2569
Sök

kamrem ett kugg fel.

527 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Vad får man för symtom om man sätter kamremmen ett kugg fel?
Blir den ens körbar?

Jag bytte kamrem på min bil enligt konstens alla regler, men efter bytet så får jag ibland felkoder från knacksensorn, den tycker tydligen att det knackar vid hård belastning (acceleration i uppförsbacke).
I övrigt så går motorn fin fint, tyst jämn tomgång och accelerar fint och jämnt.

Min första tanke är då, har jag satt kamremmen ett kugg fel eller skulle bilen gå avsevärt sämre då!?
Någon här som satt sin kamrem ett kugg fel? Det är ju inte helt omöjligt att göra faktiskt, vad blir symtomen?
Senast redigerat av Loffe123 (27 maj 2007)

44 Inlägg
27 maj 2007
Jag ställde själv frågan vad som händer med en kugg fel., när jag bytte på min Volvo. Fick svaret att motorn knappt startar, så jag tror att du har remmen rätt (men inte helt säker eftersom jag inte provat själv). Har du en äldre 16V volvo motor (B204FT motor od.) finns det dessutom risk att du kröker ventilerna när de slår i topparna om kammen sitter nån kugg fel.

527 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Okej, tack för svar :-)

Jag har satt kamkedjan ett kugg fel på min 250cc en gång, den lät som en cross med enorma avgaspuffar. Detta är dock en bil med 4 cyl så jag tänkte att det kanske var annorlunda där.
Men som sagt, går den fint så kan fan inte remmen vara fel. Jag får ställa ner tändingen el nått.

Följdfråga.

Var köper man en billig tändinställnignslampa??? Biltemas har utgått
Senast redigerat av Loffe123 (28 maj 2007)

148 Inlägg
26 juni 2008
Var det svårt att byta kamrem på din matiz? och var köpte du de du behövde för bytet?

Sök