11419
Sök

Råd ang. Kicker S15L7

275 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
hur stort/stora slutsteg måste jag ha för att få ut det mesta ur 2 st 15 tums L7:or ?
har ett 2-kanals Lanzar som är spec:at till 1x4000w max 4 ohm, 2x1000w RMS 4 ohm, 2x1650w RMS 2 ohm, räcker det ?
och hur är bästa sättet att koppla in det?
basarna har ju dubbla 2 ohms spolar...
om jag seriekopplar spolarna får jag 4 ohm / bas, sen paralellkopplar jag de båda ner till 2 ohm i bryggat läge?
eller finns det nåt bättre sätt?
eller måste jag köpa ett till steg?
hur många dB har ni spelat med era L7:or(en eller två st, s12 eller s15 lika intressant)?

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

21 761 Inlägg
28 juni 2007
Det steget verkar tåla lägst 4 Ohm i bryggat läge, då går det inte att göra som du har tänkt tyvärr. En bas på vardera kanal eller ett till steg är de lösningar som jag ser iaf, men strömmen drar iväg ganska ordentligt.

275 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
hur många watt vill L7-basarna ha?
vad har ni spelat med era, ni som har sådana?

Drönirettab skrev:
Det steget verkar tåla lägst 4 Ohm i bryggat läge.

jo, det har du ju rätt i..."2 ohm stereo stable", står det bara.
En bas på vardera kanal eller ett till steg är de lösningar som jag ser iaf

men räcker steget till i 4 ohm, jag vill ju ha ut allt basarna kan spela...
jag har ett optima redtop extrabatteri, 2,0 farads konding och bara 3 dm 35 kvadrats kabel...
tror du inte strömmen räcker ändå till 2 st steg?

1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.

21 761 Inlägg
28 juni 2007
Basen tål 1000WRMS och när jag kollar i mitt beräkningsprogram på en 100 liters låda avstämd till 35 Hz så ska det gå att trycka in 1000W i varje bas utan risk att de bottnar, åtminstone så länge man håller sig till frekvenser över 25 Hz. Men använder man ett subsonicfilter vid tex 20-25 Hz så hjälper det till en del.

Om du hade mer än 1000WRMS för varje bas så skulle det nog gå att spela aningen högre, men skillnaden är knappast stor. Andra som har den basen får ge mer info, jag har inte haft den själv.

Optima RT är kraftigt, men det räcker inte till för att spela ett tag med motorn avslagen. Det behövs många amperetimmar när man spelar med motorn av, inte bara många ampere. För att du ska kunna utnyttja steget helt så måste ju också generatorn klara av att ge ut sina 14-14,4V, annars kommer det inte att ge ut 1000WRMS på vardera kanal.

Med motorn igång så är det generatorn som sätter gränsen för hur mycket effekt som steget kan ge ut och hur bra laddning som batterierna får. Eftersom du har ett rött Optima så är det extra viktigt att det inte blir djupt urladdat, detta batteri är ju ett startbatteri och tål inte många djupurladdningar nämligen. Några sådana urladdningar kan det tåla, men inte många.

Hur stor generator har du i bilen?

275 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
hur många watt vill L7-basarna ha?
vad har ni spelat med era, ni som har sådana?

Drönirettab skrev:
Hur stor generator har du i bilen?

har bara original generator, vet inte hur många amp den är på...
men den verkar ladda bra, har inte märkt nån tendens till att lampor försvagas när man spelar o så...
tackar så mycket för svaren...
undrar vad steget verkligen ger ut?
edit:
skumt...
i instruktionsboken står det:2 x 450w at 2 ohms RMS
på Lanzars hemsida: 2 x 1650 Watts at 2 Ohms RMS
så uselt sad
att de skriver upp siffrorna på ebay osv kan jag förstå, men att Lanzar själva skriver olika är j-vligt irriterande...
Senast redigerat av mo_tattoo (28 juni 2007)

med lem
1 925 Inlägg
28 juni 2007
jag har 2 st L7 15" som jag kör i 1 ohm,,, har tills vidare ett slutsteg som lämnar 1500watt rms i 1 ohm,,,ska ha ett lika dant slutsteg till så då får jag 1500w rms per bas  smile

hur högt dom spelar får jag reda på på lördag smile men kan lova dig att du nöjer dig med ett sånt slutsteg som jag har ! för det spelar riktigt jääävligt smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 761 Inlägg
28 juni 2007
Lite OT: Fillan, hur gjorde du med din nuvarande låda?

21 761 Inlägg
28 juni 2007
mo_tattoo skrev:
undrar vad steget verkligen ger ut?
edit:
skumt...
i instruktionsboken står det:2 x 450w at 2 ohms RMS
på Lanzars hemsida: 2 x 1650 Watts at 2 Ohms RMS
så uselt sad
att de skriver upp siffrorna på ebay osv kan jag förstå, men att Lanzar själva skriver olika är j-vligt irriterande...

Antar att det rör sig om MXA282, håller i så fall med om att siffrorna verkar skumma. Men kikar man i manualen vilka säkringar som sitter på steget så ska det tydligen vara 2x35A, då verkar det troligare att 2x450WRMS är det rätta värdet tycker jag.

Men jag skulle inte tveka att ringa eller maila till Lanzar och prata allvar med dem om dessa felaktiga angivelser, det är ju inte små avvikelser direkt. Då kommer ju inte steget att kunna driva dina Kicker fullt ut alls.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juni 2007)

med lem
1 925 Inlägg
28 juni 2007
Drönirettab skrev:
Lite OT: Fillan, hur gjorde du med din nuvarande låda?

jag bara portade den på ögon mått för jag ska ju endå inte ha denna lådan sen smile ska bygga ny så fort vädret tillåter osv osv smile 

men det blev klart mycket bättre ljud nu även att jag har en pisslåda smile

får se hur högt jag spelar, ska tävla på lördag smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

275 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kikar man i manualen vilka säkringar som sitter på steget så ska det tydligen vara 2x35A, då verkar det troligare att 2x450WRMS är det rätta värdet tycker jag.

ja det är 2x35A
Men jag skulle inte tveka att ringa eller maila till Lanzar och prata allvar med dem om dessa felaktiga angivelser, det är ju inte små avvikelser direkt. Då kommer ju inte steget att kunna driva dina Kicker fullt ut alls.

har mailat till dem ang.detta...
funderade på att köpa ett monoblock (DLS Ultimate a6)och kom då fram till att man måste väl köra dem i 2 ohm trots att steget klarar 1 ohm...
(om jag seriekopplar spolarna får jag 4 ohm / bas, sen paralellkopplar jag de båda ner till 2 ohm.)
och när man skaffar ett monosteg till kan man alltså lasta ner dem till 1 ohm istället?
eller är det nåt jag missat?
jag har 2 st L7 15" som jag kör i 1 ohm

om du har ett sinus live sl-a1500 och kör dina 2 i 1 ohm så måste ju jag missat ett sätt smile

Sök