2176
Sök

bo kvar hemma När man fyllt 18

Pan
8 juli 2007
Har gått ut 3an nu precis och jag bor hemma. Just nu betalar jag inget då jag bara har sommarjobb än så länge men sen när jag får fast så blir det väl 1500-2000kr eller nått skulle jag tro.

4 Inlägg
8 juli 2007
Slantarna från försäkringskassan.. är det bidragsförskott (underhållsbidrag) från morsan? I så fall är slantarna tänkta för att farsan skall kunna försörja dig.
Eller är det livränta för att du dragit på dig någon skada? Då är slantarna helt och hållet dina.
Är pengarna barnpension eller efterlevandestöd är de likaså helt och hållet dina egna.
Du konstaterar ju själv att du inte vill bli osams med farsan, och det är väl givet, men om pengarna är till exempel livränta eller barnpension så tycker nog jag att det är magstarkt av farsgubben att kräva 2000:- i månaden.. pruta?!?
Men du har studiebidraget på dryga tusenlappen utöver dessa slantar? Kanske vill farsan bara visa dig att du måste börja behandla pengar med respekt? Över 5000:- i månaden för en icke arbetande 18-åring som bor hemma borde ge ett överskott..

Golfare
164 Inlägg
8 juli 2007
Jobbar som omsorgschaufför på 50% för kommunen, pröjsar 2500 kr i hyra, 250 kr tele/internet å köper en del käk etc.
Ej att förglömma; ni hjälper väll till hemma oxå? wink

tycker inte de är mer än rätt att betala för sej om man tjänar egna pengar.

Rörpulare
1 453 Inlägg
9 juli 2007
Ja e bara 19 nu och börjar jobba nu efter bygg semestern den 6 augusti... Har planerna att bo hemma tills nästa bygg semester de vill säga nästa år då ja e 20... Hade tänk att ja ger ca 1500:- i månaden...Plats finns de redan gott om så, och ja kmr ju knappast äta mer hemma nu än när man har lön och kunna unna sig mera!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
tommyo skrev:
Slantarna från försäkringskassan.. är det bidragsförskott (underhållsbidrag) från morsan? I så fall är slantarna tänkta för att farsan skall kunna försörja dig.
Eller är det livränta för att du dragit på dig någon skada? Då är slantarna helt och hållet dina.
Är pengarna barnpension eller efterlevandestöd är de likaså helt och hållet dina egna.
Du konstaterar ju själv att du inte vill bli osams med farsan, och det är väl givet, men om pengarna är till exempel livränta eller barnpension så tycker nog jag att det är magstarkt av farsgubben att kräva 2000:- i månaden.. pruta?!?
Men du har studiebidraget på dryga tusenlappen utöver dessa slantar? Kanske vill farsan bara visa dig att du måste börja behandla pengar med respekt? Över 5000:- i månaden för en icke arbetande 18-åring som bor hemma borde ge ett överskott..

barnpension  är de vad de är å de kommer rakt in på mit egna konto .. å ja jag får 1050 kr imånaden när jag går skola men inte när jag  har sommar lov får bara barnpension å från de kräver pappa 2500 kr fasr jag typ aldrig  är hemma  bor  mest hoss polare lr nånannanstans när jag festar  så  de blir väll få gånger jag  bor hemma ..

kolladepappern  nu så står de: 

barnpension,  skattepliktig del                  1738Kr
barnpension,  skattefri del                       1343Kr
Arbetsskadelivränta till efterlevande         2859Kr
Avdrag för preliminär skatt                     - 962Kr
-----------------------------------------------------------
                                                            4978Kr

Allt kmr in på mitt konto .
Senast redigerat av christofer_k (9 juli 2007)

Stålmannen
465 Inlägg
9 juli 2007
Jag är 20 och bor hemma. Betalar 1500:- i månaden nu när jag har jobb. När jag inte hade jobb så fick jag pengar istället (A) . Har bara fått visstidsanställning en månad i taget, så man har ju inte kunnat kolla efter lägenhet än. Men nu är det pågång med ev fast jobb, så då flyger man nog snart ur boet smile

4 506 Inlägg
9 juli 2007
Har ett år kvar på min linje, Och sedan en kort utbildning för Lastbilskort. Nu pröjsar jag inget men får hjälpa till hemma (vilket jag anser att man ska göra i vilket fall "Livs Erfarenhet")
Men sedan när jag är färdig utbildad och har jobb så får jag betala och det blir väll runt 2pap, Vilket jag inte ser några fel i heller, Jag hade ju helt klart hellre behållt pengarna, Men det är ju ochså "Livs Erfarenhet" och ger en Ekonomisk uppfattning.. så det är bara rätt + att man kan inte leva på andra hur länge som helst.

Kan du andas kan du dö.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Har ett år kvar på min linje, Och sedan en kort utbildning för Lastbilskort. Nu pröjsar jag inget men får hjälpa till hemma (vilket jag anser att man ska göra i vilket fall "Livs Erfarenhet")
Men sedan när jag är färdig utbildad och har jobb så får jag betala och det blir väll runt 2pap, Vilket jag inte ser några fel i heller, Jag hade ju helt klart hellre behållt pengarna, Men det är ju ochså "Livs Erfarenhet" och ger en Ekonomisk uppfattning.. så det är bara rätt + att man kan inte leva på andra hur länge som helst.

okok men jag har ju som inge jobb  jag går ju skola ska börja andra året nu efter sommaren

Rörpulare
1 453 Inlägg
9 juli 2007
christofer_k skrev:
_Wallis_ skrev:

okok men jag har ju som inge jobb  jag går ju skola ska börja andra året nu efter sommaren

Då e de ju helt helt sjukt att du ska behöva betala som han begär... skulle tagit mitt pick och pack och stuckit hem till mamma din om du hade den möjligheten! Speciellt om han inte har några penga problem.. Den dagen som du sitter hemma på soffan utan jobb eller skola kan han prata fram nån lösning, men när du fortfarande går i skolan ser ja detta som ett skämt!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

645 Inlägg
4 506 Inlägg
9 juli 2007
christofer_k skrev:
_Wallis_ skrev:

Läste det och det stör mig. Förstår faktist inte hur han tänker, Nog för att man kan ha jobb efter skolan, Det har jag men dom pengarna går ju jusst till sådant som mina föräldrar inte ska behöva betala så som dyrare nöjen (Te.x bil delar) bilen, Bensin m,m.. Och efter det finns det ju inte så mycket kvar. Kommer ni inte bra överens du och din far, Eller har han bra lön men en massa lån att betala av? i vilket fall så är ju summan förstor för en studerande utan jobb.

//Wall

Kan du andas kan du dö.

Mr JoJJe
132 Inlägg
9 juli 2007
Freddeponken skrev:
_JoJJe skrev:
Jag får betala 5000kr för att få bo hemma.. Men är snart utflugen jag med smile

Phuu det låter mycket men kanske behövs?? är det månadsvis?

Jo de är rätt mycket men har ett hyffsat bra betalt jobb så 5000 kr är precis så man kan klara sig.. jo de är månadsvis.

Den som ingen turbo har, han åker utan bar
Nissan 200sx

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
har  börjat fundera om man ska göra klart svetslicensen i skolan sen bara packa och  dra ? nån mer som tycker de är en bra ide?

338 Inlägg
9 juli 2007
Bor hemma och är 19. Behöver inte betala nått alls. Men får väll hjälpa till här istället tongue Om jag nu var ensam om det tongue Skotta gårn, klippa gräs räcker. Bor hemma så länga jag inte har överskott på pengar big_smile Eller tills det räcker för mina sysslor jag har nu plus eventuella hyran! Små trött på päronen som ställer allt högre krav tongue

Nissan 200sx S13

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 juli 2007
jag är 20 år och bor hemma men betalar inget hemma än tongue men till hösten kommer jag att flytta till göteborg smile

4 506 Inlägg
9 juli 2007
christofer_k skrev:
har  börjat fundera om man ska göra klart svetslicensen i skolan sen bara packa och  dra ? nån mer som tycker de är en bra ide?

Vart ska du dra då? Då har du en Licens och med tur ett jobb, Och det tar ju ett tag att få ihop tillräckligt med kulor för att kunna betala allt sj, Boende/räkningar/proviant m,m m,m.. Något lån ska du ju inte ta för att komma hemmifrån, de enda lånen man får i vår ålder och med vår inkomst är väll så kalllade idiot lån som man har resten av livet typ..

Kan du andas kan du dö.

House/Trance diggare
287 Inlägg
9 juli 2007
Jag tycker att det är självklart att man ska betala hyra hemma när man har gått ut gymnasiet och ska börja jobba.

Jag betalar 1500:- + 300:- för garaget, vilket jag anser riktigt bra.

Man får ju mat, tvätten fixad (om man har tur=)), man förbrukar el mm.

Eftersom när man gått ur skolan och ska börja jobba så ska man ju flytta hemifrån, gör man inte det då är det ju inte mer än rätt att betala hyra hemma.

Man snyltar ju på allting och är vuxen lixom, säger ju sig självt!

342 Inlägg
9 juli 2007
betalar ungefär 3000:- i månaden.. men flyttar om 16 dagar smile så antar att man får betala mer då iaf =P hehe..  man har det bra ekonomiskt hemma..  men det är bättre med eget!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

125 Inlägg
9 juli 2007
Bor hemma hos flickans föräldrar, får betala 2000 för hyra, eget 100/100 uppkoppling, mat, och el sen betalar jag 419 för garage plats, så man kan runda det o säga att jag har boende kostnad på 2500 sen går resterande till bil/räkningar

bodde gratis de första två åren eftersom jag pluggade, och då ville dom inte ha mina pengar öven om jag ville betala för mig hmm

Monmor försökte dock kräva mig på 1500 i månaden förn den dag jag började gymnasiet... vilket hon dock aldrig fick men hon tjafsade om det tills jag flyttade ca 1 år senare smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 juli 2007
Har skummat igenom tråden och fått uppfattningen att du har en ganska stor pension. Men de pengarna är ju till för att ge dig en hyffsad start i livet, och är inte något du kommer ha i all evighet. Misstänker att du förlorat din mamma på något vis eftersom du har pensionen, så det är bara pappa och du?

Har du inte någon gode man som hållit i dina pengar tills du blev myndig? Denne borde i så fall kunna hjälpa dig med råd i detta. Annars skulle jag vänt mig till kommunen och bett om hjälp att reda ut vad som gäller. Familjeenheten borde kunna hjälpa dig.

Tycker det låter hårt att ta så pass hög hyra av en pension, när du egentligen inte är igång med ett liv med jobb och inkomst, i alla fall om det inte handlar om att klara ekonomin.

Däremot är jag helt inne på att man ska betala för sig när man har jobb. Själv fick jag hela barnbidraget från att jag var tolv, slapp hyra men fick då betala alla kläder, skor, tandkräm och andra hygienprodukter själv. Flyttade när jag var sexton, och fick då lite stöd med min hyra tills jag började plugga mitt tredje år och samtidigt började jobba extra så pass att jag klarade mig själv.

Hoppas det löser sig utan att ni blir osams.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök