Hjälp att mäta och kontrollera generator

svurtan
23 juni 2007 · 18 Inlägg

Hej. Jag har läst runt lite här nu och jag tror att jag har konstaterat felet.
Men, som sagt, jag tror att generatorn inte laddar.
Bilen funkar ju bra när batteriet är laddat med laddare, och sen så funkade den ett litet tag och sen måste jag ladda igen. Mitt otroliga logiska tänkande säger mig att batteriet inte får nån ström av generatorn, men det måste ju inte betyda att det är nåt fel på generatorn.

Batterispänningen ligger på ca 12.5 när bilen inte går och när jag vevar igång den så ligger spänningen på ca 12, när jag gasar så stiger den inte.

Jag mätte motsånd mellan generator och batteri, och det var i stort sett inget motstånd.
Mätte även spänningen på plus på generator och batteri och den låg på dryga 12V och steg inte när jag gasar. Men, laddlampan lyser inte. Kan det vara så att den laddar pyttelite, jämt så att lampan inte lyser men för lite för att försörja bilen?

Det är förresten en gammal golf II, om det nu spelar nån roll.

Jag vet att man ska läsa och söka innan man skriver trådar, och det har jag gjort, men det är alldeles för många trådar för att läsa och kolla alla.

Min fråga är nu, verkar mina mätningar rimliga och kan jag konstatera att generatorn inte funkar som den ska?

Om någon har något annat att tillägga så är jag tacksam.

Tack för seriösa svar.

Herr_Talladega V.I.P
23 juni 2007 · 286 Inlägg

Generatorn bör ge mellan 14.0 upp till 14.4. Så de verkar som att det blir att inhandla en ny generator för din del.

Senast redigerat av Sanny (23 juni 2007)

loudness
23 juni 2007 · 4 554 Inlägg

låter som generatorn inte gör sitt jobb, du kan kolla och se hur kolen ser ut de kanske bara är dom som är slut

svurtan
23 juni 2007 · 18 Inlägg

Okej. På generatorn så sitter laddningsregulatorn. Den ser jag.
Men om jag ska kolla kolen. Måste jag skruva loss generatorn och öppna den?
Eller räcker den med att jag skruvar loss den andra lilla mojängen som sitter på generatorn.
Den är vit, sitter med 2 skruv och är insjunken i generatorn. Är det där på som kolen sitter eller måste jag öppna?

loudness
23 juni 2007 · 4 554 Inlägg

dom sitter med 2skruvar tror jag enda som går att lossa utan att dela generatorn tror jag, undra om dom inte sitter nära laddningsregulatorn

svurtan
23 juni 2007 · 18 Inlägg

Det låter som att vi snackar om samma sak. Kan man köpa nya kol nånstans? Biltema? tongue
Och hur ska dom se ut, alltså hur ser jag om dom är slitna/trasiga?

Tackar så mycket för svar

loudness
23 juni 2007 · 4 554 Inlägg

vet inte men de ska nog finnas å hitta på de flesta reservdelsaffärerna

Drönirettab
23 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Det första du bör kolla är om laddlampan lyser när du har tändningen påslagen men motorn avslagen, om lampan inte lyser så kan inte generatorn ladda eftersom den inte får en förmagnetisering från lampan.

Om nu lampan inte lyser med tändningen påslagen så finns några troliga orsaker:

#Lampan är trasig
#Det kommer ingen spänning till lampan
#Det kommer ingen spänning från lampan ner till generatorn
#Kolen är nerslitna/kärvar
#Släpringarna i generatorn är slitna/repiga

Kolen ska sitta på regulatorn som loudness skriver, det är bara att ta bort regulatorn och kika hur de ser ut. De ska inte vara bara 2-3mm långa, då är de utslitna. De ska också kunna tryckas ner ganska lätt och ska fjädra ut igen.

svurtan
23 juni 2007 · 18 Inlägg

aa. Jag har plockat bort instrumentpanelen och mätarhuset.
Skruvat istär huset och pockat bort lysdioden till laddningen.

Clas ohlsson säljer liknande, hoppas att dom passar och att allt funkar sen.
Men steg ett är ju iaf att få lampan att lysa innan jag börjar dola med generatorn.
Ett j'vla bök var det att få ut en liten j'vla diod måste jag säga.

Tack så mycket för ditt svar i alla fall big_smile

Drönirettab
23 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom du har tagit loss lampan, har du mätt om den är hel?

Det är ju ganska onödigt att köpa en ny lampa om den ordinarie är hel. För att laddlampan ska lysa så krävs det att kolen på laddregulatorn är bra också, det är nämligen från kolen som lampan får sin jord. Det kan ibland vara så att kolen är orsaken till att laddlampan inte lyser.

Det är väl kanske mitt fel egentligen att du har tagit loss lampan, jag kanske skulle ha förklarat lite annorlunda egentligen.

Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2007)

svurtan
24 juni 2007 · 18 Inlägg

nej jag hade redan börjat böka med det där långt innan du skrev.
Men tack igen för ditt svar. Eftersom lampan lös för inte så längesen så kan det ju vara fel på kolen i laddningsregulatorn, och en sån kostar 98 kr på biltema.
jaja. Vanlig motstånd (resistans) mätning funkar ju inte på lysdioder iaf.
Hur kollar man annars då?

240bns
24 juni 2007 · 1 008 Inlägg

jag vet inte hur det är med bilar vars laddlampa är en lysdiod, bör vara en annan komponent som sköter laddningsfunktionen då i mätarhuset, med lysdiod som indikering i laddkretsen.

För att kontrollera om laddlampkretsen är hel så  lossa laddkabeln på generatorn och lägg den mot jord när tändningen är påslagen då skall laddlampan lysa.

Dvs generatorn skall skicka ut Jord på laddanslutningen när den inte laddar.
När den laddar så skickar den ut Plus  =  laddlampa får  plus  från tändningslås och plus från generatorn = lampan lyser inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang