Vill du bygga en baslåda?

Potrovski
22 juni 2007 · 312 Inlägg

Jag har varken tid, utrymme eller ork att börja inhandla spånskivor och såga itu dem, så jag undrar om någon här som är kunnig och har byggt en del lådor, vore intresserad i att bygga en låda åt mig. Eller helst bara göra ritningen, såga ut alla bitar respektive baselement och basports hålen. Resten skulle jag kunna göra själv. Jag skulle givetvis betala materiella kostnader samt en slant för jobbet, kring 5-600kr. Var och kollade på spånskivor idag och en 22mm skiva på 1500x2500mm gick på 105kr. Grejjen var bara att jag inte kunde köra hem det på någotvis, har liten bil och ingensläpvagn. Så för den som vill tjäna några hundringar på någon timme kan ju höra av sig, frakten för lådan står jag givetvis för.

Lite fakta om lådan jag vill ha:

Basreflex låda på 63,72 liter, byggd i 22-25mm spånskiva. Kanske är lättare för er som kan detta att bara kolla på internet om den basen jag har, en JBL 1220E Power Series (400WRMS/1600W Peak)

Hoppas det finns folk med tid och intresse wink

AudiEngineering Beroende av billjud
22 juni 2007 · 151 Inlägg

Låter ganska intressant, om du nu bor i boden så är du ju inte allt för långt borta.
Jag har ju byggt mer än en låda om man säger så smile

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"
Potrovski
22 juni 2007 · 312 Inlägg

Flickan bor i luleå, så är väl där minst varannan dag så lär som du sa inte bli några problem. Har du bilder eller något på de lådor du byggt förut?

EDIT: Kollade nyss i ditt galleri och såg väl bra ut. Har du lust att bygga en åt mig då?

Senast redigerat av thesvensk (22 juni 2007)

MrTobias
22 juni 2007 · 1 297 Inlägg

Jag har en färdig som du kan få köpa. Med slutsteg å allt ^_* 1000kr vill ja ha för den smile

AudiEngineering Beroende av billjud
22 juni 2007 · 151 Inlägg

Du kan ju kolla mitt senaste bygge, där har jag ju bilder ifrån start till slut.
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"
Potrovski
22 juni 2007 · 312 Inlägg

AudiEngineering skrev:
Du kan ju kolla mitt senaste bygge, där har jag ju bilder ifrån start till slut.
/Wikberg

Jo har kollat, hur mycket vill du ha för att såga ut sex bitar som är 50cm breda och 100cm långa? Och så kommer jag och hämtar dem 3-400kr?

AudiEngineering Beroende av billjud
22 juni 2007 · 151 Inlägg

Haha, ska jag bara såga ut bitar åt dig ? är inte det lite för lätt jobb för att ge till någon annan smile har du tappat verktygen ?
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"
Bullibert Min bil var för ful för garaget
22 juni 2007 · 74 Inlägg

thesvensk skrev:

AudiEngineering skrev:
Du kan ju kolla mitt senaste bygge, där har jag ju bilder ifrån start till slut.
/Wikberg

Jo har kollat, hur mycket vill du ha för att såga ut sex bitar som är 50cm breda och 100cm långa? Och så kommer jag och hämtar dem 3-400kr?

Låt han bygga hela lådan istället, såga i lite trä kan en 7 åring göra

Potrovski
23 juni 2007 · 312 Inlägg

AudiEngineering skrev:
Haha, ska jag bara såga ut bitar åt dig ? är inte det lite för lätt jobb för att ge till någon annan smile har du tappat verktygen ?
/Wikberg

Gör hela lådan då, fast utan klädsel eller sånt, bara dämpmaterial, basportar, hål o limma ihop. Ska va fyra tums basport wink

AudiEngineering Beroende av billjud
25 juni 2007 · 151 Inlägg

Hur mycket får jag för det då ? måste jag köpa material så måste vi ju räkna in det också smile
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"
ronne
25 juni 2007 · 796 Inlägg

är det inte smartare att gå till en bygghandel, dom sågar ju ut bitarna till dig.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
christofer_k Vorsprung durch Technik
25 juni 2007 · 2 432 Inlägg

kan ja få  ut mer snärt från mina dubbla JBL 1220E Power Series basar, nån som vet?  kådan  jag har nu är 127 liter stor meed 2 st 4" reflex rör å  ett sinuslive sl a-1500 steg.
nu e de jävligt djup bas  nästa för djup de  döver allt annat ljud . allt ligger i en audi 100 avant  med basarna å rören bakåt

Muppsi Bessewisser
27 juni 2007 · 556 Inlägg

christofer_k skrev:
kan ja få  ut mer snärt från mina dubbla JBL 1220E Power Series basar, nån som vet?  kådan  jag har nu är 127 liter stor meed 2 st 4" reflex rör å  ett sinuslive sl a-1500 steg.
nu e de jävligt djup bas  nästa för djup de  döver allt annat ljud . allt ligger i en audi 100 avant  med basarna å rören bakåt

Prova att köra utan portana! Du får mera snärt i basen på så vis!

//SkyNard

How low
Decibel
27 juni 2007 · 2 911 Inlägg

christofer_k skrev:
kan ja få  ut mer snärt från mina dubbla JBL 1220E Power Series basar, nån som vet?  kådan  jag har nu är 127 liter stor meed 2 st 4" reflex rör å  ett sinuslive sl a-1500 steg.
nu e de jävligt djup bas  nästa för djup de  döver allt annat ljud . allt ligger i en audi 100 avant  med basarna å rören bakåt

Kapa rören cirkus 10cm vardera, för att vara säker kan du ta 5cm i taget och provlyssna.

Ta INTE bort rören, 127 liter slutet är på tok för stort och då kan du räkna med att knäcka basarna.

Lyssna inte på allt tok som skrivs wink

Senast redigerat av Decibel (27 juni 2007)

zybrid
27 juni 2007 · 47 Inlägg

Jag har hört att om man ska bygga baslådor så ska man inte använda spån, utan MDF som är mycket mer packat än spån och således ger bättre isolering/ljud.

Någon mer som kan stärka den åsikten av egna erfarenheter?

Tillägg: MDF är mycket lättare också.

Senast redigerat av zybrid (27 juni 2007)

Decibel
27 juni 2007 · 2 911 Inlägg

zybrid skrev:
Jag har hört att om man ska bygga baslådor så ska man inte använda spån, utan MDF som är mycket mer packat än spån och således ger bättre isolering/ljud.

Någon mer som kan stärka den åsikten av egna erfarenheter?

Tillägg: MDF är mycket lättare också.

Nu tänkte jag skriva "du ser för mycket på film", men följande passar nog bättre: "tro inte på allt du hör"

1: MDF eller spån, dom beteér sig olika och ger i vissa fall olika karaktär. Jag har upplevt endel MDF lådor låta crap medan exakt lika låda i spån låter bra. Smaken är som baken, alla har en.
2: MDF är 3ggr tyngre än spån.

christofer_k Vorsprung durch Technik
27 juni 2007 · 2 432 Inlägg

Decibel skrev:

christofer_k skrev:
kan ja få  ut mer snärt från mina dubbla JBL 1220E Power Series basar, nån som vet?  kådan  jag har nu är 127 liter stor meed 2 st 4" reflex rör å  ett sinuslive sl a-1500 steg.
nu e de jävligt djup bas  nästa för djup de  döver allt annat ljud . allt ligger i en audi 100 avant  med basarna å rören bakåt

Kapa rören cirkus 10cm vardera, för att vara säker kan du ta 5cm i taget och provlyssna.

Ta INTE bort rören, 127 liter slutet är på tok för stort och då kan du räkna med att knäcka basarna.

Lyssna inte på allt tok som skrivs wink

¨


okej men jag  gjorde såhära jag täkte igen ena röret å där försvan den dövande djupbasen nu e de typ  bra men får endå inte dom där snärtarna jag vill ha  till rock m.m
kan de vara att jag måste  bygga ny låda ?

Goli
27 juni 2007 · 793 Inlägg

spånskiva läcker luft vilket mdf inte gör. men kör med plyfa för bäst resultat. Limma i flera omgångar med 5mm skivor, limma som ett X. Tills du fått upp lagom tjocklek som du behöver till dina basar..

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
sveddan
27 juni 2007 · 1 453 Inlägg

Goli skrev:
spånskiva läcker luft vilket mdf inte gör. men kör med plyfa för bäst resultat. Limma i flera omgångar med 5mm skivor, limma som ett X. Tills du fått upp lagom tjocklek som du behöver till dina basar..

Läcker luft, hur menar du då? Det har ingen som helst negativ effekt att spån är mindre tätt än mdf, snarare tvärtom eftersom det gör att mdf har större självresonans än spån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang