Backspeglen i bilen

-MR2- "Mo"
11 juni 2007 · 58 Inlägg

Har en fråga som jag undrar över ifall någon har insikt i. Och det är hurvida backspegel inne i bilen är ett måste eller om det är lagligt att plocka bort den. I min bil gör den verkligen ingen nytta. jag ser ingenting ändå tack vare vingen. den skymmer snarare sikten fram när jag behöver kolla upp där jag sitter 20cm från asfalten big_smile Kommer vara ännu mer värdelös då jag får tag på ny vinge. tongue Skulle vara grymmt taksam om någon kunde upplysa mig om detta då jag inte hittat några svar på nätet för övrigt.

// MVH Simon

Kettunen
11 juni 2007 ·

Har du körkort? Då borde du ju veta att det är lag på att ha backspegel!
Inget illa menat men det är ju en simpel fråga smile

ironhead volvoraggare
11 juni 2007 · 4 776 Inlägg

svår fråga  men jag antar att det måste vara en backspegel ju.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
evilmaster
11 juni 2007 · 385 Inlägg

Konstigt nog så tror jag att man måste ha det, men man behöver inte kunna se ut genom rutan..

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Flash Modo-fan från början till slut
11 juni 2007 · 330 Inlägg

Jag har för mig att om du har 2 st yttre backspeglar så får du ta bort den inre.Men jag kan inte svära på det.Annars är det väl bara att du stannar en snutbil och frågar,alternativt går in på bilprovningen eller vägverket.

Stolt far till Freddy 18/12-08
Team-Adolfsson Gödseldräng
11 juni 2007 · 4 529 Inlägg

undrar över exakt samma sak
för har man en kåpa på en pickup bil så ser man ju inte mycket genom den precis
samt om man kör med bresening eller vad de heter på en sån där vw pickup dom behövs dom jue inte så varför måste man ha dom på (vanliga) bilar hmm vill plocka bort min me skymmer bara sikten åt höger tycker jag tongue

TFkarlsson Varningar. 36
11 juni 2007 · 1 200 Inlägg

Haha nerru det måste man väl ändå inte ha? Jag har inte det och en av mina polare har inte häller det och inte blivigt tillsagd på nån besiktning osv.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
gloudarck the greatest
12 juni 2007 · 121 Inlägg

jag har inte haft min ine i bilen sen jag köpte den o dom har alldrig sakt nått på besiktningen lr när man blit stanad av snuten lr så. mern ja vet inte hur vida lagen säger om det emn jag antar att man inte behöver den eftersom jag inte fått nått på pekande på denn

The Mödd
-MR2- "Mo"
12 juni 2007 · 58 Inlägg

Kettunen skrev:
Har du körkort? Då borde du ju veta att det är lag på att ha backspegel!
Inget illa menat men det är ju en simpel fråga smile

Inget illa menat, men skulle jag ha en sådan bil jag har om jag inte hade? smile Står inget i mina böcker om inner backspegeln.. får helt enkelt fråga på besiktningen på fredag när jag ska dit tongue

JonasPLind
12 juni 2007 · 820 Inlägg

man ska kolla först i den i mitten, sen sidobackspegeln, sen ska man kolla döda vinkeln...

Du kan ju inte skippa första punkten du lärde dig i körskolan wink hehe

Det blir nog mycket mer Cleant om man kan ta bort den smile

TFkarlsson Varningar. 36
12 juni 2007 · 1 200 Inlägg

Idag pratade jag med en besiktningskvinna om det och du behöver inte ha backspegel. Du får svetsa igen bakrutan också om du vill. Och sidorutorna i bak också.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
decib3L Körv
12 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Tack för tråden smile Undrat i flera veckor nu big_smile

Truckdriving Man
Malmoe SSS -12
12 juni 2007 · 3 217 Inlägg

Kettunen skrev:
Har du körkort? Då borde du ju veta att det är lag på att ha backspegel!
Inget illa menat men det är ju en simpel fråga smile

Hur gör man då med en täkt lätt lastbil som får köras med B-körkort...

Jag har inte haft backspegel i min bil på hur länge som helst, men det beror bara på att skiten trillar ner såfort det blir varmt! sad

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
decib3L Körv
12 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Fuckface, åk till en glasmästare och be dom fixa sån där tejp eller om det är klister. Funkade för min bil efter att jag bytt ruta smile (Min ramlade också ner jämt)

Truckdriving Man
Malmoe SSS -12
12 juni 2007 · 3 217 Inlägg

Okej, MICRO har sådan tejp... Har provat det ett antal gånger nu tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
ironhead volvoraggare
12 juni 2007 · 4 776 Inlägg

Fuckface skrev:

Kettunen skrev:
Har du körkort? Då borde du ju veta att det är lag på att ha backspegel!
Inget illa menat men det är ju en simpel fråga smile

Hur gör man då med en täkt lätt lastbil som får köras med B-körkort...

Jag har inte haft backspegel i min bil på hur länge som helst, men det beror bara på att skiten trillar ner såfort det blir varmt! sad

då behöver du heler ingen innerspegel om du har en täckt lätt lastbil

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
12 juni 2007 · 4 776 Inlägg

decib3L skrev:
Fuckface, åk till en glasmästare och be dom fixa sån där tejp eller om det är klister. Funkade för min bil efter att jag bytt ruta smile (Min ramlade också ner jämt)

på med ett starkt superlim det håller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
decib3L Körv
12 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Det funkar det med. Men känns lite "b" att limma med superlim tongue Fast håller gör det smile

Truckdriving Man
JonasPLind
12 juni 2007 · 820 Inlägg

Fuckface skrev:
Okej, MICRO har sådan tejp... Har provat det ett antal gånger nu tongue

Pallar inte dubbeltemas dubbelhäftande tejp då? :o jag tror på riktigt att man kan tejpa ihop två berg med den...

decib3L Körv
12 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Hahahaha.. Två berg big_smile Kanske något man borde testa smile vad kostar den?

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang