Fredrik.Gustavsson skrev:
Alecci skrev:
...
Skyline GT-R är en jäkligt bra bil med grym potential, förbaskat fin kombination av diverse olika aspekter och mycket prisvärd.
...
En sak måste jag nog säga ifrån om och det är att jag inte tycker Skyline R34 GT-R är prisvärd.
Nu vet inte jag vad du betalade för din eftersom du importerade den av en kontakt från Japan, antar att det var en privat import utan hjälp av något företag ?
Men iaf, Kollar man på blocket efter en R34 GT-R får man vara beredd att slänga upp runt 400 000kr för ett exemplar. 400K är mkt pengar och man kan få betydligt bättre bilar för dom pengarna.
Inte ens de Nyare Evo:arna kostar så mkt, Man får en Eurospec Supra för dom pengarna, man får en Porsche om man nu vill det.
Det jag vill säga är att 400K är mkt pengar och man kan få mkt mer bil än en skyline för pengarna, enligt min mening.
Visst har bilen grym potenial och ett fräck utseende men jävlar vad dyr den är.
400K för en bil färdig i Sverige är ju nästan billigt, och skicket är väl troligtvis därefter. 400K eller mer är väldigt mycket pengar, det håller jag helt och hållet med om, och visst finns det många andra bilar du kan köpa för sådana pengar. Det som gör att jag trots allt tycker den är prisvärd är följande:
Det är en bil som klår många andra, mycket dyrare bilar i prestanda.
Den har mycket bra grundutrustning, sådant som oftast finns på tillbehörslistan för andra märken/modeller och ibland inte ens kan väljas till.
Om du ska köpa en annan motsvarande sportbil för motsvarande pengar kommer du märka att detta är en av de nyare bilar du får (tillverkades '99-'02).
Andrahandsvärdet håller sig fortsatt mycket högt på dessa bilar, vilket den dag du säljer bilen gör att den egentligen har kostat dig mindre pengar.
Samtidigt som den är dyrare än en exempelvis en Euro Supra MkIV, så är den billigare eller likvärdig i pris med en sprillans ny Saab med ordentlig utrustning hos bilhandlaren.
+ mycket mer som jag inte kommer på nu då jag är lite stressad (ska hjälpa en polare att flytta idag), men jag återommer till diskussionen senare idag eller imorgon.
Min slutsats är att den varken är billig eller dyr, utan just prisvärd. Mycket pengar att slänga på en bil, men mycket valuta för de pengarna om man kan avvara dem.