11516
Sök

Råd, tips och vägledning - slutsteg

Saab raggare : )
887 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Nu är det dax för bra bas i bilen - min bil blev stulen för 4 mån sen och nu i kommande vecka får jag nog tillbaka den.. och jag är så förbannad på att de tagit sån tid att jag ska lägga ner sjukt me pengar på den smile   ( bl a bra larm och rattkrycka wink )

Men nu till min fråga.. jag har alltid trott att om ett slutsteg har MAX output 2000w .. så kan de spela högt som satan..säger inte att det har med ljudkvaliten att göra, det har väl mera märket osv.

Men var på BRL idag.. och då va ett väldigt dyrt steg ( ca 6500 kr ) och hade en output på 1ohm på 931w rms.. och då blev jag ställd.

Jag hade innan en 2x12" Gas-låda med 4x100W som jag brygga till 2x300w och drev basarna med

Men nu vill jag ha ett monosteg till en Kicker. och vill ha något me riktigt bra drag som spelar riktigt bra. Jag vill inte låta mest- jag vill låta bäst tongue

har ni något steg att rekomendera som spelar BRA?
Och kan någon förklara lite mer vad jag ska gå på, max output eller bäst märke.

Ursäkta det min fråga som är formulerad som en roman, men.. vill få klar vad jag menar tongue smile

Turbo.. Because Im worth it :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juni 2007
Hej, vill du ha mycket effekt så ska det vara en STOOR säkring (många Ampere alltså)
Spela fint: tungt, mycket ström, bra märke, dämpfaktor 200 eller mer, THD (Total Harmonic Distortion) under 0.1...

Bara till att leta och jämföra.

Rekomenderade steg för välljud:
Genesis (alla stegen)
DLS A-serie
Audison
JL Audio
Ground Zero
Mm. Mm

Lycka till!

Beroende av billjud
151 Inlägg
28 juni 2007
Skulle rekommendera alla monostegen av Orion.
Ger ut bra med effekt, bra kvalité och snygg design smile Sen vilken serie du har råd med är en annan sak
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

141 Inlägg
29 juni 2007
dls a6

887 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
strid_1985 skrev:
dls a6

läst lite mer om va värderna betyder osv.. och det där steget verkar va sjukt smile
"nice price" nu också.. sänkt 1000 kr smile

Och vad jag förstod så har den en kondensator (?stavning?tongue) inbyggt.. = inte behöver köpa en extern.. eller har alla steg en typ av kondensator för att lagra ström ?

Kettunen
29 juni 2007
Jag håller med ovan. DLS A6

21 761 Inlägg
29 juni 2007
zwich skrev:
Och vad jag förstod så har den en kondensator (?stavning?tongue) inbyggt.. = inte behöver köpa en extern.. eller har alla steg en typ av kondensator för att lagra ström ?

Alla slutsteg har ett antal kondensatorer inbyggt i steget, de hjälper till att hålla en stabil spänning från stegets nätdel.

887 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
zwich skrev:

Alla slutsteg har ett antal kondensatorer inbyggt i steget, de hjälper till att hålla en stabil spänning från stegets nätdel.

Mjo.. men så som dom skriver..

"Stabil nätdel med en massiv kondensator uppsättning i steget borgar för att effekt finns tillgänglig i massor när det behövs."

så känns det som det är nått extra i den.. men de kanske bara är vanligt ?

21 761 Inlägg
29 juni 2007
Jag har inte det steget så jag har inte kunnat jämföra hur det ser ut inuti jämfört med andra steg, men antagligen är det inte speciellt mycket mer kondingar än andra större monosteg. Det är dock inte ett dåligt steg, inte alls.

Det är inga "Kalle Anka" Watt.
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2007)

Sök