7387
Sök

Val av nya diskanter ?

LillNaisarn
17 juni 2007
Trådstartare
Nu är det så att jag tycker man borde se över det förskräckliga orginal högtalarna,
Därför tänkte jag be om tips och råd inför val av nya diskanter fram & bak.
5,25or ska det vara,
Maxpris ? omkring 4000:- (Bak & Fram),

finns det ngt speciellt märke att föredra ? Focal ? MB Quart ? RF ? osv osv,
ni får gärna skriva för och nackdelar med vissa märken/modeller,
lyssnar på det mesta inom musik,

med lem
1 925 Inlägg
17 juni 2007
hmm, stor skillnad på diskant o mellanreg ( 5,25") smile men men,,,

här är iaf ett riktigt grymt kit ! dock lite dyrare men du kan ju alltid välja något annat till där bak smile

http://dbakuten.se/detail.php?item_id=236

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Du har ingen bilradio affär i närheten som du kan åka till?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

LillNaisarn
17 juni 2007
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Du har ingen bilradio affär i närheten som du kan åka till?

närmaste är 12 mil enkel resa så nja...

_fillan_ jag är inte så speciellt inne på billjud så för mig är det inte så lätt neutral om det kostar lite mer eller mindre gör inget, du eller ngn annan får gärna fylla ut lite mera på andra alternativ, tack iaf för ditt tips .
Senast redigerat av LillNaisarn (17 juni 2007)

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Orion har riktigt bra 5,25or, t.ex. http://www.multimedia-import.se/product … =OrionC53. Kan starkt rekommendera dom

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Skall du bara driva de med en cd så kanske Infinity REF5022i är ngt för dig då de endast är på 2-Ohm vilket ger dig lite mer effekt ur cd:n , tyckte också de gav ganska bra bas i förhållande till övriga märken i Brl:s monter(körda på samma HU) , 998kr/paret hos BRL

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

LillNaisarn
17 juni 2007
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Skall du bara driva de med en cd så kanske Infinity REF5022i är ngt för dig då de endast är på 2-Ohm vilket ger dig lite mer effekt ur cd:n , tyckte också de gav ganska bra bas i förhållande till övriga märken i Brl:s monter(körda på samma HU) , 998kr/paret hos BRL

Slutsteg tänkte jag välja efter ev man köpt diskanter,
det låter ut fint då BRL finns 12 mil ifrån mig,
AudiEngineering skrev:
Orion har riktigt bra 5,25or, t.ex. http://www.multimedia-import.se/product … =OrionC53. Kan starkt rekommendera dom

tack för ditt tips! multimedia import finns också 12 mil ifrån mig smile

6 851 Inlägg
17 juni 2007
pwilhelm skrev:

Att driva 2ohm med *HU är ingen bra idé. De klarar oftast enbart 4ohm eller mera. Lägger man på 2ohm så finns risken att *HU går sönder.

*HU= Huvud enhet/CD/Kasset/DVD

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
TT-Avant skrev:
pwilhelm skrev:

Att driva 2ohm med *HU är ingen bra idé. De klarar oftast enbart 4ohm eller mera. Lägger man på 2ohm så finns risken att *HU går sönder.

*HU= Huvud enhet/CD/Kasset/DVD

Då får Infinity ta på sig skadan då dom rekommenderar dessa även till steg och HU:n som är specifiserade till 4-Ohm men är man orolig för detta kan nog även BRL intyga om det går bra eller inte med den HU.n man tänkt använda.
LillNaisarn: Skall du komplettera med steg sedan så bör du ta med detta i beräkningarna vid högtalar köpet så du köper ngt som tål lite effekt.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

LillNaisarn
17 juni 2007
Trådstartare
pwilhelm skrev:
LillNaisarn: Skall du komplettera med steg sedan så bör du ta med detta i beräkningarna vid högtalar köpet så du köper ngt som tål lite effekt.

jo jag vet där av tänkte jag då man bestämmt sig för vad det blir för högtalare köpa sedan ett slutsteg till det hela smile

LillNaisarn
19 juni 2007
Trådstartare
här var det fattigt med tips, 2 tips totalt roll

Ford Racing
479 Inlägg
19 juni 2007
Kolla www.nardik.se

Du kan ju fråga dom om råd där....smile

Ja Just!

2 201 Inlägg
19 juni 2007