. men  morsan säger -jag har ingen teve

hur kan dom pejla en tv när man bor i ett lägenhetskomplex med 20 lägenheter och alla lägenheterna använder samma motagare och sändare??!

Om dom gör en polisanmälan som gubben hotade med idag vad blir böterna på??

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Efter Trafikmagasinet och Bosse Bildoktorn la ner så finns det ingen mening med svt. Bara massa förbannad sport, allmänt skit osv...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
27 juni 2008 · 2 246 Inlägg

evilmaster skrev:

Sandman skrev:

evilmaster skrev:

Är inte DVD retro snart? wink

Nä, det måste ha varit ute ett tag först innan det kan bli retro.
D'uh tongue

(Sorry för denna lilla off-topic..)
Ehm.. DVD är ju 12 år gammalt.. wink

var hittade du dvd-spelare 1996?
jag köpte min 1999 och då hade dom varit ute i ett halvår..
fick ge 5000 kr för en..fy fan

ILarsaI
27 juni 2008 · 326 Inlägg

maximus skrev:

evilmaster skrev:

Sandman skrev:
Nä, det måste ha varit ute ett tag först innan det kan bli retro.
D'uh tongue

(Sorry för denna lilla off-topic..)
Ehm.. DVD är ju 12 år gammalt.. wink

var hittade du dvd-spelare 1996?
jag köpte min 1999 och då hade dom varit ute i ett halvår..
fick ge 5000 kr för en..fy fan

Ot/ Dvd har funnits bra länge. För 18 (arton) år sedan sändes HD-tv från Japan till Sverige, då fanns även DVD men inte som jag vet till salu i Sverige. Bara stora skivor (som ser ut som en cd men lika stora som Lp), om jag kunde komma på namnet på det formatet... smile

Senast redigerat av ILarsaI (27 juni 2008)

Wanegardh Asgammal medlem.
27 juni 2008 · 2 246 Inlägg

ILarsaI skrev:

maximus skrev:

evilmaster skrev:

(Sorry för denna lilla off-topic..)
Ehm.. DVD är ju 12 år gammalt.. wink

var hittade du dvd-spelare 1996?
jag köpte min 1999 och då hade dom varit ute i ett halvår..
fick ge 5000 kr för en..fy fan

Ot/ Dvd har funnits bra länge. För 18 (arton) år sedan sändes HD-tv från Japan till Sverige, då fanns även DVD men inte som jag vet till salu i Sverige. Bara stora skivor (som ser ut som en cd men lika stora som Lp), om jag kunde komma på namnet på det formatet... smile

laserdisc?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang