11469
Sök

Bygga låda till mina JBL GT4or

863 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Hej alla garage:are!

Har just fått hem mina två JBL GT4 10"
(Mer info på www.nardik.se)

Jag spelar mest techno\trance och älskar snärtig bas
Bilen basarna ska sitta i är en Kadett av samma kaross som min GSI.
Ska driva basarna med mitt JBL GTO 4060.

Frågan är nu om man ska bygga lådan så att basarna spelar tillsammans i lådan och brygga två kanaler på steget som man driver dom med eller om man ska bygga en mellan vägg i lådan och spela basarna på var sin kanal? Och ska man satsa på sluten eller portad låda?

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

21 761 Inlägg
27 juni 2007
Det bästa är att sätta en skiljevägg så att basarna får sin egen lådvolym, då finns ingen risk att de kan påverka varandra och om ena basen skulle gå sönder så har den andra basen fortfarande sin egen volym att spela i.

Det finns lådförslag hos Nårdik, men jag har gjort ett eget också om du känner för att prova det.

Gör lådan på 45 liter och sätt dämpmatta på alla väggar utom baffel. Använd ett 4" rör som är 28cm långt, då bör avstämningen bli runt 40 Hz. Vill du så kan du testa att korta av röret några cm i taget och lyssna hur ljudet blir, det bör bli lite mer dunk då.

Detta förslag är för en bas alltså.

863 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Okej låter riktigt bra big_smile men får jag snärtigare bas med portad låda än med en sluten då med andra ord? smile Tack för svaren smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.

21 761 Inlägg
27 juni 2007
Det beror lite på hur man menar med snärtig bas. En sluten låda har en jämnare frekvensgång än en basreflexlåda, det gör att ljudet blir mer neutralt och har inte så mycket diskodunk-karaktär. Den slutna lådan spelar generellt sett snabba basgångar lite bättre än en basreflex, men det beror även på hur man har gjort basreflexlådan.

Basreflexlådan har i princip alltid en peak i frekvensgången och då får den även en dunk-karaktär i ljudet, en del menar att det är den sortens ljud som är snärtigt.

863 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
hmm okej mycket grekiska de där tongue jaja men att man får ett bättre disko dunk av en basreflex förstog jag och eftersom de är mest disco jag spelar så skulle de funka bra med andra ord smile

21 761 Inlägg
28 juni 2007
Ånej, det var bara svenska ord. Kan ingen grekiska. wink

Ja, då passar nog basreflex säkert bra. smile

295 Inlägg
29 juni 2007
hade en JBL GT4 12" i en portad låda med dubbla 4" portar. lät kanon!  fick både snärtig bas i snärtiga låtar. och FET djup bas i tex bastester. jag rek portat till dina basar.

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Sök