vad ska man smörja kolven i bromsoken med ??

jocke_gronberg
11 juni 2007 · 4 586 Inlägg

har sett på detta forum att man kan smörja upp kolven i oken men har ej stått med vad så startar nu en tråd om detta. har själv ett ok på min golf iv som inte går att rubba

jensii Stolt Saabägare
11 juni 2007 · 5 Inlägg

Silikonfett, s.k. bromsfett funkar fint wink

//Jenz

SAAB 96 -79 "Doris" - Voltad :'(
SAAB 9oo -85
SAAB 9ooo Aero -96 "The True Extension Of Life"
jocke_gronberg
11 juni 2007 · 4 586 Inlägg

jensii skrev:
Silikonfett, s.k. bromsfett funkar fint wink

//Jenz

tack hur skulle det gå med kopparfett?

Sokrates Eliminator
11 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Använd ej kopparpasta/fett på kolven!!
Testa med 5-56 och spett och/eller rörtång modell stor. Plocka bort beläggen bryt/pressa in kolv men spraya på 5-56 innan,,, kommer du åt så putsa med lite finfin smärgelduk, men bara runt om inte längs med om du förstår,, inga slipspår i den riktningen som kolven skall jobba, detta ger med stor sannolikhet läckage på kolven.
Du måste komma åt under själva gummidamasken som troligtvis sitter på kolven,, bra om du har en sprayflaska med ett litet rör som går att trä in under denna,,,
Pumpa på bromsen tryck ut kolven,, ha gärna nån som kollar så att kolven inte kommer ut för långt. Tryck in kolven igen ett par ggr(=rasta). Smörj upp med fett.
Detta är egentligen en provisorisk lösning som troligtvis får upprepas då och då under ett år. Alternativet är att plocka bort oket och renovera eller byta ut det.

mvh Tommy:cool:

Senast redigerat av Sokrates (11 juni 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
jocke_gronberg
11 juni 2007 · 4 586 Inlägg

Sokrates skrev:
Använd ej kopparpasta/fett på kolven!!
Testa med 5-56 och spett och/eller rörtång modell stor. Plocka bort beläggen bryt/pressa in kolv men spraya på 5-56 innan,,, kommer du åt så putsa med lite finfin smärgelduk, men bara runt om inte längs med om du förstår,, inga slipspår i den riktningen som kolven skall jobba, detta ger med stor sannolikhet läckage på kolven.
Du måste komma åt under själva gummidamasken som troligtvis sitter på kolven,, bra om du har en sprayflaska med ett litet rör som går att trä in under denna,,,
Pumpa på bromsen tryck ut kolven,, ha gärna nån som kollar så att kolven inte kommer ut för långt. Tryck in kolven igen ett par ggr(=rasta). Smörj upp med fett.
Detta är egentligen en provisorisk lösning som troligtvis får upprepas då och då under ett år. Alternativet är att plocka bort oket och renovera eller byta ut det.

mvh Tommy:cool:

okey bromsoken har suttit på sedan bilen var ny 1998 ska ta å kolla på det kanske kan säga att fram så har jag bytt både skivor o belägg ligger på lite men kanske bara är en inkörningperiod då kolven gick mkt lätt att få in

jocke_gronberg
11 juni 2007 · 4 586 Inlägg

det går ej att pressa in kolven bak då den har handbroms på oket. utan måste skruva har testat med 5-56 men hjälpte inte nytt ok kommer innom några dagar

Sokrates Eliminator
11 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Ok, det är ofta problem , med just bakbromsar beroende på att det inte jobbar så mycket vid normal körning och då kärvar. Det är aldrig fel att bromsa hårt minst en gång om dagen så att kolvarna bak får en rörelse för att motverka kärvning. Det finns alltid special konstruktioner typ din med handbroms, man får anpassa servicen efter hur det ser ut. Troligtvis kanske du drog med lite ytrost eller annan skit när du bytte belägg och pressade bak kolvarna. För du gjorde inte rent dem då?

Lycka till och med de nya oket är det ju inga problem,,,

mvh Tommy:cool:

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
jocke_gronberg
11 juni 2007 · 4 586 Inlägg

Sokrates skrev:
Ok, det är ofta problem , med just bakbromsar beroende på att det inte jobbar så mycket vid normal körning och då kärvar. Det är aldrig fel att bromsa hårt minst en gång om dagen så att kolvarna bak får en rörelse för att motverka kärvning. Det finns alltid special konstruktioner typ din med handbroms, man får anpassa servicen efter hur det ser ut. Troligtvis kanske du drog med lite ytrost eller annan skit när du bytte belägg och pressade bak kolvarna. För du gjorde inte rent dem då?

Lycka till och med de nya oket är det ju inga problem,,,

mvh Tommy:cool:

jag hade bromsrengörning å gjorde rent med. sant så lackade jag oken å då måste dom vara rena för att färgen ska fastna. bilen är tjej körd i c:a 3 innan jag blev ägare till bilen

__JoCCe__
11 juni 2007 · 357 Inlägg

5-56 är inget bra för skyddsgummit!! använd bromsolja

Heter de Lövena eller Löven??
Sokrates Eliminator
11 juni 2007 · 1 441 Inlägg

__JoCCe__ skrev:
5-56 är inget bra för skyddsgummit!! använd bromsolja

Det är helt riktigt, men om man fettar in efter så är det inga probs. Värre om man bara öser på med 5-56 ochlåter det va. Bromsolja eller bromsrengöring funkar också fint. Men 5-56 är grymt på att krypa och rengöra där inget annat funkar.
Dessutom blir det snyggt om man sprayar hela motorrummet med det,, blir som nytt,,,,
,,,,,,,, ett tag.


mvh Tommy:cool:

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
dalldall
11 juni 2007 · 97 Inlägg

vissa bromsok med handbroms måste man ha lite press på kolven när man vrider den, annars trycks den inte in!!

BMW 535 (1988)
jocke_gronberg
12 juni 2007 · 4 586 Inlägg

dalldall skrev:
vissa bromsok med handbroms måste man ha lite press på kolven när man vrider den, annars trycks den inte in!!

jag har specialverktyg som både pressar å skruvar fungerade fint på ena sidan

jonTe
12 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Sokrates skrev:
Dessutom blir det snyggt om man sprayar hela motorrummet med det,, blir som nytt,,,,
,,,,,,,, ett tag.

....osså luktar det gott oxo wink

Visst är det så att gummi kan vara känsliga för petroliumprodukter men är det så känsligt med 5-56 o damaskerna?
Jag har körd det "i hela mitt liv" och det vet jag andra som oxo gjort utan problem?

MVH Jonas
..............
twin_cam Smålänning
12 juni 2007 · 7 877 Inlägg

jonTe skrev:

Sokrates skrev:
Dessutom blir det snyggt om man sprayar hela motorrummet med det,, blir som nytt,,,,
,,,,,,,, ett tag.

....osså luktar det gott oxo wink

Visst är det så att gummi kan vara känsliga för petroliumprodukter men är det så känsligt med 5-56 o damaskerna?
Jag har körd det "i hela mitt liv" och det vet jag andra som oxo gjort utan problem?

Jag har gjort det på mina ok, och dom lever ännu... Visseligen inte 5-56, utan WD-40, men i alla fall.

Försök dock undvika att göra som bonnjäveln som hade min bil innan mig har gjort, nämligen att göra hål i damasken för att komma åt och smörja.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
__JoCCe__
12 juni 2007 · 357 Inlägg

Jo men så är jag lärd och de va en gammal inbiten bilmekaniker som sa de..Jag har inte bytt miljoner bromsok så jag är ju inte säker själv men tycker de låter logiskt att sånna smörjmedel skulle ha sönder gummit..

Heter de Lövena eller Löven??
jocke_gronberg
12 juni 2007 · 4 586 Inlägg

okey. fick nu veta att audi/golf/passat har stora problem med sina bromsok bak då det inte verkar fungera så bra att ha handbromsen i oken

dj_padde
12 juni 2007 · 1 813 Inlägg

kna lägga till skoda där i tongue vet att handbromsen brukar krångla där.. sj tog min handbroms bara på ena sen renoverades det upp och har märkt att det börjar bli lika dant igen... !!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
jocke_gronberg
12 juni 2007 · 4 586 Inlägg

dj_padde skrev:
kna lägga till skoda där i tongue vet att handbromsen brukar krångla där.. sj tog min handbroms bara på ena sen renoverades det upp och har märkt att det börjar bli lika dant igen... !!!

tråkigt verkar vara skit saker det där. blir ett nytt ok sedan blir det ej att köra med den i vintern då borde bromsarna fungera fint. har nyss bytt skivor fram samt belägg gick som en dans

ironhead volvoraggare
12 juni 2007 · 4 776 Inlägg

kopparpasta borde ju funka

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
jonTe
12 juni 2007 · 5 710 Inlägg

ironhead skrev:
kopparpasta borde ju funka

Visst smörjer kopparpasta men var är det i den.......ja just det.....kopparflagor...
Elakt och slipande på material som är mjukare d.v.s tätningen mellan ok>kolv och på dammtätningen.
Kopparpasta skall man inte använda!

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang