4829
Sök

Ford Sierra vs Volvo 740 sett ur busbilsvinkel

70 Inlägg
19 juli 2007
De funkar skitbra att sladda med 740. Åker själv 745a med 2,5 bar i laddtryck, borrad till 2,5l, maxportad 531 topp, andra spridare samt annan databox. Och M47 lådan tål den effekten. Knäckte 3st M90 innan.

183 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Kolla denna

http://www.blocket.se/vi/12706994.htm?ca=17_s

Funderar på köpa den, är det jobbigt att laga det som är problem?

70 Inlägg
19 juli 2007
skulle tro att de tar ca 20 min att fixa om man har grejerna.

183 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Va kan grejerna kosta då? Var får man tag i dem?

1 798 Inlägg
19 juli 2007
Varför inte en bmw istället för en gammal sierra eller 740

http://www.blocket.se/vi/12644144.htm?ca=19_s

dock ventilslammer kan ju bara va justering men kan va kammen också

http://www.blocket.se/vi/12641180.htm?ca=19_s

http://www.blocket.se/vi/12670616.htm?ca=19_s

bara lite förslag
drar mindre än en 740 hade en 325 e30 drog inte mer än 0.85 o då va den inte lugn körning hela tiden. Hade också en 325 me automat en kort tid drog runt 0.9 inte heller lugnt hela tiden då.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

huh?
10 427 Inlägg
20 juli 2007
fredde85 skrev:
Varför inte en bmw istället för en gammal sierra eller 740

Yes, en gammal 320i är ju inte speciellt dyr och dom går rätt bra smile

Ford Racing
479 Inlägg
20 juli 2007
32K låter lite mycket för en Dohc...Spec' om du ska ''Härja''....wink

Ja Just!

183 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Jag ska åka och kolla på en Sierra imorgon.

Dock är jag lite osäker, killen sa att det var delad bakaxel så han hade kört rätt lugnt eftersom det finns risk att den går sönder om man kör för hårt.

Låter precis som att den är svetsad då, vilket jag har hört ska vara rätt farligt :S
Har även hört att den slukar däck med, stämmer det även om man kör helt vanligt? Alltså inte går på bredställ och driftar var dag, utan man pendlar/har den som bruksbil med.

Hur blir en svetsad bakaxel på en Sierra halvkombi? Jag vill ju kunna köra på motor/landsväg utan problem, är inte skickligare förare än medelsvensson.

Så... vad säger ni om det?
Senast redigerat av darkdog8 (30 juli 2007)

Driifter;)
1 630 Inlägg
30 juli 2007
F motorns döda karaktär beror ju på M kammen som sitter i som är till för gubbar o tanter som aldrig varvar över 3000 passar dom perfekt.. så om du köper gle lr gl kvittar bara du lägger till en 500 o köper en roligare kam till gl:n

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

755 Inlägg
30 juli 2007
forden är snyggare kaross mässigt vet ej skillna på dom i bus

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juli 2007
Volvo__Mannen skrev:
http://www.jt-tuning.se/ har ju Artnr: JT75-EHS2 ett 3" helsystem med extrator grenrör, som sägs ge 20-25hk mer

På en sugmotor? Sen vaknade du upp från drömmen...

3 - 7 hästar max tror jag mer på. Plus lite roligare varvregister och rappare resopns.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

45 Inlägg
30 juli 2007
En 740 från 88 och frammåt är min rekomendation. Då har du en relativt rostfri kaross, det får man inte från Ford ens om man handlar en bil från 2000-talet! Sedan tycker jag att Volvon känns stabilare och mer hållbar och framförallt billigare om du behöver laga.  Kollar vi på två relativt lika starka bilar så har vi ju en Sierra DOHC med ca. 130 hk och en Volvo 740 GLE med 134 hk om jag inte tar helt fel. Sierran är säkert 0.5 rappare till 100 men det tycker jag spelar mindre roll.
Ett av Sierrans stora problem vad jag förstått det som är toppen. Bilarna koka lätt och sedan har du en krokig topp... Detta hör man sällan om Volvo 740 )760 GLE V6 och 740 GLT 16-valve undantaget).
Det finns nog inget rätt eller fel i denna fråga. Allt handlar om exemplaret du får tag på, hur den blivit behandlad tidigare och hur du behandlar den.
Men du kan säkert ha lika roligt i båda bilarna, man lär ju känna sin bil efter ett tag och då behärskar man den bättre vid "roliga" situationer".

Men om jag ska sammanfatta så säger jag. Go for the 740. Där kan man gasa tills det rasar, och det gör det aldrig, tillskillnad mot Sierran! cool

183 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Tack för svaren.

Gillar sierran mer än 740n utseendemässigt, tror jag skulle må bättre psykiskt med en sierra om man ser det ur det perspektivet tongue

Men som jag frågade innan, den jag ska kolla på imorgon har delad bakaxel sa han.

"Dock är jag lite osäker, killen sa att det var delad bakaxel så han hade kört rätt lugnt eftersom det finns risk att den går sönder om man kör för hårt.

Låter precis som att den är svetsad då, vilket jag har hört ska vara rätt farligt :S
Har även hört att den slukar däck med, stämmer det även om man kör helt vanligt? Alltså inte går på bredställ och driftar var dag, utan man pendlar/har den som bruksbil med.

Hur blir en svetsad bakaxel på en Sierra halvkombi? Jag vill ju kunna köra på motor/landsväg utan problem, är inte skickligare förare än medelsvensson."

91 Inlägg
30 juli 2007
darkdog8 skrev:
Tack för svaren.

Gillar sierran mer än 740n utseendemässigt, tror jag skulle må bättre psykiskt med en sierra om man ser det ur det perspektivet tongue

Men som jag frågade innan, den jag ska kolla på imorgon har delad bakaxel sa han.

"Dock är jag lite osäker, killen sa att det var delad bakaxel så han hade kört rätt lugnt eftersom det finns risk att den går sönder om man kör för hårt.

Hur blir en svetsad bakaxel på en Sierra halvkombi? Jag vill ju kunna köra på motor/landsväg utan problem, är inte skickligare förare än medelsvensson."

hej... jag kör med svetsat på min brukis=sierra och det funkar fin.. efter landsväg känner man inte att den är svetsad därimot i stan när det går långsamt ca20-30km och man svänger så känner man att det går lite trögt eftersom ena däcket rullar mer än det andra då.. så snurrar du i stan hela dagarna så kan det kanske bli jobbigt att ha aga diffat själv tycker jag det är värt det finns inge roligare än aga diff när man lekar...  har haft aga diff i snart 1år och plågat den mer än vanligt folk har även turbo på den så den bevisar att det håller fint om en duktig svetsare har gjort jobbet...  delad bakaxel sliter oftast däck, spec om den är sänkt... Några frågor sen så skicka ett pm då jag säkert inte kommer kolla här igen.. Mvh

201 6.77 174blås
402 10.53 213blås
nocontrol.se

397 Inlägg
30 juli 2007
740GLT eller turbo om du ska leka.. sänk den, annan kam som någon annan säger, sen har du en rolig bil..som går att leka med!

12 Inlägg
31 juli 2007
Har du köpt nån bil än? Köp min 940 Tic drar brett över vägen (torr asfalt) Med automat!!!!

183 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Jag har köpt mig en Fårrd nu smile

Fick tag i en sierra, paddan! tongue

7 100 Inlägg
3 augusti 2007
darkdog8 skrev:
Jag har köpt mig en Fårrd nu smile

Fick tag i en sierra, paddan! tongue

du gjorde rätt val smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

183 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
gött tongue

379 Inlägg
3 augusti 2007
Man får gratulera big_smile

Tyskstuk är äckligt.

Sök