Tv licens vad kan man få för böter om man inte betalar

Smajly
13 november 2008 · 3 059 Inlägg

När ja flytta hemifrån för himlans många år sen till första lägenheten fick jag också ett brev där man skulle meddela om man hade TV eller ej.. Lämna aldrig in lappen.
Efter sisådär 8-9 månader ringde det på dörren, jag öppnade och där står en TV-gubbe.
Kunde inte neka till att jag hade TV för den syntes tydligt när man kolla in genom ytterdörren.
Han frågade hur länge jag haft den.. sen ett par dagar tillbaka bara sa jag och då var det inte mer med det.. Han fylla i nån lapp o skrev från månadsskiftet på den..

Sarge
13 november 2008 · 2 337 Inlägg

När man köper ny tv ber man bara affären att fylla i blankt på address, postnr etc, då hamnar inte tv-inköpet hos Radiotjänst och du slipper få uppvaktning av dem.

M103
13 november 2008 · 1 570 Inlägg

Jag har aldrig betalat och tänker inte göra det heller. Ska det kosta pengar att sitta passivt och glo framför dumburken på repriser och äta chips medan livet passerar förbi? No way

peegee Forummoderator
13 november 2008 · 2 924 Inlägg

Sarge skrev:
När man köper ny tv ber man bara affären att fylla i blankt på address, postnr etc, då hamnar inte tv-inköpet hos Radiotjänst och du slipper få uppvaktning av dem.

Låter ju enkelt, problemet är bara att det är olagligt av affären att inte anmäla inköpet med info om vilken köpare till Radiotjänst...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Sarge
13 november 2008 · 2 337 Inlägg

peegee skrev:

Sarge skrev:
När man köper ny tv ber man bara affären att fylla i blankt på address, postnr etc, då hamnar inte tv-inköpet hos Radiotjänst och du slipper få uppvaktning av dem.

Låter ju enkelt, problemet är bara att det är olagligt av affären att inte anmäla inköpet med info om vilken köpare till Radiotjänst...

Sant, så det beror ju på vem som hjälper en. Nu senast blev jag faktiskt tillfrågad om jag ville slippa betala tv-avgiften när jag köpte ny tv, yngre snubbe som stod i affären då tongue (lägger ingen värdering i att han var yngre och att det var därför han fixade till det, även om det har varit likadant varje gång det har hänt wink )

(Red. för stavning)

Senast redigerat av Sarge (13 november 2008)

Martin 9-3 Fisketokig
13 november 2008 · 2 997 Inlägg

peegee skrev:

Sarge skrev:
När man köper ny tv ber man bara affären att fylla i blankt på address, postnr etc, då hamnar inte tv-inköpet hos Radiotjänst och du slipper få uppvaktning av dem.

Låter ju enkelt, problemet är bara att det är olagligt av affären att inte anmäla inköpet med info om vilken köpare till Radiotjänst...

Men gå in och köp en TV för ca 10 papp och få kvitto:

Mobiltelefon: 5995:-
Handsfreesats 1895:-
Montering 1200:-
Försäkring 3 år 995:-

Ingen "TV såld" och allt avdragsgilt i deklarationen, du slipper tv-gnäll-gubbarna och får nästan hela tv-apparaten subventionerad av staten.

Då har du kommit lämpligt undan.

Själv skulle jag aldrig kunna komma på något liknande. Jag har bara en mobiltelefon i bokföringen och den ringer jag med dagligen i företaget!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
AlltF4
20 maj 2011 · 38 Inlägg

har inte läst igenom hela tråden så det kanske blir dubbelt upp här, men:

"8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är
avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter
anmäla innehavet till RIKAB."

om man ger bort tv:n till grannen var 14:e dag, kan jag alltså spela på mitt 8-bitars nintendo helt lagligt?
eller har de garderat sig med en inkubationstid? ex. att du får inte äga en tv igen på ett år?

<3 Värmland
Uttelito Kung
20 maj 2011 · 603 Inlägg

Läste också igenom tråden, rolig läsning även om den är 3 år gammal smile

Ett par synpunkter bara.

Är det inte så att tv licensen även går till att sköta master mm?

Om man ger fan i att anmäla tv inehav och säger bara att man ej har tv eller motagare, kan dom endå kräva pengar av en?

Jag tänker då inte betala tv licens, har aldrig gjort och kommer troligen aldrig göra det heller, om det inte redan går på skatten tongue

Sen angående att köpa tv, samtliga tv apparater jag köpt samt radio apparater har jag köpt utan att lämna några uppgifter, visste inte ens att man skulle göra det, man skulle ju kunna anata att dom skulle kunna kolla up vem som köpt en tv om man betalar med sitt visa kort, men om man betalar kontant då?

Väldigt föråldrad avgift detta, kollar inte på svt eller lyssnar på sr, har inte ens en radio hemma bara ett seround sound utan antenn så går inte att lyssna på radio, och bilen slipper man ju betala för.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
ellert BECE
20 maj 2011 · 147 Inlägg

Dom har trackaserat mig varje gång jag bytt adress. Senast i september då jag bytte adress så ringde dom mig, nekade till tv. Dom ringde även min sambo. Då dom ringde mig tredje gången i November så sa jag "Men fattar ni trögt, jag har fortfarande ingen tv!" Då bad dom om ursäkt och sa att dom skulle sluta störa. Sen dess har varken jag eller sambon hört av dom något mer, och dom har inte varit och plingat på heller. smile

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
Muttley
20 maj 2011 ·

AlltF4 skrev:
har inte läst igenom hela tråden så det kanske blir dubbelt upp här, men:

"8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är
avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter
anmäla innehavet till RIKAB."

om man ger bort tv:n till grannen var 14:e dag, kan jag alltså spela på mitt 8-bitars nintendo helt lagligt?
eller har de garderat sig med en inkubationstid? ex. att du får inte äga en tv igen på ett år?

Nej du betalar från första dagen du har tvn. Men om du inte hör av dig så hör dem av sig till dig antingen via tele, hembesök, eller skickar ut en lapp.
Enligt dem får du inte ha en trasig tv eller någon tv mottagare överhuvudtaget i ditt hushåll. Och de kvittar så om du kan få liv i utrustning eller ej.
Sist fråga de mig tillomed om jag hade en dvd vilket var märkligt tyckte jag smile.
Men de är en riktigt patetisk avgift då de handlar om just svt.
Jag hade hellre betalt dem pengarna ifall de varit till 3an 5an och 6an men de är ju reklamkanal smile.

VolvovloV
21 augusti 2012 · 6 Inlägg

Sry för att jag skriver i en relativt gammal tråd, men tänkte att det var bättre än att starta en ny. Jag bara undrar en sak...

Om man blivit uppringd av radiotjänst och svarat ja när dom frågat om man har en tv (dumt av mig, men det var innan jag visste hur mycket det kostade) och fått en faktura i brevlådan, måste man då betala eller behöver dom ha en underskrift och någon form av bevis innan dom kan kräva det? Räcker det med att jag sa "ja" för att dom ska kunna tvinga mig att betala?

Snabba svar erfordras smile

Tack.

Mvh VolvovloV

Muttley
21 augusti 2012 ·

Du har fått en faktura.  Antingen betalar du eller så testar du att ringa in och tala om att du slängt tvn. Tror de dig kanske du slipper undan. Men de tror jag knappast.  Du får inte ha någon form av mottagare om de frågar dig.   

Sist de ringde. Ca 2 månader sedan hur de nu fick tag i rätt nr, så sa jag bara att sånt har jag inte tid med och de var ok för tanten.

Muttley
22 augusti 2012 ·

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:
Du har fått en faktura.  Antingen betalar du eller så testar du att ringa in och tala om att du slängt tvn. Tror de dig kanske du slipper undan. Men de tror jag knappast.  Du får inte ha någon form av mottagare om de frågar dig.   

Sist de ringde. Ca 2 månader sedan hur de nu fick tag i rätt nr, så sa jag bara att sånt har jag inte tid med och de var ok för tanten.

Jag får lite smått ångest av dom där skatterroristerna. Jag är arbetslös och lever på mkt lite pengar och har egentligen inte råd att betala för den skiten. Jag har inget emot reklam på tvn och betalar redan för mina tv kanaler så varför ska jag betala skatt för en j*vla tv-sändare?

Vad tycker du är bäst av dessa alternativ?

1. Betala fakturan och sedan ringa och säga att man sålt tvn?

2. Använda fakturan som toalettpapper och ringa och säga att man sa fel när dom ringde?

1 är bäst eller så ringer du in och försöker med de innan fakturadatum gått ut och funkar de inte betalar du och säger upp dig.  Om du redan har de tajt lär inte inkasso hjälpa till.

VolvovloV
22 augusti 2012 · 6 Inlägg

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:
Du har fått en faktura.  Antingen betalar du eller så testar du att ringa in och tala om att du slängt tvn. Tror de dig kanske du slipper undan. Men de tror jag knappast.  Du får inte ha någon form av mottagare om de frågar dig.   

Sist de ringde. Ca 2 månader sedan hur de nu fick tag i rätt nr, så sa jag bara att sånt har jag inte tid med och de var ok för tanten.

Jag får lite smått ångest av dom där skatterroristerna. Jag är arbetslös och lever på mkt lite pengar och har egentligen inte råd att betala för den skiten. Jag har inget emot reklam på tvn och betalar redan för mina tv kanaler så varför ska jag betala skatt för en j*vla tv-sändare?

Vad tycker du är bäst av dessa alternativ?

1. Betala fakturan och sedan ringa och säga att man sålt tvn?

2. Använda fakturan som toalettpapper och ringa och säga att man sa fel när dom ringde?

1 är bäst eller så ringer du in och försöker med de innan fakturadatum gått ut och funkar de inte betalar du och säger upp dig.  Om du redan har de tajt lär inte inkasso hjälpa till.

Eftersom jag fått en faktura, och sagt ja så har jag bestämt mig för att betala skiten. Skulle sagt nej från början men nu är det som det är, och ringer jag in och ljuger så kommer dom bara kolla att jag har ett tv abonnemang via telia och sen klättrar dom upp med rep längst väggen, kastar in en flashbang och beslagtar min tv. Ok kanske överdrev lite där, men iaf så kommer dom märka att jag har tv också kommer jag få massa böter och skit.

sleepyoh
22 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:
Jag får lite smått ångest av dom där skatterroristerna. Jag är arbetslös och lever på mkt lite pengar och har egentligen inte råd att betala för den skiten. Jag har inget emot reklam på tvn och betalar redan för mina tv kanaler så varför ska jag betala skatt för en j*vla tv-sändare?

Vad tycker du är bäst av dessa alternativ?

1. Betala fakturan och sedan ringa och säga att man sålt tvn?

2. Använda fakturan som toalettpapper och ringa och säga att man sa fel när dom ringde?

1 är bäst eller så ringer du in och försöker med de innan fakturadatum gått ut och funkar de inte betalar du och säger upp dig.  Om du redan har de tajt lär inte inkasso hjälpa till.

Eftersom jag fått en faktura, och sagt ja så har jag bestämt mig för att betala skiten. Skulle sagt nej från början men nu är det som det är, och ringer jag in och ljuger så kommer dom bara kolla att jag har ett tv abonnemang via telia och sen klättrar dom upp med rep längst väggen, kastar in en flashbang och beslagtar min tv. Ok kanske överdrev lite där, men iaf så kommer dom märka att jag har tv också kommer jag få massa böter och skit.

Att du har ett abonnemang med Telia bevisar inte att du har en tv. Bor du i lägenhet så är det ju begränsat för dom att se in hos dig dessutom, ring och säg att du tappat den i golvet och att den är slängd. Kommer dom och plingar på så kan du ju helt enkelt strunta i att öppna/öppna en liten glipa på dörren och säga att du inte är intresserad. Dom har ringt mig och även varit här, dom var här redan innan jag hade tv och den där kontrollanten var så fruktansvärt otrevlig att jag bestämt mig för att aldrig någonsin ge dom en krona. Det funkar att säga att du har tappat tvn och du kastat den, beprövat av många.

Senast redigerat av sleepyoh (22 augusti 2012)

_----------'
Muttley
22 augusti 2012 ·

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:

Jag får lite smått ångest av dom där skatterroristerna. Jag är arbetslös och lever på mkt lite pengar och har egentligen inte råd att betala för den skiten. Jag har inget emot reklam på tvn och betalar redan för mina tv kanaler så varför ska jag betala skatt för en j*vla tv-sändare?

Vad tycker du är bäst av dessa alternativ?

1. Betala fakturan och sedan ringa och säga att man sålt tvn?

2. Använda fakturan som toalettpapper och ringa och säga att man sa fel när dom ringde?

1 är bäst eller så ringer du in och försöker med de innan fakturadatum gått ut och funkar de inte betalar du och säger upp dig.  Om du redan har de tajt lär inte inkasso hjälpa till.

Eftersom jag fått en faktura, och sagt ja så har jag bestämt mig för att betala skiten. Skulle sagt nej från början men nu är det som det är, och ringer jag in och ljuger så kommer dom bara kolla att jag har ett tv abonnemang via telia och sen klättrar dom upp med rep längst väggen, kastar in en flashbang och beslagtar min tv. Ok kanske överdrev lite där, men iaf så kommer dom märka att jag har tv också kommer jag få massa böter och skit.

De får inte ta ett enda steg in i ditt hem även om du bjuder in de.  Och det inte fängelse för att skita i tv licens så husrannsakan händer ej heller.  Avanmäl du dig.  Har köpt tv via butiker som har anmälningsplikt och ändå,sagt nej till licens.  Min står ju hemma hos mina föräldrar. smile

VolvovloV
22 augusti 2012 · 6 Inlägg

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:

1 är bäst eller så ringer du in och försöker med de innan fakturadatum gått ut och funkar de inte betalar du och säger upp dig.  Om du redan har de tajt lär inte inkasso hjälpa till.

Eftersom jag fått en faktura, och sagt ja så har jag bestämt mig för att betala skiten. Skulle sagt nej från början men nu är det som det är, och ringer jag in och ljuger så kommer dom bara kolla att jag har ett tv abonnemang via telia och sen klättrar dom upp med rep längst väggen, kastar in en flashbang och beslagtar min tv. Ok kanske överdrev lite där, men iaf så kommer dom märka att jag har tv också kommer jag få massa böter och skit.

De får inte ta ett enda steg in i ditt hem även om du bjuder in de.  Och det inte fängelse för att skita i tv licens så husrannsakan händer ej heller.  Avanmäl du dig.  Har köpt tv via butiker som har anmälningsplikt och ändå,sagt nej till licens.  Min står ju hemma hos mina föräldrar. smile

Nä, jag håller med er. Vill f*n inte betala pengar till sån skit, dom går ju bara till Tillväxtverkets champagnefester ändå. Känner mig dock fortfarande kluven, känns som att dom på något mystiskt sätt kommer få reda på att jag har en tv.

Muttley
22 augusti 2012 ·

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:

Eftersom jag fått en faktura, och sagt ja så har jag bestämt mig för att betala skiten. Skulle sagt nej från början men nu är det som det är, och ringer jag in och ljuger så kommer dom bara kolla att jag har ett tv abonnemang via telia och sen klättrar dom upp med rep längst väggen, kastar in en flashbang och beslagtar min tv. Ok kanske överdrev lite där, men iaf så kommer dom märka att jag har tv också kommer jag få massa böter och skit.

De får inte ta ett enda steg in i ditt hem även om du bjuder in de.  Och det inte fängelse för att skita i tv licens så husrannsakan händer ej heller.  Avanmäl du dig.  Har köpt tv via butiker som har anmälningsplikt och ändå,sagt nej till licens.  Min står ju hemma hos mina föräldrar. smile

Nä, jag håller med er. Vill f*n inte betala pengar till sån skit, dom går ju bara till Tillväxtverkets champagnefester ändå. Känner mig dock fortfarande kluven, känns som att dom på något mystiskt sätt kommer få reda på att jag har en tv.

Synes din tv mycket synligt utifrån?  Märk väl får de inte heller ta en stege för att stirra in i ditt hem.   Skillnad om du har tv så att man kan se den från fönstret utan att behöva göra något för det.  Om de blinkar och har sig på kvällarna så tittar du film på din gigantiska dator.   Man ska inte gynna de överhuvudtaget

VolvovloV
22 augusti 2012 · 6 Inlägg

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:
De får inte ta ett enda steg in i ditt hem även om du bjuder in de.  Och det inte fängelse för att skita i tv licens så husrannsakan händer ej heller.  Avanmäl du dig.  Har köpt tv via butiker som har anmälningsplikt och ändå,sagt nej till licens.  Min står ju hemma hos mina föräldrar. smile

Nä, jag håller med er. Vill f*n inte betala pengar till sån skit, dom går ju bara till Tillväxtverkets champagnefester ändå. Känner mig dock fortfarande kluven, känns som att dom på något mystiskt sätt kommer få reda på att jag har en tv.

Synes din tv mycket synligt utifrån?  Märk väl får de inte heller ta en stege för att stirra in i ditt hem.   Skillnad om du har tv så att man kan se den från fönstret utan att behöva göra något för det.  Om de blinkar och har sig på kvällarna så tittar du film på din gigantiska dator.   Man ska inte gynna de överhuvudtaget

Nä den syns inte utifrån, bor högt upp. Så det blir näst intill omöjligt för dom att bevisa att jag har tv. Jag har ju sagt "Ja" dock, men dom måste alltså se tvn för att kunna kräva mig på pengar? Det räcker inte med ett "Ja"?

Senast redigerat av VolvovloV (22 augusti 2012)

Muttley
22 augusti 2012 ·

VolvovloV skrev:

tkd_rille skrev:

VolvovloV skrev:

Nä, jag håller med er. Vill f*n inte betala pengar till sån skit, dom går ju bara till Tillväxtverkets champagnefester ändå. Känner mig dock fortfarande kluven, känns som att dom på något mystiskt sätt kommer få reda på att jag har en tv.

Synes din tv mycket synligt utifrån?  Märk väl får de inte heller ta en stege för att stirra in i ditt hem.   Skillnad om du har tv så att man kan se den från fönstret utan att behöva göra något för det.  Om de blinkar och har sig på kvällarna så tittar du film på din gigantiska dator.   Man ska inte gynna de överhuvudtaget

Nä den syns inte utifrån, bor högt upp. Så det blir näst intill omöjligt för dom att bevisa att jag har tv. Jag har ju sagt "Ja" dock, men dom måste alltså se tvn för att kunna kräva mig på pengar? Det räcker inte med ett "Ja"?

Ser deras utsände en tv måste de anmäla det.  Men säger du nej så får de fylla i den rutan. Dock behöver du inte ha den på,högsta volym om du får får,dig att öppna.  Jo de räcker med ett ja om de ringer till dig.  Men betala denna sen ringer du och kommer på en bra ursäkt för varför du gjort dig av med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang