baslåda i aluminium..

sandro_740
5 juni 2007 · 66 Inlägg

jag går på ett industriprogram och det är dags för projekt arbete.så ja har tänkt mej göra en baslåda i aluminium med 1 eller 2 15"are sen skall steget/n sitta på lådan.så nu behöver ja tips,ritningar vadsomhelst som kan hjälpa.

Senast redigerat av sandromedsaaben (5 juni 2007)

newBadboy
7 juni 2007 · 340 Inlägg

jag är inte så övertygad om att det är ngn bra ide att bygga lådan i metall, det kan nog låta underligt.. vad tror ni?

haxer Proljece?
7 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Tror inte jag heller blir nog för mycket "plonk" ljud smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
BMW635_Robban
7 juni 2007 · 1 277 Inlägg

Hade åxå planer att bygga en högglanspolerad baslåda i alu. Men fick råd om att inte göra det. SÅ jag lade ner projektet och köpte en färdigbyggd låda istället.

Det blir nog snyggt, men låter dåligt....men jag vet inte....du får väl prova medans materialet är gratis smile

Bubbaman Byfåne
7 juni 2007 · 368 Inlägg

Bygg en vanlig låda och "klä" den med metal.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
7 juni 2007 · 764 Inlägg

Jag tror inte det ska vara några problem, men en sluten låda (isolering samtliga väggar) är nog att föredra. Ritningar är lite svårt, då du måste veta vad du ska ha för element innan du får volym etc. på lådan.. men på www.hifikit.se ska de ha ett gratisprogram där du skriver in elementens värden och får ut rekommenderad volym på lådan!

christofer_k Vorsprung durch Technik
7 juni 2007 · 2 432 Inlägg

Har sett bilder på nån sida  där en hadde en basllåda av stål lr nått  de var typ rör som var ihopsvetsade som en ostbåge å den var portad så de ska nog gå  killen hadde en 12tummare  tror ja de var

sandro_740
9 juni 2007 · 66 Inlägg

det är ingen som tror att det går att göra en ram och sen sätta stötstänger runt hela lådan sedan klä i aluminium?

route
9 juni 2007 · 105 Inlägg

Det finns aluminiummaterial som är helt stumma eller varför inte ett äm,ne som titan eller zinkaloid extremt tät densitet däremot jobbigt som fan att smida men zinkaloid väger 0.65kg i förhållande mot 1kg SAN70 stål...
Lite känsligt i temperatur för att smida det bör ej överstiga 955 grader och ej under 650. Och definitvt inte över 1600 grader och använd kadmiumstäd när du smider det tongue (annars finns risk att det kan ta eld och då rusar temp till 3000+)
Men snyggt blir det och tätt.... (man använder det till att skapa bränslerör till kärnkraftverk och det kostar runt 1000kr/m ett rör väger ung 2 - 4 kg)

Senast redigerat av route (9 juni 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang