lite bilder o text på vad som hänt under helgens motorbygge/byte
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070914174.jpg]()
som ni vet så köpte jag en bättre beggad motor från england med 6000mil på nacken men med blåst topplockspackning...
fick hem den och skickade toppen på planing så man skulle vara säker på att den inte slagit sig, det hade den inte utan killen som planade den tog någon tiondels mm.
ur med gamla motorn (som fortfarande satt i bilen.
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070914175.jpg]()
sedan monterades ARP topplocksbultarna som resulterade i huvudbry då den hylsan som behövdes för att skruva fast muttrarna var en 12-kantig formad historia (kommer inte ihåg vad den heter) som dessutom för att kunna gå ner mellan kammarna måste vara smal och lång...
efter åkt runt till alla reservdels samt verktygsfirmor i södertälje med ett "neee, sådan har vi inte hemma MEN vi kan beställa..." så åkte vi till Biltema och köpte en sådan hylsa. dock så var den för kort för att pinnbulten skulle kunna vandra fritt inne i den...

då kapade vi av hylsans "anslutningsdel" och svetsade på en annan längre hylsa, inte snyggaste men klart funkis (efter lite slipande på utsidan o lite borrande på insidan för att pinnbultarna skulle gå fritt inne i den o att den inte skulle ta i kammarna o toppen på utsidan)
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070915181.jpg]()
tvätta nya toppen från flis (från planingen), montera tillbaka kammar o tryckare.
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070915176.jpg]()
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070915177.jpg]()
montera på insugssidan och avgassidan, montera tillbaka alla slangar och kablar som sitter mellan block/insug/avgassida.
1 av 2 filurer som hjälpte mig (Magnus)
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070915178.jpg]()
en trött daniel
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070915179.jpg]()
Kan tillägga att på fredag/lördag kom vi hem till mig vid 03-snåret, efter en VÄLFÖRTJÄNT 33 Carlsberg guld slocknade vi alla för att vara tillbaka i verkstan vid 0930 på lördagen... *urk*
Lördagen gick huvudsakligen åt att montera insug och avgassidan samt börja montera slangar, sedan var det kräftskiva hemma hos
Jensclaudius.
Söndagen roade vi (jag och peter) åt att
1. få peters huvudverk efter att på ett "mystiskt sätt" Ouzon hade försvunnit...
2. få alla slangar att hitta rätt plats (skit motor)
3. montera motorn och växellådan....
visade sig att trots ihärdiga försök kunde man inte montera motorn utan att ta ur lådan...
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070916184.jpg]()
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070916186.jpg]()
vid 2040 var lådan ur och lite krångel senare 2120 var lådan monterad på motorn och
motorn börjades lyftas i.
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070916187.jpg]()
2220 var motorn i och fastdragen (ett motorfäste som inte ville passa så vi tog loss det och allt löste sig)
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070916189.jpg]()
får tillägga att jag var på Skavsta flygplats och hämtade tjejen 2305 och då hade vi hunnit städat upp lite efter oss...
Måndagen ägnade jag lite halveffektivt (eller inte) åt att montera alla elkablar o slangar som ska anslutas samt kringutrustning så som AC, generator osv osv
![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070917190.jpg]()
fick hem mitt fjäderbenstag idag också

![http://img.photobucket.com/albums/v405/sir_Daniel/20070918191.jpg]()