K-kam på b230f motor

Tom Darth Vader
5 december 2007 · 1 644 Inlägg

HUr är en A kam över 3000 då, går den jämnt i hela registret eller blir den trött på höga varv?

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
freddeboyen
5 december 2007 · 106 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
HUr är en A kam över 3000 då, går den jämnt i hela registret eller blir den trött på höga varv?

har inte provat men kan gissa att de blir väl lite som en diesel de varvar men händer inte så mycket.

Tom Darth Vader
5 december 2007 · 1 644 Inlägg

Ok. Men om jag skulle välja mellan 531 topp=1500, kam=150-300 eller ett extraktorgrenrör=~1000, vad ger mest för pengarna?

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
freddeboyen
5 december 2007 · 106 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Ok. Men om jag skulle välja mellan 531 topp=1500, kam=150-300 eller ett extraktorgrenrör=~1000, vad ger mest för pengarna?

skulle säga
1. Kamaxel
2. Toppen
3. Extraktor för så dålig utformning är de inte på orginalet om du bara ska trimma så "lite"

Tom Darth Vader
5 december 2007 · 1 644 Inlägg

Ok, då blir det nog en k-kam smile

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
freddeboyen
5 december 2007 · 106 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Ok, då blir det nog en k-kam smile

du kommer inte bli missnöjd sen kan man ju felställa kammen så de varvar mer oxå big_smile

j0haN88
6 december 2007 · 102 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
A? Kan få tag på A, M, T och K. vad rekommenderas?

Ger dom något i hästväg med kanske?. Är mest ute efter bottendrag dock

kan du avslöjja vart du kan få tag i alla dom så billgt? yikes ..jag vill åxå ha en haha

stockman
6 december 2007 · 24 Inlägg

enbart extraktor ger 10-15hk och mycke jämnare å finare gång i motorn! hade satsat på de å en k-kam 531 behövs ej förrän riktigt stora effekt uttag!smile

Volvo V90 (1998)
Tom Darth Vader
6 december 2007 · 1 644 Inlägg

Okej, då blir det att ragga tag på ett extraktorgrenrör billigt då, kammen har jag lätt att få tag på smile

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Amazon_123GT Driifter;)
6 december 2007 · 1 630 Inlägg

ger erklligen ett extractor så mkt på en 8v? på 16v kan kan tänka mig att de gör mer

Senast redigerat av Amazon_123GT (6 december 2007)

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
freddeboyen
6 december 2007 · 106 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
ger erklligen ett extractor så mkt på en 8v? på 16v kan kan tänka mig att de gör mer

tror inte heller de gör så mycket med dom hästarn han sattsar på kommer man upp runt 180 200 hk då kanske de hjälper med exktraktor grenrör. orginal har inte så skarpa svängar ändå.

Amazon_123GT Driifter;)
6 december 2007 · 1 630 Inlägg

satsa på 180-200 med 531 o k-kam ? nää de kommer du knappast nära

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
vullen Mr White
6 december 2007 · 1 072 Inlägg

Kör själv med 531a å en K-kam å de vart en jävla skillnad på karaktärn på motorn..bättre gassvar å drar betydligt mer!!

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
freddeboyen
6 december 2007 · 106 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
satsa på 180-200 med 531 o k-kam ? nää de kommer du knappast nära

nej menade att de är vid den effekten ett extraktorgrenrör kanske gör mera skillnad

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 december 2007 · 10 427 Inlägg

Inte så enorm skillnad mellan V & K heller.

Lite specifikationer om nån vill kika på det:

Trött:
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)

Pigga:
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
V-kam Lyft: 11.37, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (kammen backad 3 grader senare)


Enligt Volvos egna trimsats till B230F (1989-) så ger den 136kusar.
Ökar med 20hk med VX-kam, 531-topp (eller vad heter den fina from 1990?) och "Turbo"-avgassystem.

Sitter ju original på alla 240 Classic (92-93?)

Fubbarn
8 december 2007 · 39 Inlägg

köp K-kammen du, ta en sak i taget om du inte vill att det ska springa iväg.
några 200hk lär du aldrig komma upp i med att bara byta till 531 extraktor och kam.
jag har 2.5L marinmotor med portad 531 och k-kam extraktor 2.5" med turbons kat.
ca 180hk nu.. har i veckan satt dit större spridare(v70 2.5t) och ställbar btr. och väntar på
bränsle och tändningschip. mitt mål är över 200hk..
hoppas det gav något.. detta är ärliga hästar som kör ifrån mycket. tro mig:)

Senast redigerat av Fubbarn (8 december 2007)

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang