11113
Sök

Behövs slutsteg för att driva bra högtalare + köp- och skuff lacknings tips?

407 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
Tjenare

Har lite funderingar på att uppgradera stereoanläggningen i bilen. Min fråga är nu om ni tycker jag ska köpa ett slutsteg för att driva mina högtalare i bilen eller ska man istället lägga de pengarna på en ännu bättre huvudenhet istället? Alltså ska jag köpa en huvudenhet för 3000 och högtalare för 3000 eller en huvudenhet plus slutsteg för 1500 vardera och högtalare för 3000? Vad blir egentligen bäst, siffrorna ovan är bara lite spekulativa men blir nog ändå i de regionerna jag rör mig.

Det som gör mig lite sugen på att köpa ett slutsteg till är att jag idag har en tungt driven JVC bas på 1000watt med dubbla talspolar som drivs av ett steg på fyra kanaler. Dock så är basen ruskigt tungkörd så jag är, som sagt, lite sugen på att köpa ett riktigt bra steg som klarar att driva den fullt ut för att sedan köra mitt fram- och baksystem på mitt nuvarandra steg.

Problemet är bara att det kan bli lite dyrt och risken är att både slutsteget och huvudenheten blir lite halvdant om man inte satsar fullt ut på något. Bästa kanske vore om det fanns några bra paket någonstans som man kan köpa, vet att de har lite på brl men inget som passar där. Ni vet inga mer sidor som har bra paket?

Det jag behöver är fram + baksystem, en huvudenhet och eventuellt ett bra steg för att driva mina nuvarandre bas. Hatar själv det här men jag har inte kollat upp storlekarna på högtalarna men det går alltid att bygga om så antar det blir 6x9 där fram och 6,5 där bak. Framsystemet ska det dock läggas mer pengar än på det där bak för fan vilken skillnad det gör.

Min slutgiltiga fråga är om någon har lackerat sitt bygge i skyffen? Vad har ni då använt för material och för sorts färg? Vanlig matta fungerar alltid men jag tycker det är svårt att få det riktigt snyggt. Borde det inte gå att köpa mdf, allternativt en tjock spånskiva och sedan spackla och slipa på den och sedan lacka där på?

407 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
Kollat in lite grejer och det blir alltid dyrare än man tänkt sig, det är bara till att skita i hatthyllan i allafall och köra fina grejer där fram istället. Det jag hittills har spanat in är:

Huvudenhet: Pioneer DEH5900MP

Slutsteg till basen: JBL GTO-752

Högtalare fram: Rockford Fosgate P162S Punch

De här grejerna borde fungera fint tycker jag eller vad säger ni? Prsiet blir dock 6500:- för hela kalaset....

Blir det bra om jag kopplar varsin spole från basen in på varsin kanal på steget, eller hur ska jag koppla? Ska också bli intressant att se om där finns plats för dubbla strömkablar, lågnivå och högtalarkabel i listerna på bilen....

Sedan har jag en undran angående åtgången av ström. Som det är nu kommer jag driva en huvudenhet, två steg och en 12 tums bas. Det borde inte bli några problem att driva det särskilt med tanke på att jag har en 105 amperes generator?

elektriker
591 Inlägg
30 juni 2007
tycker absolut du ska skippa 6*9 bak och investera i bättre framsystem som du skrev! bra högtalare valde du också (hoppas jag) ska köpa samma kit fast 5,25" tongue

Lacka är också som du säger själv, slipa spackla spånskiva eller mds och sen lacka smile

---------------> Kimpan

Sök