8029
Sök

Få lite liv i billjudet, gas 4x slutsteg och två 10:or

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Tja! Har ett slitet Gas 4x100w slutsteg i bilen, (och ett Sony 2 kanals liggandes hemma). Men det är GAS som sitter i bilen iaf. Men hursomhelst, detta drev innan 2 Livstar 6x9 på 1000w vardera och en låda med dubbla 10:or på okänt wattantal och okänt ursprung. Basade i princip ingenting. Slog mest. (Kanske förståeligt när steget bara är på 100w?) Tog bort 6x9 och tänkte att detta kanske ger mer liv i lådan, för dubbla 10:or bör ju basa helt okej, men icke. Och ja, jag har ändrat inställningar på steget i oändlighet.

Men vad står alltihop för? "Bass boost" "high level ..hz - ...hz" osv?

Och sen det här med lågnivåkablarna som går från steget till stereon? Hur ska de vara inkopplade?

Och till sist, borde jag prova med det helt oanvända Sonysteget jag har hemma?

Hoppas nån kan ge mej lite hjälp smile

Här är bild på steget (klaga inte på placeringen, det var bara för någon dag):

http://i15.tinypic.com/4ztyn1g.jpg

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Kettunen
12 juni 2007
När du koppla ihop endast 10orna Så brygg koppla dom så krämar dom nog på lite granna

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
När du koppla ihop endast 10orna Så brygg koppla dom så krämar dom nog på lite granna

Tack för det snabba svaret smile Men är inte sådär jättehaj på billjud än (men det är väl målet..)

Hur bryggkopplar man på bästa sätt?

13 juni 2007
Hej Edil

Jag tror nog du ska få bas, utan att behöva bryggkoppla steget.
Jag tror att din baslåda är felbyggd.
Bassboost är en förstärkning av basen, brukar väl vara vid 40 el. 45 hz, tror det är vanligast.
Är det en basreflex låda, eller är den sluten?
En sluten låda är enklast att bygga, d.v.s. inte lika känslig för hur lådan är byggd.
Watt talet på dina högtalare, har ingenting med hur "högt dom spelar", det är bara ett riktvärde på hur mycket watt dom kan tåla, vid en viss frekvens, och i rätt låda.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Jokern-Woodridge skrev:
Hej Edil

Jag tror nog du ska få bas, utan att behöva bryggkoppla steget.
Jag tror att din baslåda är felbyggd.
Bassboost är en förstärkning av basen, brukar väl vara vid 40 el. 45 hz, tror det är vanligast.
Är det en basreflex låda, eller är den sluten?
En sluten låda är enklast att bygga, d.v.s. inte lika känslig för hur lådan är byggd.
Watt talet på dina högtalare, har ingenting med hur "högt dom spelar", det är bara ett riktvärde på hur mycket watt dom kan tåla, vid en viss frekvens, och i rätt låda.

Om vi säger såhär, lådan är köpt färdigbyggd. Alltså inget hemmabygge. (Ren gissning men det ser så ut iallafall) Så att den är felbyggd skulle väl vara ganska osannoligt?

Men jag ska ta kort på basen imorron och slänga upp här, så kan ni få säga vad ni tror smile Tack för svaren hittils smile

Kettunen
13 juni 2007
Bryggar dom sätter du alla kablar från basarna alltså =  ( 4 kablar på Endast + polarna )

Sök