Tv licens vad kan man få för böter om man inte betalar

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 juni 2008 · 6 170 Inlägg

maximus skrev:

ILarsaI skrev:

maximus skrev:

var hittade du dvd-spelare 1996?
jag köpte min 1999 och då hade dom varit ute i ett halvår..
fick ge 5000 kr för en..fy fan

Ot/ Dvd har funnits bra länge. För 18 (arton) år sedan sändes HD-tv från Japan till Sverige, då fanns även DVD men inte som jag vet till salu i Sverige. Bara stora skivor (som ser ut som en cd men lika stora som Lp), om jag kunde komma på namnet på det formatet... smile

laserdisc?

Dom är det smile

Har endast hört talas om dessa giganter, aldrig sett dom IRL.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
27 juni 2008 · 946 Inlägg

PushedRay skrev:
haha smile kommer inte betala förren dom masar sig hit iallafall tongue

Varför inte? Ska du sluta betala inkomstskatt och bensinskatt också? Snart kommer de iaf som tur är att lägga TV-avgiften på skattesedeln.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
evil-one
27 juni 2008 · 350 Inlägg

PushedRay skrev:

Lone Star skrev:
Aldrig hört att nån fått böter, visst kan man säkert få det. Men bara att betala licensen om dom kommer tongue

hehe ja eller att inte släppa in dom smile

ifall nån okänd ringer dej o frågar vad du gör . o du råkar sitta o glo på tv, svara då för f#% inte att du just glor på tv tongue  hehe

bara ett tips tongue

ILarsaI
27 juni 2008 · 326 Inlägg

Ot/ Laserdisc heter formatet jag letade efter. smile

Till topic/ Jag får väl ses som en licens-smitare, jag slutade betat tv-licens för ca5 år sedan. Enbart skit på SVT, kollar nästan aldrig på dem och varför ska jag då betala. Aldrig att jag betalar något för någonting som jag aldrig använder. Ja, jag har ganska ny 42" platt-tv och även Com hem-box och inte kollar Radiotjänst något.
Får hem en lapp några gånger per år om jag har köpt tv, det är det enda. Den åker såklart rakt dit den ska, i skräpkorgen.

En gång har jag fått besök av mullvad, men jag hade inte tid att prata med han för jag skulle till annan avtalad tid... wink

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
27 juni 2008 · 946 Inlägg

ILarsaI skrev:
Enbart skit på SVT, kollar nästan aldrig på dem och varför ska jag då betala. Aldrig att jag betalar något för någonting som jag aldrig använder.

Spelar ingen roll vad du tittar på och inte. Det är lagstiftat att det skall finnas public service-utbud både vad gäller TV och radio. Den skall alla med någon form av TV-mottagare enl lag betala. De som endast använder sig av streamad internet-TV är i dagsläget befriade från att betala. Som sagt kommer snart TV-avgiften att läggas på skattesedeln och då är det slut med fuskandet, alla blir nämligen betalningsskyldiga oavsett om man nyttjar public service eller ej. Så lite har ni som ej betalar idag bitit ej själva i röven - eftersom man inte kan sköta TV-avgiften får alla betala. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
PushedRay Sir Real
28 juni 2008 · 390 Inlägg

Dave_C70 skrev:

ILarsaI skrev:
Enbart skit på SVT, kollar nästan aldrig på dem och varför ska jag då betala. Aldrig att jag betalar något för någonting som jag aldrig använder.

Spelar ingen roll vad du tittar på och inte. Det är lagstiftat att det skall finnas public service-utbud både vad gäller TV och radio. Den skall alla med någon form av TV-mottagare enl lag betala. De som endast använder sig av streamad internet-TV är i dagsläget befriade från att betala. Som sagt kommer snart TV-avgiften att läggas på skattesedeln och då är det slut med fuskandet, alla blir nämligen betalningsskyldiga oavsett om man nyttjar public service eller ej. Så lite har ni som ej betalar idag bitit ej själva i röven - eftersom man inte kan sköta TV-avgiften får alla betala. smile

Så länge jag slipper betala är jag nöjd. Förstår inte varför man ska betal för nått man inte använder... sen om det är lag sowhat

viklund
28 juni 2008 · 31 Inlägg

Tv-avgiften sätts in på Rundradiokontot hos Riksgälden varifrån pengarna fördelas till SVT, SR och UR. Det är riksdagen som beslutar om fördelningen till de olika programbolagen.

