11081
Sök

slutstegs problem. Får bara ström med lyset på.

175 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
tjena!

har ett problem med mitt slutsteg till basarna, det funkar hur fint som helst när jag bara har
tändningen på och bilen är avstängd, men när jag startar bilen så går steget i protect läget.

men om jag sätter på tex. hellyset, dimbakljus å tänder bromslyset samtidgt när jag kör så hoppar steget igång å spelar på som vanligt men går i protect igen när jag slår av hellyset etc..

vad kan vara fel? känns som att steget får för mkt ström, men jag vet inte?

Like A Glove

592 Inlägg
26 juni 2007
För mycket ström är nog inte problemet. Var har du jordat steget?

2much.fi
Accessories for your DSLR

175 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
jorden sitter i plåten i bagaget med en m8-m10 bult och färgen är bortskrapad så jag tycker inte det borde vara fel på jorden?

Like A Glove

21 761 Inlägg
26 juni 2007
Mät laddspänningen på generatorn och batteriet, det låter nästan som att den kan vara för hög och när du slår på helljuset+andra saker så minskar spänningen tillräckligt mycket så att steget kan arbeta igen.

Är inte helt säker på detta, men gör ändå en mätning. Låt motorn ha minst 1000 varv vid mätningen och ha inte stereon påslagen, endast halvljuset bör vara på.
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2007)

175 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
ska testa mäta det bara jag får tag på något mät instrument, återkommer med resultatet senare smile

Like A Glove

175 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Nu tog jag bort "minneskabeln" till stereon som gick direkt från batteriet och nu är steget igång hela tiden! Så nu är en del av problemet löst.

Men protect lampan lyser fortfarande och jag har inget minne i stereon och det är ju ganska irriterande när man måste ställa in allt igen så fort man har stängt av bilen... Lösning på dom här problemen?

Like A Glove

21 761 Inlägg
1 juli 2007
Var det inget fel på laddspänningen?

175 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
har inte fått tag på någon multimeter eller nått liknande så jag har inte kunnat mäta hmm men ska fixa det nu i veckan!

btw så har det första problemet kommit tillbaka, dock inte lika "allvarligt" eller hur man nu ska säga, nu räcker det med att man släpper gasen så hoppar steget igång igen.

Like A Glove

21 761 Inlägg
4 juli 2007
Jag är nog lite envis och sätter en hyffsad slant på laddspänningen ändå tror jag, men vi får väl se om jag är ute och cyklar.

Sök