7377
Sök

Generatorn död, vad kan vara fel?

407 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Det hela började med att jag en dag körde till jobbet och då dog först stereon och sedan började abs lampan lysa. Körde vidare till jobbet med blinkande abs lampa, märkte också att fönsterhissarna gick sämre.

Efter jag slutat mitt i natten startade jag upp bilen och i typ 20 sekunder så gick stereon och bilen funkade som vanligt. Sedan så var det dock som vanlit och abs lampan började blinka till lite och lysa konstant vart om. Slutade mitt i natten så inte mycket mer val än att försöka ta mig de fem milen hemåt. På vägen hem började dock strömmen blir sämre och sämre, billjuset blev svagare och instrumentbelysningen blev svagare. Till slut när jag skulle accelerera från en rondell började bilen hosta som när det börjar bli soppatorsk. Lyckades få in en bil på en mack och så fick den stå där över natten.

Dagen efter köpte jag ett nytt batteri och pluggade in så jag kunde köra hem bilen, dock så laddar inte generatorn så där problemet är. Är 12,5 V när jag inte har tändning på och 12 V när jag har bilen igång. Tog då väck generatorn och gick med den till en verkstad där de testade den och kom fram till att där inte gick någon ström igenom den. Han verkade inte helt säker men tyckte jag skulle satsa på en ny.

Nu är dock en ny väldigt dyrt och kostar mellan 2700-4000 beroende på kapacitet.

Min fråga är vad som kan vara fel? Kan kolet eller laddningsrelät vara dåligt? Men m kolet varit dåligt borde där väl i alla fall gå igenom lite spänning när han testade den?

Saken är den att "skylten" på generatorn är dålig också så det går inte att se hur stor styrka det ska vara på den och det finns tre olika allternativ. Men egentligen borde det inte spela någon roll vilken styrka generatorn har bara den inte är för dålig och inte kan ladda upp mer än jag förbrukar? Så om jag köper en begagnad på 100 ampere( eller vad hur "styrkan" nu betecknas) så borde den fungera förutsatt att den har rätt infästning?

Som det är nu har jag tre allternativ, försöka få tag på en begagnad för typ halva nypriset, köpa reparationssats för 1000 med kol och nytt laddrelä eller köpa helt ny.

Finns det något sätt man kan se om kolet är dåligt om man öppnar upp generatorn?

Ursäkta om alla det här blev väldigt vimsigt nu! Sjuk och har bråttom till en visning på en lägenhet plus att jag vill kunna köpa grejer idag så jag har bilen fixad till midsommar.

Leg. Spådam
816 Inlägg
20 juni 2007
Av tidsskäl läste jag inte hela inlägget, men man kan ju kolla hur mycket den laddar. Hade samma problem med GTOn en gång i tiden. Men en begnagad (just det) generator är ett alternativ, men det är ännu bättre att köpa en som blivit renoverad. Det finns alltid företag som fixar sånt.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

21 761 Inlägg
20 juni 2007
Är det en din BMW 318is-96?

Har du kollat om laddlampan lyser när du har tändningen påslagen men motorn av?

190 Inlägg
20 juni 2007
Har vi inte redan haft den här diskussionen med dig? Skaffa en nyrenoverad generator eller köp en ny, handlar helt o hållet om ekonomi och hur länge du tänker behålla bilen.

Risken med att köpa en beggad är att du snart står där igen.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

2 655 Inlägg
20 juni 2007
Vad är det för bil?

Med tanke på att en verkstad har dömt ut generatorn så brukar det vara för att något/några av de dyrare delarna i generatorn är trasiga.
Att den "laddar" 12,5V betyder att generatorn är död, 12,5V är batterispänningen. När en generator laddar så är spänningen över 13V.

Håller med tidigare skribent, kolla vad en utbytes generator kostar, blir billigast i längden.

407 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
crazy75 skrev:
Har vi inte redan haft den här diskussionen med dig? Skaffa en nyrenoverad generator eller köp en ny, handlar helt o hållet om ekonomi och hur länge du tänker behålla bilen.

Risken med att köpa en beggad är att du snart står där igen.

Bil: BMW 318is 96:a

Nja, delar av diskussionen har vi redan haft men då hade jag inte tagit väck generatorn utan hade bara mätt spänningen på den.

Mitt stora problem nu är att jag var på en stor begagnat "bildeslaffär", Walters i Falkenberg som säkert några hört talas om. Problemet så att säga var för det första att de inte hade någon för exakt min årsmodell. De som de hade hemma och bland annat satt på en BMW is 94:a såg helt annorlunda ut i infästning och så vidare. Den var på 80 ampere men såg ut som ett sandkorn jämfört med min. Kollade även på en till en 316 Compact -97 men den såg inte alls lika dan ut heller.

Han som jobbade där trodde också att det inte var orginal generatorn eftersom han hade för sig att alla de äldre hade multiremm vilket min inte har. Nummret och specifektonerna är som sagt också utslitna på skylten som sitter på generatorn.

Som jag ser det har jag två allternativ:

1. Låta renovera generatorn. Frågan är bara om det inte kostar bra mycket pengar med tanke på att han som testade min nuvarande dömde ut den? Var i alla fall inte diodrarna enligt honom. Å andra sidan ville han kanske sälja en ny eftersom de inte renoverade gamla generatorer...

2. Köpa en helt ny, problemet är att jag snart ska sälja bilen så känns lite surt att lägga 3 papp på en ny generator på en bil som ändå inte är värd så mycket pengar. Sedan återstår det att leta upp en ny också, inte ens de på BMW hade koll på vilken det skulle vara och de är väldigt bra reservdelarna här hos min lokala handlare. Men antar att det löser sig om jag nu skulle vilja köpa en där...

Det finns också ett tredje allternativ och det är att hålla på att ringa runt, problemet är bara att jag inte har specifitioner på min generator så det blir mest till att försöka förklara i blindo. Telefonsamtal plus en massa körandes hit och dit kostar ju en del pengar och tid.

En sista fråga, går det inte att se på något sätt om kolet är dåligt i generatorn???
Senast redigerat av Vallås Locos (20 juni 2007)

Eliminator
1 441 Inlägg
20 juni 2007
# Registrera dig på bildelsbasen, kostar inget,, där finns ett antal generatorer från BMW:s 96 och även andra årsmodeller. Allt från 700:- och uppåt är priset. Där finns telefonnummer till bilskrotarna, prata med dem de vet otroligt mycket,,,,,,

http://www.bildelsbasen.se/index.php?&lang=752

# Alternativt: att du demonterar generatorn skruvar isär den,,kollar kolet. DE är fjäderbelastade,, om de är utslitna eller hängt sig i sin glidbana kan du rengöra och montera tillbaka sitter ibland på laddreläet. Har du provat att knacka lite lätt på generatorn,, typ med skaftet på en mejsel. Akta kabelpolerna,, kortsluter du generatorn,,blixtrar så är säkert laddreläet kass sedan...

# Eller demontera ta den till nån som förstår sig på generatorer och be dem fixa,, kostar dock säker mer än en beg generator från skrot.

# Ring en skrot beskriv hur generatorn ser ut vilken bil och årsmodell den har etc. Skicka en bild på generatorn,, så kan de avgöra vad du har för nått.

# Eller köp en ny, men då måste du ju ändå veta vad du skall ha!

Ps. glöm inte att demontera + på batteriet innan du börjar skruva på generatorn!

Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (20 juni 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

407 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Sokrates skrev:
# Registrera dig på bildelsbasen, kostar inget,, där finns ett antal generatorer från BMW:s 96 och även andra årsmodeller. Allt från 700:- och uppåt är priset. Där finns telefonnummer till bilskrotarna, prata med dem de vet otroligt mycket,,,,,,

http://www.bildelsbasen.se/index.php?&lang=752

# Alternativt: att du demonterar generatorn skruvar isär den,,kollar kolet. DE är fjäderbelastade,, om de är utslitna eller hängt sig i sin glidbana kan du rengöra och montera tillbaka sitter ibland på laddreläet. Har du provat att knacka lite lätt på generatorn,, typ med skaftet på en mejsel. Akta kabelpolerna,, kortsluter du generatorn,,blixtrar så är säkert laddreläet kass sedan...

# Eller demontera ta den till nån som förstår sig på generatorer och be dem fixa,, kostar dock säker mer än en beg generator från skrot.

# Ring en skrot beskriv hur generatorn ser ut vilken bil och årsmodell den har etc. Skicka en bild på generatorn,, så kan de avgöra vad du har för nått.

# Eller köp en ny, men då måste du ju ändå veta vad du skall ha!

Ps. glöm inte att demontera + på batteriet innan du börjar skruva på generatorn!

Tommy.

Har sökt på bildelsbasen men det är en djungel där. I Halland är det bara Walsters i stort som har grejer men där har jag som sagt redan kollat. Sedan går det visst att börja ringa runt till folk i Sverige och be de skicka...

Har plockat isär grejerna nu och innantil står där en modellbetäckning i alla fall som lyder:

Valeo
2519124
14,15V      05/03

Ska kolla med kolet så som du beskrev. Kollade även upp generatorer på Mekonomen, Micro och så vidare och jämförde mått men så klart stämde inget ett skit. Hittade en på mekonomen först som ersatt Valeo på 80 Ampere men den hade för små mått märkte jag sedan när jag mäte lite mer noggrant...

Ska i vilket fall kolla kolet nu annars så finns det viss risk till att det blir att beställa en ny på BMW imorgon, har i alla fall modellnummret nu....

Kopplade bort jorden när jag demonterade den, antar att det fungerar lika bra...

407 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Har lyckats hitta en begagnad nu så ska testa och köpa en sådan. Gick in på bildelsbasen och sökte efter alla generatorer till BMW med bild och jämförde med min. Tog sin tid men nu tror jag att jag har hittat en som ska vara rätt, har suttit ihop med samma motor som det är till min bil så det ska nog fungera. Ska ringa imorgon och kolla så att måtten på den stämmer!

2 655 Inlägg
21 juni 2007
Kan tala om att Valeo numret du skrivit är numret på laddningsreläet.. Eftersom du har tagit den det, hur ser kolen ut?
Är de ojämnt slitna så är släpringarna dåliga/slut, ett ganska vanligt fel på lite nyare Valeo generatorer. Släpringen är väldigt liten och kopparbeläggningen ännu mindre (ca 2-3mm).
Då lönar det sej inte att varken byta kol eller släpringar. Diodbryggan är punktsvetsad på statorn, det tar lång tid att få loss den och ännu längre tid att få ihop den. Man måste nämligen demontera hela generatorn för att byta släpringar.

Jag jobbar på en firma som säljer och renoverar bla. generatorer och vi renoverar aldrig den typen av generatorer, just pga. av att det kostar för mycket att renovera den typen av generatorer.

407 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Kan tala om att Valeo numret du skrivit är numret på laddningsreläet.. Eftersom du har tagit den det, hur ser kolen ut?
Är de ojämnt slitna så är släpringarna dåliga/slut, ett ganska vanligt fel på lite nyare Valeo generatorer. Släpringen är väldigt liten och kopparbeläggningen ännu mindre (ca 2-3mm).
Då lönar det sej inte att varken byta kol eller släpringar. Diodbryggan är punktsvetsad på statorn, det tar lång tid att få loss den och ännu längre tid att få ihop den. Man måste nämligen demontera hela generatorn för att byta släpringar.

Jag jobbar på en firma som säljer och renoverar bla. generatorer och vi renoverar aldrig den typen av generatorer, just pga. av att det kostar för mycket att renovera den typen av generatorer.

Tackar för svaret! Angående konditionen på kolen så är det lite svårt för mig att svara på eftersom det är den första generatorn jag har plockat isär. Skillnaden på de bägge kolen är ca 1-1,5mm i längd mellan de båda två i alla fall.

Nu har jag dock fått tag på en begagnad Valeo generator för 750 riksdaler som jag tänkte sätta in den istället. Reparationssatserna med kolen och laddrelä gick på 800-1000 kronor så känns lika bra att köpa denna begagnade och testa med den eftersom jag inte är säker på att det blir bra om jag byter kolet. Vad jag har förstått så är också komponenterna till Valeo dyra över lag.

Om nu även denna generator skulle lägga av någon gång i framtiden så får jag ta och mixtra med kolet eller eventuellt lämna in för reparation. Men nu hoppas jag verkligen på att den generatorn jag beställt från Vimmerby ska fungera! Jävligt irriterande att inte ha bilen klar nu till midsommar helgen. Särskilt när jag blivit sjuk och inte kan dricka och hade tänkt glida runt med bilen istället.

Sök