År 2007 fördelades 6,2 miljarder kronor.

    * SVT,  53 procent (3 317,3  miljoner kronor)
    * SR , 35 procent (2 180,1 miljoner kronor)
    * UR , 5 procent (281,7 miljoner kronor)
    * SR förvaltning och Granskningsnämnden, 7 procent (SRF 321,1 och Granskningsnämnden 6,7 miljoner kronor)

I Love my Råååtax!
Hamilton
28 juni 2008 · 8 864 Inlägg

Smedhult skrev:
det är ju bra o lägga  tv-avgiften på skattesedel... ELLER INTE. förbannade jävla idioti. tänk dom som inte har en tv då? eller har en men aldrig tittar på den? är de rätt att dom ska betala?? fy fan sverige går utför

Vem ska då betala för "licensen" om inte TV-innehavarna för dom utan TV tittar väll inte...
TV-licens har vi haft sedan TV kom till landet, så att det går "utför" för Sverige beror knappast på att folk slutat betala licens...

Fotograf på tierpidag.se
nexzon
28 juni 2008 · 72 Inlägg

inte f*n betalar man för något man inte nyttjar. nae dags att flytta från sverige snart va?

ılı.lılı.ılı NEXZON ılı.lılı.ılı
Tigerofsweden
28 juni 2008 · 1 231 Inlägg

detta med tv-licens är så löjligt så d finns nog inte någon annanstans i världen förutom här.
först ska du betala 2000 för att du äger en jävla tv eller radio ... sen ska du betala typ 200-800i månaden beroende på vilket jävla abonemang du ska ha oxå om du vill ha fler kanaler , tycker det är så larvigt så d liknar ingenting...den dagen jag flyttar tänker jag inte betala en krona i tv-licens.

Muttley
28 juni 2008 ·

nexzon skrev:
inte f*n betalar man för något man inte nyttjar. nae dags att flytta från sverige snart va?

då är du inte medlem i svenska kyrkan heller då? smile för de nyttjar man inte så pass mycket om man nu inte vill ha kyrkligt bröllop...

flytta från sverige för en sak du lätt kommer undan smile

nexzon
28 juni 2008 · 72 Inlägg

tkd_rille skrev:

nexzon skrev:
inte f*n betalar man för något man inte nyttjar. nae dags att flytta från sverige snart va?

då är du inte medlem i svenska kyrkan heller då? smile för de nyttjar man inte så pass mycket om man nu inte vill ha kyrkligt bröllop...

flytta från sverige för en sak du lätt kommer undan smile

precis, jag är icke med i svenska kyrkan. det med att flytta från sverige var väll mer allmänt, fralagen och allt som våra politiker hittar på.

ılı.lılı.ılı NEXZON ılı.lılı.ılı
Gujen
28 juni 2008 · 406 Inlägg

Bara att neka! de får inte gåin i din lya utan din tillåtelse, samma med polisen. de får bara gåin om de brott du är misstänkt för är grofvtnog för fängelse big_smile Så de är bara att neka vettu!

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
Tigerofsweden
28 juni 2008 · 1 231 Inlägg

eller om dom har husrannsakan ... ?!

Muttley
28 juni 2008 ·

nexzon skrev:

tkd_rille skrev:

nexzon skrev:
inte f*n betalar man för något man inte nyttjar. nae dags att flytta från sverige snart va?

då är du inte medlem i svenska kyrkan heller då? smile för de nyttjar man inte så pass mycket om man nu inte vill ha kyrkligt bröllop...

flytta från sverige för en sak du lätt kommer undan smile

precis, jag är icke med i svenska kyrkan. det med att flytta från sverige var väll mer allmänt, fralagen och allt som våra politiker hittar på.

jepp, men liksom fra lagen lär ju ädnå inte göra så mycket just precis mot en enskild privatperson som lever vanligt vardagsliv heller, bara tanken att de kan se allt man göra via internet och sms är konstig.
men de är svagt argument för att flytta ändå.

Gujen
28 juni 2008 · 406 Inlägg

kovamies skrev:

PushedRay skrev:

Lone Star skrev:
Aldrig hört att nån fått böter, visst kan man säkert få det. Men bara att betala licensen om dom kommer tongue

hehe ja eller att inte släppa in dom smile

ifall nån okänd ringer dej o frågar vad du gör . o du råkar sitta o glo på tv, svara då för f#% inte att du just glor på tv tongue  hehe

bara ett tips tongue

Kan ju titta på tv hos en vän? ;D

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 juli 2008 · 946 Inlägg

PushedRay skrev:

Dave_C70 skrev:

ILarsaI skrev:
Enbart skit på SVT, kollar nästan aldrig på dem och varför ska jag då betala. Aldrig att jag betalar något för någonting som jag aldrig använder.

Spelar ingen roll vad du tittar på och inte. Det är lagstiftat att det skall finnas public service-utbud både vad gäller TV och radio. Den skall alla med någon form av TV-mottagare enl lag betala. De som endast använder sig av streamad internet-TV är i dagsläget befriade från att betala. Som sagt kommer snart TV-avgiften att läggas på skattesedeln och då är det slut med fuskandet, alla blir nämligen betalningsskyldiga oavsett om man nyttjar public service eller ej. Så lite har ni som ej betalar idag bitit ej själva i röven - eftersom man inte kan sköta TV-avgiften får alla betala. smile

Så länge jag slipper betala är jag nöjd. Förstår inte varför man ska betal för nått man inte använder... sen om det är lag sowhat

Japp, så länge du slipper så... Det är just det resonemanget som gör att TV-licensen snart läggs på skattesedeln. Lika bra det, då har vi ett problem färre här i landet.
Varför ska du dessutom betala skatt över huvud taget? Du nyttjar kanske inte t ex sjukhusen varje dag. Men den dagen du kommer in med ambulans efter en trafikolycka är du nog glad om de tar emot dig. Eller så kommer du in på båren från ambulansen på akuten, och innan de släpper in dig så måste du betala med kontanter eller Visa-kort. Det är ungefär samma princip - men du är ju glad så länge du slipper betala...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Japp, så länge du slipper så... Det är just det resonemanget som gör att TV-licensen snart läggs på skattesedeln. Lika bra det, då har vi ett problem färre här i landet.
Varför ska du dessutom betala skatt över huvud taget? Du nyttjar kanske inte t ex sjukhusen varje dag. Men den dagen du kommer in med ambulans efter en trafikolycka är du nog glad om de tar emot dig. Eller så kommer du in på båren från ambulansen på akuten, och innan de släpper in dig så måste du betala med kontanter eller Visa-kort. Det är ungefär samma princip - men du är ju glad så länge du slipper betala...

Det lutar väl snarare åt att SVT1, 2 och SVT24 blir betalkanaler?
När det gäller rätten till sjukvård så ska den helt klart betalas solidariskt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Newman mickenyman.se
1 juli 2008 · 687 Inlägg

ja har ju tv skärmar i bilen måste ja betalla för bilen me?tongue

Newman mickenyman.se
1 juli 2008 · 687 Inlägg

Gujen skrev:
Bara att neka! de får inte gåin i din lya utan din tillåtelse, samma med polisen. de får bara gåin om de brott du är misstänkt för är grofvtnog för fängelse big_smile Så de är bara att neka vettu!

Hoppas dom inte går in till dig tongue du är ju inte så hemlig direkt me ditt jäkla hemma bio big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang