10798
Sök

Lite frågor om basar.

JDM
593 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Hej, jag har kollat runt lite basar men det är fortfarande vissa saker som är lite oklara:

Vad är det för skillnad på bandbas, basreflex och sluten?
och i vilka sammanhang används de olika?

När jag vill matcha en bas och ett slutsteg, vad skall man kolla på då? Vad är det som skall matcha?

När man kollar på vanliga högtalare/framsystem, hur fungerar det då? De flesta stereos brukar ha 4x50W MOS FET, vad betyder MOS FET? Och många högtalarelement brukar ha hundratals W, är inte det lite onödigt om man bara har 50W till varge? Eller har jag totalt missuppfattat hur det funkar?

Det är mycket frågor men jag tackar på förhand för hjälpen smile //Axel

Det ska vara JDM och bana!

21 761 Inlägg
7 juli 2007
http://sv.wikipedia.org/wiki/MOSFET 

Där beskrivs rent tekniskt vad MOSFET betyder. För att sammanfatta lite enkelt så kan man säga att MOSFET är en mycket vanlig transistor som används till tex bilslutsteg därför att den klarar av att driva låga impedanser och fungerar bättre än många andra transistorer i förstärkarkopplingar.

När det står 4x50W på en bilstereo så brukar det vara den maximala effekten, med mycket distorsion och att stereon blir väldigt varm. Om man skulle spela 4x50W på fyra högtalare med en sådan stereo så skulle ljudet bara bluddra och låta skräp, det är inte en sådan hög effekt man vill använda.

Då brukar RMS-effekt finnas angivet, med RMS-effekt så menar tillverkarna hur mycket effekt som stereon kan ge ut utan att ljudet får mycket distorsion och utan att den blir överbelastad. När ljudet låter rent alltså.

När man pratar om hur mycket en högtalare tål så finns det max-effekt och RMS-effekt även där. Max-effekten är ointressant därför att den bara visar hur många Watt som högtalarens talspole tål innan den brinner upp.

Med RMS-effekt på en högtalare så menar tillverkarna hur mycket effekt som talspolen tål under en lång tid utan att den blir för varm och brinner upp, kontinuerlig effekt alltså. Timme efter timme. Det är den effekten som är intressant att veta.

På den här sidan finns lite info om många saker när det gäller bla högtalarlådor och element: www.drkrupp.se/hifi  till vänster ser du en hel del olika saker att välja mellan, tex element och högtalarlådor.
Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2007)

Sök