11450
Sök

Hjälp : Störningar med signalkabeln.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Tjenare, har haft en lågnivåkabel som delar sig längstbak med en splitter till "2" men köpte nu en ny kabel för att kunna ställa fad från stereon, men när jag har båda lågnivå kablarna i stereon så uppstår det vinande ljud (precis som det blir om det störs från strömmen) men använder man bara en av kablarna fungerar det utmärkt ! (spelar ingen roll vilken kabel det är) snälla hjälp går ju inte att använda det som det är nu !

Mvh Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
25 juni 2007
prova att köpa ett störningsfilter avsett för lågnivå kablar och koppla in denna innan steget.. (förstår dock inte helt och hållet hur du kopplat) prova annars också att koppla via ett av stegen.. men denna möjlighet kanske du inte har?  förövrig behöver du oftast bara avstörningsfilter till diskanthögtalare och inte basar.. lycka till

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

21 761 Inlägg
25 juni 2007
Prova att inte ha båda lågnivåkablarna bredvid varandra, dra den ena en bit ifrån den andra. Har sett på något ställe att en kille fick problem när han hade två lågnivåkablar bredvid varandra och då blev det bättre när han flyttade den ena kabeln en bit ifrån den andra.

Varför det blev störningar vet jag inte riktigt. Det är ju inte säkert att det är det som är problemet just för dig, men det skadar väl inte att testa tycker jag.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Prova att inte ha båda lågnivåkablarna bredvid varandra, dra den ena en bit ifrån den andra. Har sett på något ställe att en kille fick problem när han hade två lågnivåkablar bredvid varandra och då blev det bättre när han flyttade den ena kabeln en bit ifrån den andra.

Varför det blev störningar vet jag inte riktigt. Det är ju inte säkert att det är det som är problemet just för dig, men det skadar väl inte att testa tycker jag.

Har gjort det :S ändå samma problem, förstår verkligen inte, kan det vara steget som suger get helt enkelt ?

2 123 Inlägg
25 juni 2007
tsdi skrev:
Drönirettab skrev:

Har gjort det :S ändå samma problem, förstår verkligen inte, kan det vara steget som suger get helt enkelt ?

Har du haft 2 st steg förut ?
Om jag förstått det rätt så slutar ljudet när du tar ur lågnivå kabeln ?
Har du provat att byta lågniva kabel mellan stegen för att se om störningen går över ?
Det kan ju vara något fel i lödningen på stereon att bara en lågniva utgång fungerar korrekt och den andra är bränd eller leder dåligt ?
Stereon kan ha en bränd signaljord alltså, men då borde båda lågnivå kablarna ha störningar : /
Prova jorda stereon i samma jordpunkt som båda stegen.
Och eftersom du vill kunna ställa in Fade så behöver du helt enkelt 2 kablar också så att grena är inget att prata om : /

FreddeK
25 juni 2007
testa en annan spelare...hade vinande ljud sk generatorsus...brl och jag kliade oss i huvudet efter en andra omläggning av kablar etc. sen prova vi en annan spelare och då funkade det klockrent. skadar ju inte att testa.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
25 juni 2007
Jorda båda stegen + stereon på samma ställe så slutar det skulle jag chansa på. Brukar vara så för dem flesta.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Okej tack för alla svar smile får prova dra ny strömm till stereon helt enkelt å kolla då, stereon är ju ny så den borde ju inte vara pajj :S

2 123 Inlägg
26 juni 2007
tsdi skrev:
Okej tack för alla svar smile får prova dra ny strömm till stereon helt enkelt å kolla då, stereon är ju ny så den borde ju inte vara pajj :S

Nya stereon kan ju helt enkelt dra mer ström då den garanterat skickar ut mer "äkta" effekt än orginal. Om vi pratar Watt RMS.
Så en ny jordkabel kan inte vara fel, använd gärna en grov kabel. 2.5mm2 borde räcka gott och väl.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
tsdi skrev:

Nya stereon kan ju helt enkelt dra mer ström då den garanterat skickar ut mer "äkta" effekt än orginal. Om vi pratar Watt RMS.
Så en ny jordkabel kan inte vara fel, använd gärna en grov kabel. 2.5mm2 borde räcka gott och väl.

Okej smile tackar, sitter ju bara i orginal iso kablaget just nu så wink

2 283 Inlägg
27 juni 2007
Har inte läst alla svaren men kolla så inte "ljudsladdarna" och strömsladdarna ligger emot varandra eller att det är ljordat tillsamans med något annat det kan störa, min kompis hade det så i sin corrado

R.I.P. Michael Jackson!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Pikey skrev:
Har inte läst alla svaren men kolla så inte "ljudsladdarna" och strömsladdarna ligger emot varandra eller att det är ljordat tillsamans med något annat det kan störa, min kompis hade det så i sin corrado

Tackar, har redan erfart det problemet wink så det är det inte hmm fan vad irriterande skit också tongue

10 287 Inlägg
27 juni 2007
OK. Nu tar vi detta i detalj.

Så här är det lämpligt att felsöka:

- Koppla in båda paren signalkablar bak i slutsteget.
- Koppla in din gamla splitter framme vid din stereo på så sätt att du bara använder en utgång från stereon och splittar den - framme vid seteron - till båda signalkablarna.

=> Tjuter det inte = Då är det något fel på stereon

=> Tjuter det = Då ligger felet efter stereon.

Och man skall inte separara dom två signalkablarna, dom skall ligga intill varandra. Separerar man dom så har man konstruerat en antenn...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
OK. Nu tar vi detta i detalj.

Så här är det lämpligt att felsöka:

- Koppla in båda paren signalkablar bak i slutsteget.
- Koppla in din gamla splitter framme vid din stereo på så sätt att du bara använder en utgång från stereon och splittar den - framme vid seteron - till båda signalkablarna.

=> Tjuter det inte = Då är det något fel på stereon

=> Tjuter det = Då ligger felet efter stereon.

Och man skall inte separara dom två signalkablarna, dom skall ligga intill varandra. Separerar man dom så har man konstruerat en antenn...

/Göran

SMART ! Tack för ett mycket bra svar !

Sök