2541
Sök

luftproblem med baslåda i skuffen?

112 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Tjena
Jag har en Rockford Punch Kicker P2 12".
Den är i originallådan som är designad för bagaget.
Egentligen så är jag nöjd med ljudet som det är
då det är väldigt tung bas, verkligen skitbra bas
MEN när du öppnar bagageutrymmet så nästan
fördubblas basen!

Ni vet ju hur det e, man har nåt bra men så vill
man ha det som är bättre.
Jag kan inte mycket om bilar och ljud men det verkar
som att basen är kanske strypt i min BMW 518 -90
då hela bilen är byggd i plåt så lär ljudet studsa omkring
i bagaget men när man öppnar så kommer ljudet ut och
konstigt nog så fördubblas basen!

Jag har 2 stycken 12" hål i hatthyllan så den har lite luft
iaf men hur kan jag göra så den får mer luft ?
Ska jag köpa sådanna baslåderör å dra dom från
baslådans utblås upp igenom varsitt hål i hatthyllan då
baslådan har just 2 utblås ?
Någon som haft liknande problem?

Tusen tack i förhand för alla svar
ha det bra

bakhjulsdrift (L)

312 Inlägg
11 juni 2007
Ljudet fastnar ju i skuffen, för att få de så bra som möjligt bygger man en låda med basportar upp genom hatthyllan.

112 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
kan jag ta dom portarna jag har nu som sitter på sidan å förlänga dom med rör som går genom hatthyllan ?

bakhjulsdrift (L)

16 Inlägg
11 juni 2007
baslådan är för liten.

112 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
eller kanske för stor ?

om den är mindre behöver den la inte lika mycket luft för att spela bra ?

bakhjulsdrift (L)

2 600 Inlägg
12 juni 2007
jag ha ett liknade problem när jag öppna min baklucka så blir det mera ljusare bas men annars så är det bra dunk i bilen.

gör som jag kör gubba racer=)

112 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
klimpan skrev:
jag ha ett liknade problem när jag öppna min baklucka så blir det mera ljusare bas men annars så är det bra dunk i bilen.

du löste aldrig det eller ?
bara lät det vara typ

jag hittade ju en lucka från bagaget till baksätet, en sådan man har i mitten för att tex lägga skidor igenom.. så nu har jag tagit bort den plåtluckan och så riktar jag basen så båda utblåsen går igenom ryggstöden på baksätet yikes det e väl bra, för man kan fälla ner en sån armstöd i mitten i baksätet så då ör jag med den nerfälld så blir det bättre bas... men då står ju baslådan helt lodrätt om ni tänker att ni står bakom bilen....

tack för alla svar

om ingen kommer på nåt mer så får ja la köra omkring så här... det går la

ha det bra

bakhjulsdrift (L)

20 Inlägg
12 juni 2007
Problemet som uppstår är att kofferten fungerar som ett aukustiskt filter.. högtalaren spelar i en sluten kammare (kofferten) som dämpar ljudet, den djupaste basen och vibrationer går igenom men man tappar en hel del andra användbara frekvenser som hjälper upp resten av systemet.
Man kväver helt enkelt luftrörelsen i en tät koffert. Högtalar principen bygger ju på att förflytta luft.

Har du någongång försökt att skrika i en handduk? Principen är den samma som att låsa in en högtalare i tät ljuddämpad koffert på en bil.

Om du känner till hur en bandpasslåda fungerar så är det i grova drag en högtalarlåda som spelar in i en annan låda.  Frekvenserna i ljudet kontrolleras av portlängder och lådvolymer i olika kammare.

Din koffert fungerar som den främre kammaren i en bandpasslåda och den har ju oftast ingen port eller förbindelse med lyssnaren eller bilkupén.

Då tänker man automatiskt VA LÄTT!! då är det bara att koppla porten in i kupén!!!
Javisst det fungerar om du har en bandpasslåda som endast spelar via portar..
MEN har du en basreflex konstruktion med naket element och port..  då blir det annorlunda
I en basreflex konstruktion så jobbar porten och baselementet tillsammans..
Dom måste spela i samma utrymme och skall inte vara separerade, man slår ut hela funktionen med basreflexen.

Öppnar du upp ett hål i hatthyllan bara för att få in ljudet i kupén då är det problem igen.. kofferten blir den främre kammaren i en bandpasslåda och hålet i hatthyllan och volymen i kofferten påverkar frekvensen. mycket svårt att förutse hur det kommer att låta. Ja du får bas, och det dunkar på, men om man vill ta det till en högre nivå så kan det vara svårt att få det man söker. En del vill ha kvantitet, jag vill ha kvalite på basen. Den skall vara fet, fast, fysisk och distinkt.. låter all bas i musik likadant utan nyanser i basen så har man förlorat mycke av upplevelsen med musik.
Det är givetvis min åsikt..

Jag bygger helst 4th order bandpass lådor, eftersom man har stor kontroll hur dom skall låta och fungera. Kräver dock en hel del erfarenhet för att veta vad som påverkar vad och varför.
Jag använder alltid dator simuleringar för att få ett hum om hur kurvorna ser ut, och vad jag skall använda för basar. Sen när det är klart, tweakar jag lådorna för den miljön dom skall sitta i, och karaktären på basarna är också viktig.

Lycka till med byggandet

2 600 Inlägg
12 juni 2007
jo jag löste det mesta av det igenom att plasera baslådan mitt i kolla på bilderna på min sida får du se fast min är en sluten låda inget basreflexs rör smile

112 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
ZoDDy - Wow du är grymm på sånt juh.
Menar du att jag borde täta igen mina 2 12" hål i hatthyllan och det i ryggstödet jag precis öppnade... och sen byta ut lådan från den basreflex jag har nu med 2 hål i... till en utan några hål alls ? precis som klimpan sa också...

klimpan ja hittar inte din bild

väldigt intressant snacka med er, hjälp mig big_smile

tack tack tack

bakhjulsdrift (L)

2 600 Inlägg
12 juni 2007
http://www.garaget.org/?car=48767&image=429329 där kolla om det fungera där annars kan du ju bara trycka på mitt namn du ser när jag skriver till dig på forumet smile

Hewi
571 Inlägg
12 juni 2007
klimpan: Det är ingen vidare bra lösning du har valt men om du är nöjd med ljudet är allt frid och fröjd.
spanjor: Den lådtyp som ZoDDy pratar om är en låda där basarna sitter inuti lådan och det endast går ut ett(eller flera) rör ur lådan som man drar upp igenom t.ex hatt hyllan och då kan man säga att basarna har direkt kontakt med lyssnings utrymmet istället för att spela ut i bagaget först och sedan ut till kupén. Man kan lösa det även som jag gjort(se min profil) där lådan är tätad runt sidorna så att allt ljud kommer ut igenom skidhålet i ryggstödet , möjligen utgör även det en liten begränsning eller kan förvränga basen litet men det brukar funka riktigt bra samt att man då använder en mer lättberäknad låda som t.ex sluten eller basreflex.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2 600 Inlägg
12 juni 2007
pwilhelm ha du några förslag hur jag kan få bätter ljud i min baslåda? ljudet låter bra nu me men det är aldrig fel me lite tips smile

Hewi
571 Inlägg
12 juni 2007
klimpan skrev:
pwilhelm ha du några förslag hur jag kan få bätter ljud i min baslåda? ljudet låter bra nu me men det är aldrig fel me lite tips smile

Nej inte utan ombyggnation av låda samt ev modifikation av bagage utrymme tyvärr.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2 600 Inlägg
12 juni 2007
okej såg på dinna bilder på ditt bygge snyggt va det svårt att bygga det eller?

20 Inlägg
13 juni 2007
spanjor skrev:
ZoDDy - Wow du är grymm på sånt juh.
Menar du att jag borde täta igen mina 2 12" hål i hatthyllan och det i ryggstödet jag precis öppnade... och sen byta ut lådan från den basreflex jag har nu med 2 hål i... till en utan några hål alls ? precis som klimpan sa också...

klimpan ja hittar inte din bild

väldigt intressant snacka med er, hjälp mig big_smile

tack tack tack

Tjo

Jag har svårt att se det hela framför mej.. Det bästa är hitta den bästa lösningen för dom sakerna som du redan har innan, man går vidare och testar något helt annat. Det är så man lär sej vad som fungerar och inte.

Här har du några saker som du kan testa först, innan du sågar sönder hela bilen eller fyller igen hål med spackel smile

Om du har en bra beräknad basreflex låda som låter rent och fast i fria luften eller löst i baksätet så bör du inte pilla på konstruktionen för mycke, typ ändra portarna eller portarnas placering.

Och kör aldrig en beräknad basreflex utan portar eftersom det är det samma som att spela utan låda, Subbarna får inget stöd av porten och fladdrar okontrollerat.

Samma sak inträffar när man spelar bas som är djupare än avstämmnings frekvensen i lådan. En ganska vanlig avstämmning är runt 40Hz, baskivor kan leverera 20Hz utan problem.

Det som jag rekommenderar att du provar först är att svänga runt lådan i skuffen. Jag vet inte hur den är riktad idag, men ha den så att basarna och portarna riktas bakåt. Nästan alla baslådor låter mer och bättre när lådan riktas bakåt, det gäller även hemma. Placering på en baslåda är viktigare än man tror, bastonerna behöver utrymme att sträcka ut.

Dubbelkolla att bägge basarna slår åt samma håll, man kan använda ett ficklamp batteri
för att se vad som är minus och plus.

Sen kan du prova att vända polerna så att bägge basarna slår innåt lådan .. Vissa lådor ger en fastare bas om man vänder på strömmen. Skillnaden är liten man kan oftast höra en liten skillnad i karaktären.

Prova det här först, sen skulle det va kul att veta hur lådan är byggd och vad du kör för basar exakt. portlängder och inner diameter på dom.. konade eller raka? Dämpull och hur portarna e placerade

/K

1 878 Inlägg
13 juni 2007
sätt 2st basrefelx rör upp i hatthyllan, trust me, det förändrar sakerna smile

20 Inlägg
14 juni 2007
Ja om man drar ur porten eller byter ut den mot nått kortare eller längre och sen kopplar den till hatthyllan
så blir det helt riktigt en hel del förändringar... roll

1. Lådvolymen påverkas
2. Lådans avstämning blir annorlunda
3. Förstör principen med basreflex
4. Kontrollen av elementet kan påverkas
5. Kvalitén på ljudet kan påverkas
6. Sämre effekttålighet
7. Större chans att spela sönder elementen om det blir väldigt fel.

Porten/Portarna sitter inte där av en slump i en beräknad låda, och har inte slumpartat längd och diameter.
Om man INTE bygger en basreflex på RÄTT sätt så kan man ju skita i att ha en låda över huvudtaget eftersom alla fördelarna försvinner.
Då kan man lika gärna hänga basarna i hatthyllan och köra raggar stereo samt glömma allt va lådor heter. smile

Hewi
571 Inlägg
14 juni 2007
klimpan skrev:
okej såg på dinna bilder på ditt bygge snyggt va det svårt att bygga det eller?

Nej inte svårt att bygga direkt men en hel del räknande och testande innan alla bitar faller på plats , svårast var nästan konstruktionen med stegen där kablarna dragits in bakom för jag har bara ca10mm spalt där bakom(ville ha kvar och kunna komma åt reservhjulet under golvet)  och då får inga kablar korsa varann för då blir det för trångt.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2 600 Inlägg
14 juni 2007
okej jag försökte mig på att göra om till minna 6/9 or men man är ju inte så händig så den blev inte så bra :p

Sök