11555
Sök

Bestämma volym på låda till JBL Power 1022

1 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Bas:
10" JBL POWER (P1022)
Vas : 20.00 liter
Fs : 29.00 hz
Qts : .55
Effekt i RMS : 400W

Bil:
Volvo 245

Slutsteg:
DLS CA-23
2*2 ohm med 200W RMS där med en spole i varsin kanal, eller:
Brygga 1*400W RMS 4ohm med spolarna i serie.
Kan man addera 200W RMS med 2 kanaler = 400W RMS ???
(Vilken koppling är att föredra? Jag får för mig att 2*2 ohm skulle ge lägre dist, kommentera gärna)

Offtopic:
En fördel med denna bas är att man kan paralellkoppla dessa spolar till 1ohm vilket vore perfekt till ett monoblock,
plus att själva basen är mycket lättdriven och billig. Denna bas rekommenderas av Nårdik i Örnsköldsvik.
Där tar dom 2100kr och jag har sett internetbutiker som tar ännu dyrare, men BRC.se säljer den för 1400kr och gratis frakt!

Lådan:
Jag har full version av MDS probox som man kan specifera parametrarna Vas, Fs och Qts för att få en rätt beräknad låda.
Jag har testat med andra basar och jämfört volymer av lådor med Probox och angivet i märkets PDF och fått dom hyffsat samma,
men jag blir inte klok på denna bas! Vad jag förstår så bör jag ha sluten låda, både av probox's prestanda meter och en annan källa.
Över .5 Qts = Sluten låda ? Kommentera vilken sorts låda som passar bäst.

PDFen säger 21.2 liter :
PRObox säger :
22 liter - 55% prestanda Djupbas
20 liter - 72% prestanda Allt
17 liter - 80% prestanda Disco
15 liter - 89% prestanda Hårdrock

Så det känns som att varje liter gör ganska stor skillnad, så jag har inte en aning om vilken volym jag ska bygga med.
Djupbas är något jag verkligen inte är intresserad av, då jag spelar mest hårdrock och möjligtvis techno/dance.

Hur skulle du ha gjort ?
Tack på förhand !

Hewi
571 Inlägg
24 juni 2007
Kör 2x200w med mono signal in i steget , ang låda så skulle jag gå på Jbl:s rek: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … _27_06.pdf

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök