3134
Sök

Ford Sierra vs Volvo 740 sett ur busbilsvinkel

Smålänning
7 887 Inlägg
10 juli 2007
#41
Är oljebyterna skötta så håller sierrorna utmärkt även vid långa miltal, men man måste vara noggrann med oljorna. Lite känsliga toppar på dom, och på de flesta fordar från den tiden. Så länge man är det så håller dom skitbra och busa med! Har själv busat runt på en åker med en sierra 2,0, den som _Glenne_ kallar paddan. riktigt kul... sen så blev alla fåglar rädda av ventilrasslet (dåligt skötta oljebyten).

på 740 så går det ju mer eller mindre att tvärställa framhjulen, vilket betyder att man kan åka overkligt brett.

Dock så väger fortfaronde 740 mer än en sierra, så ska man åka på ställ i hög fart så är nog sierran bättre, och dessutom så har dom enligt mig bättre styrning än 740.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

183 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
#42
twin_cam skrev:
Är oljebyterna skötta så håller sierrorna utmärkt även vid långa miltal, men man måste vara noggrann med oljorna. Lite känsliga toppar på dom, och på de flesta fordar från den tiden. Så länge man är det så håller dom skitbra och busa med! Har själv busat runt på en åker med en sierra 2,0, den som _Glenne_ kallar paddan. riktigt kul... sen så blev alla fåglar rädda av ventilrasslet (dåligt skötta oljebyten).

på 740 så går det ju mer eller mindre att tvärställa framhjulen, vilket betyder att man kan åka overkligt brett.

Dock så väger fortfaronde 740 mer än en sierra, så ska man åka på ställ i hög fart så är nog sierran bättre, och dessutom så har dom enligt mig bättre styrning än 740.

Även på låg fart så är väl sierran bättre att åka på ställ med?

Tror du sedanen är rolig och smidig att sladda med också?

1 060 Inlägg
10 juli 2007
#43
Även kallad: Sossecontainer (Sverige)
Bilmärke: Volvo
Tillverkning: 1984-1992
Föregångare: Volvo 240
Efterträdare: Volvo 940
Klass: Storbilsklass
Karosseri: 4-d sedan, 5-d kombi
Motor: 4-cylindriga radmotorer
Effekt: 82-177 hk
Drivning: Bakhjulsdrift
Växellåda: 5-vxl manuell, 4-stegs automat
Hjulbas: 277 cm
Längd: 479 cm
Bredd: 175 cm
Höjd: 141 cm
Vikt: 1600 kg
Bränsleförbrukning: 1L/100km (B23E)
Bränslekapacitet: 60 l


Utdrag frå wikipedia!

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

4 Inlägg
10 juli 2007
#44
HejHej. Ja äger en Ford Sierra GT. Den är nog den roligaste av dom bilarna. 740:n är så tung och klumpig. sierran är väldigt lätt i baken så den är lätt att få ut sedan går d bra att köra brett me den. Visste sierran har bara 120 hk men dom duger långt. lollol

Smålänning
7 887 Inlägg
10 juli 2007
#45
darkdog8 skrev:
twin_cam skrev:
Är oljebyterna skötta så håller sierrorna utmärkt även vid långa miltal, men man måste vara noggrann med oljorna. Lite känsliga toppar på dom, och på de flesta fordar från den tiden. Så länge man är det så håller dom skitbra och busa med! Har själv busat runt på en åker med en sierra 2,0, den som _Glenne_ kallar paddan. riktigt kul... sen så blev alla fåglar rädda av ventilrasslet (dåligt skötta oljebyten).

på 740 så går det ju mer eller mindre att tvärställa framhjulen, vilket betyder att man kan åka overkligt brett.

Dock så väger fortfaronde 740 mer än en sierra, så ska man åka på ställ i hög fart så är nog sierran bättre, och dessutom så har dom enligt mig bättre styrning än 740.

Även på låg fart så är väl sierran bättre att åka på ställ med?

Tror du sedanen är rolig och smidig att sladda med också?

Ja, sedanen duger nog gott. Hjulupphängningen stammar inte från bilen barndom i alla fall som på 740 wink Inte för att jag har nått emot volvo, men dom är inte "före sin tid"...

Sedanen väger ju dock som påpekat med därbak, men det spelar ingen större roll så länge man har snurr på hjulen.

Ok om jag lånar tråden lite?
Vet någon vad det är för bultdelning på sierra? Är det 4*100 eller 4*108 som på escort?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

183 Inlägg
10 juli 2007
Trådstartare
#46
Ford_Sierra_ skrev:
HejHej. Ja äger en Ford Sierra GT. Den är nog den roligaste av dom bilarna. 740:n är så tung och klumpig. sierran är väldigt lätt i baken så den är lätt att få ut sedan går d bra att köra brett me den. Visste sierran har bara 120 hk men dom duger långt. lollol

Är det en sedan eller halvkombi du har då?

379 Inlägg
10 juli 2007
#47
twin_cam skrev:
Ok om jag lånar tråden lite?
Vet någon vad det är för bultdelning på sierra? Är det 4*100 eller 4*108 som på escort?

Jag är ganska säker på att det är 4*108, inte hundra på det, men iaf 90...

Tyskstuk är äckligt.

huh?
10 427 Inlägg
11 juli 2007
#48
Bilarna är ju för tunga fram än bak ju! Viktfördelningen på vanliga 7-900bilar ligger ju på 55% fram och 45% bak.

Sen finns det inga 700 eller 900or som väger 1600 kg med B230-motorer.
Tjänstevikten ligger ju från 1350-1520.
(Snackar vi 960/S90/V90 börjar det bli tungt)

Om 740s är lite hängiga original (ja!) så finns det ju alltid nya stötdämpare, sänkfjädrar,
krängningshämmare, fjäderbensstag, bussingar och diverse stag att styva upp framvagnen med.

Från nummer 16 av Teknikens Värld 1998 (obs varning, känsliga ford-läsare varnas wink):

http://www.forumbilder.se/images/tv_ford1.jpg
http://www.forumbilder.se/images/tv_ford2.jpg

Sköj om nån hittar nåt liknande om gamla sossecontainrarna.
Inget särskilt ont om Ford från min sida men jag lär ju försvara
mitt eget bilmärke smile


519 Inlägg
11 juli 2007
#49
Självklart sierra. Xr4x4! big_smile
Senast redigerat av Fordofilen (11 juli 2007)

259 Inlägg
11 juli 2007
#50
säger som föregående talare sierra xr4x4 riktigt rolig bil att busa med.


1 112 Inlägg
11 juli 2007
#51
Satsa på en ford scorpio med v6 motor. Polarn te mig kör en så som dessutom e lite lagom trimmad å den går så in i helvete. var äönna lite läskigt å åka med han över stallbacka bron i tung trafik

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Ford Racing
479 Inlägg
11 juli 2007
#52
Tweak skrev:
twin_cam skrev:
Ok om jag lånar tråden lite?
Vet någon vad det är för bultdelning på sierra? Är det 4*100 eller 4*108 som på escort?

Jag är ganska säker på att det är 4*108, inte hundra på det, men iaf 90...

4*108

Ja Just!

Ford Racing
479 Inlägg
11 juli 2007
#53
om vi säger så här då....  Vill du ut och leka ta Sierran!
                                      Vill du åka ut med familjen.... ta Volvon.

Ja Just!

183 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#54
fordelvis skrev:
om vi säger så här då....  Vill du ut och leka ta Sierran!
                                      Vill du åka ut med familjen.... ta Volvon.

Ska ha en Sierra smile

Hoppas det är kul och smidigt att leka även med sedanen

Ford Racing
479 Inlägg
11 juli 2007
#55
Jodå.. ska nog fungera!!... ska du Enbart ha bilen till att härja???

Ja Just!

183 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#56
Njae, det blir ju den enda bilen jag äger så det blir busbil, transportbil/pendlarbil, vinterbil och allt i ett så att säga

Ford Racing
479 Inlägg
11 juli 2007
#57
hehe ok..Härja inte för mycket så kamKedjan går... om du ska en DohcMotor! smile

Ja Just!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 juli 2007
#58
darkdog8 skrev:
_Glenne_ skrev:
darkdog8 skrev:
Vilken bil anser ni är roligast, lättast att sladda med, snyggast, piggast osv.
För- och nackdelar med bilarna?

SIERRA SJÄLVKLART utav dom bilarna.... är bättre på alla punkter enligt mig och min erfarenhet... medans 740 inte håller så tål sierran att busas med, inge illa menat till er som åker volvo utan jag talar bara av egen erfarenhet... smile


dock så är "paddan" utav sierrorna roligast att leka med.... sedan modellen som jag har blir tyngre bak eller annan vikt fördelning iaf så den är inte riktigt lika rolig som paddan, men den är snyggare iaf tongue


obs.. säger inte sierra bara för att jag har en själv..obs



kanske ska säga att jag snart har haft min sierra i 1 år och den har gått allt förutom lungt, den har blivit varvad, sladdad, börnad, osv osv men jag har inte haft ett enda problem förutom ett bakaxel ras som igentligen inte hade med kvalitet att göra utan för att en saxpinne i bakaxeln skakades lös smile

Kom på en sak, är det väldigt stor skillnad mellan sedanen och paddan?
Är det svårt att leka med sedanen då? Är det svårt att sladda runt osv?

nej då inte är det väll så stor skillnad, men lite skillnad är det ju så klart men det är inga problem att åka häng med sedan heller, inte för mig iaf smile men som "twin_cam" säger så ska man vara noga med olje byten på fordarna, annars kommer ventilrasslet ganska fort, men är man noga med oljorna så är dom nästan odödlig wink men det är bara dohc:en som har dålig topp, v6orna och gammla 2,0an har inga problem med topparna vad jag vet iaf smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

183 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#59
_Glenne_ skrev:
darkdog8 skrev:
_Glenne_ skrev:

SIERRA SJÄLVKLART utav dom bilarna.... är bättre på alla punkter enligt mig och min erfarenhet... medans 740 inte håller så tål sierran att busas med, inge illa menat till er som åker volvo utan jag talar bara av egen erfarenhet... smile


dock så är "paddan" utav sierrorna roligast att leka med.... sedan modellen som jag har blir tyngre bak eller annan vikt fördelning iaf så den är inte riktigt lika rolig som paddan, men den är snyggare iaf tongue


obs.. säger inte sierra bara för att jag har en själv..obs



kanske ska säga att jag snart har haft min sierra i 1 år och den har gått allt förutom lungt, den har blivit varvad, sladdad, börnad, osv osv men jag har inte haft ett enda problem förutom ett bakaxel ras som igentligen inte hade med kvalitet att göra utan för att en saxpinne i bakaxeln skakades lös smile

Kom på en sak, är det väldigt stor skillnad mellan sedanen och paddan?
Är det svårt att leka med sedanen då? Är det svårt att sladda runt osv?

nej då inte är det väll så stor skillnad, men lite skillnad är det ju så klart men det är inga problem att åka häng med sedan heller, inte för mig iaf smile men som "twin_cam" säger så ska man vara noga med olje byten på fordarna, annars kommer ventilrasslet ganska fort, men är man noga med oljorna så är dom nästan odödlig wink men det är bara dohc:en som har dålig topp, v6orna och gammla 2,0an har inga problem med topparna vad jag vet iaf smile

Ok, tack för tipset smile Hur ofta rekommenderar du att man servar den o byter olja då?


Fordelvis, ska försöka låta bli då tongue Är den väldigt känslig? Vad kostar det att byta den då? Hur ofta behöver man byta kedja egentligen?

Ford Racing
479 Inlägg
11 juli 2007
#60
hehe.. Nej vet inte.. Man ska aldrig behöva byta den. Ev Sträcka den.
har inte en aning om Priset.


Riktit NOGA : 500Mil OilChange:lol:

Ja Just!


Sök