7394
Sök

Baslåde bygge

312 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Hade tänkt bygga en baslåda nu i helgen och har köpt en JBL Power Series 1600W (400WRMS) och då vet jag inte hur jag ska anpassa lådan osv, aldrig byggt en men vill lära mig nu. Står att lådan ska va 64 liter när det är en basreflex låda men den måste väl vara anpassad för den bil man har, vilket är en volvo 240/740.

Om någon hade färdiga ritningar så vore det bra, för det är väl ett jävla bök att räkna ut volymen på en låda, är inget mattesnille sad

Tack på förhand.

21 761 Inlägg
20 juni 2007
Att räkna ut volymen på en låda utan lutande väggar är enkelt. Man gör om alla innermått till decimeter först, sedan multiplicerar man "Bredd x Höjd x Djup" så blir svaret i liter.

312 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Men om jag ska ha en 12" måste jag väl ha en lutande låda för att få bästa ljud? Men en vanlig portad låda, kan någon ge mig mått på en bra låda som passar min JBL Power 1600W?

1 631 Inlägg
20 juni 2007
Prova med 64 liter då! Bör också stå om det är med eller utan element och port. Du behöver en lutande vägg för att få plats med elementet under hatthyllan.

Du får plocka fram mattekunskaperna och räkna... ;-) Så svårt är det inte!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

312 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Ska jag ha en lutande låda på 46liter? Hur ska jag räkna ut storlek på alla spånskivor då?

1 631 Inlägg
21 juni 2007
64 liter. Det är väl lämpligt med en lutande baffel, annars får väl inte elementet plats?

Räkna som ovan men tänk till lite för lutningen så det blir rätt där också!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök